Svar: Smerter ved æggestok måneder efter kejsersnit
12. november 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at lillebror har det godt, og at der atter er ro i det lille hjem:)
Det kan godt lyde som om, at din menstruation er på vej igen. Det vil være helt normalt, at menstruationen kommer igen ca. 4 måneder efter fødslen - de normale rammer er meget vide, så nogle får menstruation 6-8 uger efter fødslen, og andre får først menstruation igen efter 1 år, der er meget stor forskel... Der kan også være stor forskel fra barn til barn, så der kan gå kortere eller længere tid efter om det er først, andet eller tredje barn - altså ikke rigtig nogen faste regler her :)
Det lyder som menstruationssmerter, og du fortæller også, at du pletbløder. Det er helt normalt, at menstruationen ikke opfører sig helt som vanligt efter en fødsel (uanset om man har født vaginalt eller ved kejsersnit). Nogen bløder mindre, andre bløder mere uregelmæssigt og atter andre oplever en noget voldsommere og længerevarende blødning. Det ændrer sig ofte igen, kroppen skal lige have lidt tid til at finde sig selv.
Efter kejsersnit, så oplever nogle kvinder, at det kan jage fra operationsarret. Nogle føler at arret virker ekstra følsomt og andre beskriver, at de føler en "tyngde fornemmelse" i rigtig lang tid efter... og så er der naturligvis også rigtig mange, som ikke mærker nogen ændring:) Men du bør ikke have smerter og decideret ondt 4 måneder efter fødslen, så synes jeg du bør få lægen til lige at tjekke det. Det kan jo også være, at du har en blærebetændelse, det kan give mange forskellige symptomer...
Og nej, det vil normalt ikke være sådan, at du får flere smerter i forbindelse med menstruation, fordi du har født ved kejsersnit. Men menstruationen kan godt ændre sig, din cyklus kan naturligt ændre sig lidt efter en fødsel. Du kan tale med din læge omkring dette. Nogle gange kan det hjælpe at starte op på p-piller, eller det kan hjælpe at få anlagt en hormonspiral. En hormonspiral anbefales ofte til kvinder der har født og som efterfølgende har problemer med uregelmæssige og kraftige blødninger.. tal med din læge om, hvad der vil være godt til dig.
Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske