Svar: Pasning af bedsteforældre indtil der er plads i vuggestuen
16. august 2022
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Jeg vil forsøge at besvare så objektivt som muligt, hvilket måske er lidt svært, da jeg lige nu faktisk passer mit barnebarn, fordi hun først har institutionsplads 1. oktober - så hun ligger og sover til middag, nu hvor jeg svarer dig ;)
Jeg synes umiddelbart, at det du fortæller lyder rigtig godt og som en rigtig god løsning. Du har fået tilbudt et arbejde, som du rigtig gerne vil have, og som gør, at I som familie kan fungere meget bedre. Det skal du naturligt sige ja tak til :)
Far har et arbejde, som gør, at han de fleste dage kan være sammen med lillesøster, når du ikke er hjemme. Og de dage, hvor han ikke kan det, så har hendes bedsteforældre mulighed for at træde til. Du fortæller også, at bedsteforældrene ofte kommer på besøg, de leger sammen og kender hinanden godt. Jeg synes, at det er rigtig dejligt, at det hele på denne måde kan gå op i en højere enhed, og jeg tænker, at det er guld værd for alle.
Med hensyn til struktur, så tænker jeg, at denne godt kan skabes, uanset hvem der passer hende. Det vil være rigtig godt, hvis hun hjælpes til at have en rytme, som kan passe nogenlunde til den rytme, som hun forventes at skulle følge i vuggestuen, så når hun i december starter der, så kører rytmen mere eller mindre, som hun er vant til.
Det betyder, at hun skal op til samme tid hver morgen, tilbydes morgenmad, frokost, aftensmad og mellemmåltider, og også sove sine lure til nogenlunde samme tid hver dag. Det vil være en dagsplan, som alle kan følge, uanset hvad dag det er, og uanset hvem der passer hende den pågældende dag.
Det vil også gøre det muligt for bedsteforældrene at lave noget med jeres datter f.eks. tage i svømmehallen, besøge bondegård, legestue eller lignende - hvad de nu har lyst til og overskud til f.eks. om formiddagen - og efter tur med aktiviteter, så kan hun få frokost og blive lagt til at sove middagslur. Og nogle dage vil de naturligt også blot kunne hygge derhjemme og have dage, hvor der ikke sker noget særligt, men hvor de netop blot er sammen... det er ikke fordi, der behøver at ske en masse hver dag, nogle gange er det rigtig fint også blot at være hjemme og netop hjælpe hende med en rytme og struktur, som du skriver:)
Jeg tænker ikke, at hun vil føle sig svigtet. Jeres datter har to primære omsorgspersoner - mor og far - som altid er der for hende, passer hende og tager vare på hende. Og så har hun også sekundære omsorgspersoner - f.eks. bedsteforældre - som er der, når de primære ikke kan være der. Hendes bedsteforældre elsker hende sandsynligvis højt og vil naturligt være rigtig søde, kærlige og omsorgsfulde overfor hende, og hun vil ikke blive svigtet, tværtimod.
Mit forslag til en dagsplan til en pige på 11 måneder, kunne f.eks. se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Er de på tur kan mad medbringes. Vand af kop, drikkedunk, sugerørskop eller lignende.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, godt kogte grøntsager, stykker af kød/fisk - gerne rester fra aftenmaden, 1/2 hårdkogt æg... Er de på tur kan mad medbringes. Vand af kop, drikkedunk, sugerørskop eller lignende.
Tilbydes evt. lidt mme af en kop - og puttes til middagslur. Er de på tur kan medbringes erstatning på brik, og hun må også gerne blot få vand.
Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Evt. en lille portion tykmælk med lidt frugtmos (max 1 dl.), vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - både små hapsere, som spises med fingrene eller gaffel, og også større stykker til hånden, ligesom der også gerne må gives moset mad f.eks. kartofler moses med lidt sovs. Vand eller mme af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatmåltid f.eks. en godnatgrød eller en banan, vand af kop. Og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Jeg tænker umiddelbart, at en sådan rytme vil bedsteforældre også kunne følge uanset, om de er hjemme eller tager på tur. Og denne rytme vil også passe til den rytme, som jeres datter forventes nogenlunde at skulle følge, når hun starter i vuggestue.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at jeg også har fået givet dig lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske