Svar: Atopisk dermatitis og ferie i sydens sol
8. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Benthe
Det lyder rigtig dejligt med en ferie med sol, varme og saltvand:o)
Jeres datter skal naturligvis smøres med solcreme, ligesom alle andre børn. I skal dog være opmærksomme på at de meget olierede cremer kan irritere huden hos børn med børneeksem og derfor skal I tjekke olieindholdet - evt. vælge en type med højt vandindhold. Sørg derudover generelt for at vælge solcreme der ikke indeholder parfume eller parabener. Vær i øvrigt opmærksom på at cremer der indeholder carbamid kan svie og irritere børn med børneeksem.
Ud over solcreme skal hendes hud naturligvis beskyttes med løst bomuldstøj, hun skal holdes i skyggen især midt på dagen osv. - altså fuldstændig samme regler, som hvis ikke hun havde problemer med eksem.
Med hensyn til vand, bad og svømning, så er det sådan at klorvand godt kan irritere hunden. Man kan her forebygge lidt ved at smøre med lidt fugtighedscreme både inden og efter svømmeturen og det er vigtigt at hun vaskes med rent vand, efter bad i pool.
Generelt gælder at børn med børneeksem har godt af at komme i bad, de har bakterier på huden som kan forværre eksemen og derfor er det vigtigt at de bades og får lov til at bade fuldstændig ligesom andre børn. Det eneste man her skal tænke på er, at vandet ikke må være for varmt og barnet skal helst ikke bades lige før det skal i seng og puttes under en lun dyne.
Det er vigtigt at der kommer luft til huden og derfor hører jeg faktisk tit voksne sige at sommerens sol og badning er rigtig godt for barnets hud, de oplever altså at eksemen bliver meget bedre. Så sol er godt for din datters hud, men I skal naturligvis undgå at hun bliver solskoldet, for det skader hendes hud.
Så bestil I en rigtig dejlig tur ned til sydens sol og varme - det lyder godt for jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske