Svar: Atopisk dermatitis og ferie i sydens sol

8. april 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Benthe

Det lyder rigtig dejligt med en ferie med sol, varme og saltvand:o)

Jeres datter skal naturligvis smøres med solcreme, ligesom alle andre børn. I skal dog være opmærksomme på at de meget olierede cremer kan irritere huden hos børn med børneeksem og derfor skal I tjekke olieindholdet - evt. vælge en type med højt vandindhold. Sørg derudover generelt for at vælge solcreme der ikke indeholder parfume eller parabener. Vær i øvrigt opmærksom på at cremer der indeholder carbamid kan svie og irritere børn med børneeksem.

Ud over solcreme skal hendes hud naturligvis beskyttes med løst bomuldstøj, hun skal holdes i skyggen især midt på dagen osv. - altså fuldstændig samme regler, som hvis ikke hun havde problemer med eksem.

Med hensyn til vand, bad og svømning, så er det sådan at klorvand godt kan irritere hunden. Man kan her forebygge lidt ved at smøre med lidt ...

Annonce

... fugtighedscreme både inden og efter svømmeturen og det er vigtigt at hun vaskes med rent vand, efter bad i pool.

Generelt gælder at børn med børneeksem har godt af at komme i bad, de har bakterier på huden som kan forværre eksemen og derfor er det vigtigt at de bades og får lov til at bade fuldstændig ligesom andre børn. Det eneste man her skal tænke på er, at vandet ikke må være for varmt og barnet skal helst ikke bades lige før det skal i seng og puttes under en lun dyne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at der kommer luft til huden og derfor hører jeg faktisk tit voksne sige at sommerens sol og badning er rigtig godt for barnets hud, de oplever altså at eksemen bliver meget bedre. Så sol er godt for din datters hud, men I skal naturligvis undgå at hun bliver solskoldet, for det skader hendes hud.

Så bestil I en rigtig dejlig tur ned til sydens sol og varme - det lyder godt for jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder