Svar: Væskebehov under amning

16. marts 2024

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære lykkelige mor

Tak for dit brev:)

Hvor er det bare dejligt at høre, at I er lykkelige i jeres lille familie:) Det er også virkelig dejligt, og du skal endelig nyde det hele. Det er en skøn tid!

Det anbefales, at du ammer, som du føler tørst til. Da du fortæller, at du ofte ikke føler særlig stor tørst, så er det dog en god idé, at du lige nu er lidt ekstra opmærksom på at få væske nok.

Du skal være opmærksom på forstoppelse og også om din urin bliver gul, for det vil ofte være tegn på, at du mangler væske. Når ekstra væske er vigtigt under amning, så er det fordi et vist væskeindtag kan have ...

Annonce

... betydning for opretholdelsen af din mælkeproduktion. Der er dog mange faktorer som spiller ind på dit væskebehov f.eks. din vægt, dit aktivitetsniveau, vejret (varmen), hvad du spiser osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis jeg skal komme med et bud, så vil jeg umiddelbart sige, at 2-2.5 liter væske i døgnet burde dække dit væskebehov, når du ammer. Det vil sige ca. 1 liter væske mere end de 1-1.5 liter, som du måske normalt drikker. Og du bør som udgangspunkt drikke vand og mælk - og måske lidt juice eller lignende vil også være rigtig fint.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til fortsat at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin