Svar: Revnet brystvorte

5. juni 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med din lille dreng :)

Det kan gøre utroligt ondt at have sår på brystvorten, og det er faktisk årsagen til, at en del kvinder stopper med at amme, netop fordi det er utroligt smertefuldt.

Sår på brystvorten kommer normalt, hvis barnet ikke har rigtigt fat på brystet. Der er ofte forskel på venstre og højre bryst, og derfor kan din dreng godt die på en lidt anden måde på venstre side; men når han dier på højre side, så lyder det som om, at han ikke har helt rigtigt fat. Sår og revner kan også opstå, hvis man f.eks. bruger en ammebrik, der ikke har den rette størrelse...

Hvor sidder dit sår, hvor er revnen på brystet placeret? Det er vigtigt i forhold til at finde årsagen til, at du har sår eller revne på brystet:

- Hvis du har sår på spidsen af brystvorten, så har din dreng højst sandsynligt for yderligt fat. I givet fald, skal du hjælpe ham med at gabe rigtigt højt op, før han tager fat omkring brystet, så han får så meget bryst som muligt ind i munden. Du skal være opmærksom på, at han ikke må glide ud på brystet undervejs i amningen. Hvis han glider ud på brystvorten og dier for yderligere, så er du nødt til at tage ham af og lægge ham til igen.

- Hvis dit sår eller revne sidder på oversiden af brystvorten, så skyldes det ofte, at han hænger for meget i brystet. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han skal føres til brystet, det er ikke brystet, som skal til ham - hvis du forstår, hvad jeg mener. Du kan evt. lægge en stofble ind under dit bryst, som løfter brystet lidt op, når han lægges til.

- Hvis dit sår eller revne sidder på siden af brystvorten, så ligger din dreng skævt for brystet, og du skal derfor være opmærksom på at lægge ham mere lige til. Hans næse skal være ud for brystvorten, og du skal flytte ham i den retning, hvor såret sidder. Det vil sige, at hvis dit sår sidder på højre side af brystvorten, så skal du flytte ham længere til højre, næste gang du lægger til, og omvendt :)

- Hvis dit sår eller revne sidder i kanten af brystvorten, altså der hvor selve brystvorten hæfter mod areola (det brune område), så skyldes såret ofte, at ammebrikken er for lille. Hvis du bruger en ammebrik, så er det vigtigt, at den passer i størrelsen til dit bryst.

Derudover, så er det vigtigt, at du varierer mellem forskellige ammestillinger. Når han dier på brystet, så bruger han sin tunge til at malke brystet med, og når du lægger ham til brystet i forskellige ammestillinger, så malker han forskellige steder med tungen. Det vil sige, at han "slider" forskellige steder og dermed ikke på såret hver gang. På den måde får såret lettere ved at hele.

Det er også ...

Annonce

... vigtigt, at du søger for at lægge ham hyppigt til brystet - også til højre side, selvom det gør ondt. Når man har smerter, så vil man naturligt ofte vægre sig mod at lægge barnet til og du begynder måske derfor at amme lidt mere fra venstre side, som fungerer, og mindre fra højre side, som ikke fungerer. Men, det er ikke en god teknik. For jo mindre du ammer fra højre side, jo mindre mælk vil du producere på denne side, og jo mere vil han hive og trække i brystvorten, for at få mælken ud - og jo værre bliver det således for dig. Jo lettere mælken flyder, jo bedre vil det være for jer begge to.

Hvis det gør så ondt, at du ikke kan lægge ham til, så kan du overveje, om du skal malke ud og stimulere dit bryst med en brystpumpe og på den måde holde gang i mælkeproduktionen indtil såret er helet, og du igen kan lægge ham til... Her er det på samme måde som med ammebrikken vigtigt, at brysttragten passer i størrelsen til dit bryst.

Hold brystet rent med lunkent vand. Hvis dine sår bliver inficerede, så vil de have sværere ved at hele. Brug gerne modermælken, smør brystvorten med spyt og modermælk, når din dreng har spist hos dig og lade det trænge ind. Modermælken indeholder nogle immunstyrkende stoffer, og nogle kvinder oplever, at det hjælper til sårheling at lade modermælken og spyttet fra barnet arbejde:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du nævner, at du har forsøgt med forskellige salver. Har du forsøgt med lanolin? Et studie viser, at det hos nogle kvinder kan virke rigtig godt. Desværre er der også nogen, som ikke tåler lanolin.

Du kan også forsøge med "Nursicare". Det er et terapeutisk brystindlæg, der er udviklet specielt til behandling af smerter, sår og revner på brystvorterne. Du kan købe "Nursicare" på apoteket. De er ret dyre, men du kan godt bruge det samme indlæg flere gange i træk naturligt afhængigt af, hvor meget såret væsker, og hvor meget mælkelækage du oplever. Brystindlæggene er sterile og skal skiftes, når de er gennemvædet.

Du skal også være opmærksom på, om du kan have en svampeinfektion. Nogle gange så vil sårene have svært ved at hele på grund af netop svamp. Har du eller din dreng tegn på, at der kunne være tale om svamp, så skal dette naturligt også behandles - og både du og din dreng skal behandles, ellers vil I blive ved med at smitte hinanden. Hvis det ikke heler, når du følger ovenstående råd, så synes jeg, at du skal kontakte din læge, så I kan finde ud af, hvad årsagen kan være. Det er ikke meningen, at det skal være smertefuldt at amme, og det er ikke meningen, at du skal have sår på dine brystvorter:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene