Svar: Skære ned på natamning
1. februar 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres sidste par uger/måneder... :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter har været meget syg og hun lyder stadig påvirket. Hun har haft problemer med mellemmørebetændelse og derefter har hun også fået nyrebækkenbetændelse, så det er kun naturligt, at hendes søvn er påvirket.
Nyrebækkenbetændelse kan have meget diffuse symptomer hos små børn, og hun kan have både feber, kulderystelser, kaste op, være sløv og generelt virke påvirket - og så kan hun faktisk også have smerter. Nyrebækkenbetændelse opstår ofte på grund af blærebetændelse / urinvejsinfektion, så det gør ondt, når hun tisser, ligesom sygdommen i sig selv kan gøre ondt i lænden... Og hvis hun har ondt, så er der jo ikke noget at sige til, at hun søger brystet. Det er tryghed og ro for hende, og derfor skal hun naturligvis have lov til at die, som hun viser behov for - og ikke som din sundhedsplejerske har sagt - græde sig i søvn og bare lade hende skrige....!
Det er rigtig godt, at du følger lægernes behandling med antibiotika og stadig lader hende blive fulgt med kontroller. Det vil også være en god idé, at du taler med lægerne om muligheden for at tilbyde hende noget smertestillende f.eks. til natten. Det er vigtigt, at hun får sin søvn og sover godt - det er en vigtig del i at blive rask. Søvnen er med til at styrke hendes immunforsvar, og den hjælper kroppen til at restituere bedst muligt.
Det spiller naturligt også ind, at I har været ude at rejse og at hendes døgnrytme lige nu er vendt - heldigvis har du også selv jetlag, så jeres rytme passer nok nogenlunde sammen, og det er rigtig godt, at du nu arbejder stille og roligt på, at få skabt en hverdag, som kan fungere for jer begge igen :)
Du skriver, at du har på fornemmelse, at hun ikke drikker nok mælk om aftenen og derfor søger dette om natten. Derfor har du om aftenen forsøgt med en lille flaske og det har haft en smule effekt. Det er dog ikke fordi du mangler mælk :) Min umiddelbare tanke er, at hun skal fyldes mere op hele dagen igennem. Og med den alder hun har, så vil det være rigtig godt med 4 amninger i døgnet og har hun så brug for en ekstra amning, så er det naturligvis helt okay - men 4 amninger vil være det hun aldersmæssigt vil have behov for lige nu. Og jeg anbefaler, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Det betyder, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tidlige tider, vil se således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og forsøger at hjælpe hende til at sove lidt videre
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.
Puttes til første lur
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 11.30-12
Eftermiddag 14: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort lur - og i en periode vil hun måske have behov for en lille amning her at falde i søvn på. Det er bedre, at du ammer hende her end midt nat...
Aften 17: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende ei hånden at gumle på selv. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.
Ammes og puttes til natten ca kl 19-19.30 - afhængigt af, hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger...
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter vænnes til at sove uden brystet til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og sover lidt videre.
som du kan se, så indeholder denne plan mange måltider dagen igennem og som udgangspunkt tilbydes din datter skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur - og tilbydes så et mellemmåltid eller brystet, før hun puttes til næste lur. Det er vigtigt, at skemaden tilbydes før brystet, så skabes der bedst plads i maven til begge dele :)
Det er også vigtigt, hvis du kan servere skemaden på tidspunkter som nogenlunde passer med den rytme, som hun forventes at skulle følge fremadrettet. Hendes spisetider vil naturligt påvirke hendes indre ur, hendes inde cirkadiske rytme, og det vil hjælpe jer ind i den rytme, som I gerne skulle have - også uden jetlag :) Derfor er det bedre, at du ammer hende kl 04.30, end at du tilbyder hende skemad her, ligesom det er bedre, at du tilbyder skemad kl 06.30, fordi det vil være et passende spisetidspunkt fremadrettet. Hvis du tilbyder hende skemad kl 05, så vænnes hun til at vågne og skulle have skemad her, og det vil ikke fungere for jer på sigt :) Og det samme gælder resten af dagen...
Som du kan se af min dagsplan, så vil det være et reelt behov, at du ammer aften, sen aften og tidlig morgen. Det vil være et realistisk mål at arbejde på, at din datter sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23 til 04.30... Det er en forudsætning for at kunne dette, at hun spiser tilstrækkeligt hele dagen igennem og derudover er det rigtig godt, hvis du om aftenen er opmærksom på at få hende til at die lidt ekstra, evt. ammer hende fra begge bryster sen aften og putter hende igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at putte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove - før hun sover helt. Så hun ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden og også hun lige når at registrere hvor hun ligger, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. MEN, hvis hun lige nu ikke kan dette på grund af hendes sygdom osv. så skal du naturligvis give hende den nærhed, som hun behøver.
Du kan med fordel koble hendes tremmeseng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil give dig mulighed for at putte hende i egen seng, samtidig med at du stadig kan ligge ved side af hende, berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegn, så hun kan mærke at du er der - og uden at du behøver stå op og gå rundt med hende om natten eller lignende. Hun lærer at ligge ned, når hun skal sove. Og gradvist kan afstanden mellem jer øges.
Det kan godt være, at hun lige nu har brug for at ligge tæt med dig og måske brug for brystet, for at falde i søvn om aftenen, og det er naturligvis okay. Du må gerne lægge dig og amme hende i din seng - du skal blot være meget opmærksom på, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men helst når dertil, hvor hun dier, slipper dit bryst, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så hun ikke sover i din favn og ikke falder i søvn med brystet i munden, men stadig har dig og din nærhed tæt ved sig. Og sen aften kan du så efter amning putte hende over i egen seng og lade hende sove videre der, stadig med dig tæt ved :)
Når hun vågner om natten og søger brystet - og du kan fornemme, at det er brystet, som hun har behov for, så skal du forsøge at trappe ud af amningen her. Det vil sige, at du stille og roligt skal afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på hende. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende, lade hende die et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove - samtidig med at du lirker brystet ud, så putter du hende med nussekluden, dine beroligende hænder og nærhed. Så hun fremover netop kan hjælpes videre i søvnen, der hvor hun er puttet og faldet i søvn - og netop ved, at hun har lært at sove uden dit bryst i munden men i stedet ved hjælp af andre kærtegn, klud osv. og ved at du gradvist har øget den fysiske afstand mellem jer :)
Det er derfor også rigtig godt, at du om natten sover med en t-shirt, så hun ikke selv har fri adgang til brystet, og det er dig, som styrer, hvornår og hvormeget eller hvordan hun ammes. Også selvom du er træt og mere eller mindre bare har lyst til at give hende brystet i søvne.. :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig god bedring med hende det lille pus! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske