Svar: Afføring hos brystbarn

8. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære R.

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at din drengs afføringsmønster ændrer sig i takt med, at han bliver ældre. Hvor det spæde barn ofte vil have mange afføringer i løbet af en dag, så vil det lidt ældre barn stille og roligt begynde at optage næsten al næring fra modermælken, og der vil gå længere tid imellem afføringerne.

Det er normalt, at der kan gå 1-2 uger imellem afføringerne hos et barn, der udelukkende ammes. Og hvor afføringerne indtil ca. 8 ugers alderen vil være gule hos næsten alle børn, så vil afføringerne efter denne alder hos en trediedel af børnene blive mere grønlig. Den grønne farve skyldes først og fremmest galdefarvestoffer, som omdannes til den grønne farve på grund af bakteriefloraen. Farven kan variere fra grønne pletter i en gul afføring til afføring, der er grøn som pesto.

Når man i 4-6 måneders alderen begynder at introducere overgangskost, så ændrer afføringen sig igen. Afføringerne bliver ofte hyppigere og afføringen ...

Annonce

... skifter farve og bliver mere brunlig. I takt med at barnet spiser mere og mere familiemad, vil barnets afføring komme til at ligne voksnes afføring.

Da din dreng stadig udelukkende ammes, så vil en stor del af modermælken blive optaget, og der vil næsten ikke være nogen affaldsstoffer, som kan udskilles som afføring. Derfor lyder det helt normalt, at der kan gå 2-4 dage imellem hans afføring nu. Det du skal holde øje med er, hvordan han trives. Han må ikke have ondt i maven, og afføringen må ikke være hård. Det må ikke være svært for ham at komme af med sin afføring - du kan godt se, at han presser og bruger kræfter, men du må ikke have fornemmelsen af, at han skal kæmpe meget, eller at det gør ondt på ham. Det bør heller ikke være sådan, at afføringen påvirker hans appetit. Han skal stadig have lyst til at spise hos dig - og måske stille og roligt begynde at interessere sig for mad, som du selv spiser :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg håber, at dette giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin