Svar: Afføring hos brystbarn
8. februar 2017
Alder:
4 mdr.
Kære R.
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at din drengs afføringsmønster ændrer sig i takt med, at han bliver ældre. Hvor det spæde barn ofte vil have mange afføringer i løbet af en dag, så vil det lidt ældre barn stille og roligt begynde at optage næsten al næring fra modermælken, og der vil gå længere tid imellem afføringerne.
Det er normalt, at der kan gå 1-2 uger imellem afføringerne hos et barn, der udelukkende ammes. Og hvor afføringerne indtil ca. 8 ugers alderen vil være gule hos næsten alle børn, så vil afføringerne efter denne alder hos en trediedel af børnene blive mere grønlig. Den grønne farve skyldes først og fremmest galdefarvestoffer, som omdannes til den grønne farve på grund af bakteriefloraen. Farven kan variere fra grønne pletter i en gul afføring til afføring, der er grøn som pesto.
Når man i 4-6 måneders alderen begynder at introducere overgangskost, så ændrer afføringen sig igen. Afføringerne bliver ofte hyppigere og afføringen skifter farve og bliver mere brunlig. I takt med at barnet spiser mere og mere familiemad, vil barnets afføring komme til at ligne voksnes afføring.
Da din dreng stadig udelukkende ammes, så vil en stor del af modermælken blive optaget, og der vil næsten ikke være nogen affaldsstoffer, som kan udskilles som afføring. Derfor lyder det helt normalt, at der kan gå 2-4 dage imellem hans afføring nu. Det du skal holde øje med er, hvordan han trives. Han må ikke have ondt i maven, og afføringen må ikke være hård. Det må ikke være svært for ham at komme af med sin afføring - du kan godt se, at han presser og bruger kræfter, men du må ikke have fornemmelsen af, at han skal kæmpe meget, eller at det gør ondt på ham. Det bør heller ikke være sådan, at afføringen påvirker hans appetit. Han skal stadig have lyst til at spise hos dig - og måske stille og roligt begynde at interessere sig for mad, som du selv spiser :)
Jeg håber, at dette giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske