Svar: Mindre mælk fra mig

21. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lill-Mai

Tak for dit brev :)

Det er hyppigheden af amning, som øger mælkeproduktionen. Det betyder, at det vil give mere mælk at amme ham hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så når du ammer om natten, vil dette være med til at øge din mælkemængde - og at din dreng netop er begyndt at ville die mere om natten kan derfor også hænge sammen med, at han gerne vil sætte din mælkeproduktion lidt mere op.

Jeg kan se ud af dit tidligere brev, at du i forbindelse med introduktion af skemad har fået sat antallet af amninger om dagen ned, samtidig med at han er begyndt at søge brystet ekstra om natten - jeg har derfor en formodning om, at hvis du begynder at amme ham hyppigere om dagen, altså tilbyder ham flere amninger i dagtimerne, så vil din mælkemængde øges og samtidig med at han så tilbydes skemad, vil behovet for natamninger nedsættes.

Derfor skal du i første omgang forsøge at følge den dagsplan jeg har sendt dig, hvor din dreng tilbydes lidt skemad morgen, frokost og aften, samt en lille smule frugt formiddag og eftermiddag - og så skal han ammes fast før hver lur. Han skal altså ammes 6 gange i døgnet: ...

Annonce

... tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Hvis du ser på dagsplanen jeg sendte dig forleden, så kan du se hvordan skemad og tilbudet om amninger kan passes ind i forhold til hinanden, så hans behov bliver dækket:)

Du har mælk til ham, hvis ikke du havde det, ville han ikke die ved brystet, så han får højst sandsynligt noget, når han dier hos dig. Udfordringen når man ammer er dog, at man jo aldrig ved, hvor meget han får. Derfor skal du prøve at fornemme, hvor meget han drikker ud fra hvordan han dier. Du skal f.eks. kunne høre at han synker, du skal fornemme at han bliver træt og rolig, når han ligger ved brystet, ligesom han også skal have gode tunge tissebleer og skal tage på i vægt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du må naturligvis også gerne prøve at supplere med flaske, som du har gjort de sidste aftener - men du skal være klar over, at jo mere flaske du giver ham, jo mindre mælk vil du selv producere. Når du giver flaske i stedet for at amme, så ved din krop jo ikke, at han har behov for mælken og derfor sættes produktionen ned. Hvis du gerne vil bibeholde amning, så er det altså vigtigt, at du lægger ham så meget til som muligt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor