Brev:
Sprog - mig og dig
25. oktober 2023
Alder:
19 mdr.
Sprog - mig og dig
Kære Helen
Tak for dine råd. Vi ønsker også som forældre at have en omsorgsfuld og anerkendende tilgang til opdragelse, så jeg er helt enig i de betragtninger du har. Det er rart at få bekræftet, når man kommer fra familier, hvor der generelt blev praktiseret en anden stil.
Et lille spørgsmål mere, som jeg har tænkt over noget tid. H er som sagt godt med sprogligt. Vi sørger for aldrig at rette ham, og hvis han bytter om på noget, kalder en æble for pære eksempelvis, så siger jeg "det er et æble, det er en frugt ligesom pære", eller "ja det ligner pære, men det er æble." Han er meget interesseret i at lære nye ord og snakker hele tiden. ...
...
Han siger dog nu konsekvent "dig" om sig selv, altså peger på sig selv i spejlet og siger "dig", naturligvis fordi jeg har sagt hans navn og så "det er dig". Ups :)
Hvornår forventes børn at få styr på dig, mig, min etc.? Han siger aldrig "min", selvom nogle børn på hans alder i vuggestuen gør, men han har heller ingen søskende at konkurrere med om ting. Han siger sit eget navn og ved godt, at det er ham.
Kan/skal jeg gøre noget for at lære ham forskellen på mig og dig, eller regne med, at det kommer naturligt med tiden? Jeg ved ikke, om han overhovedet har alderen til at forstå det endnu, det er jo ret abstrakt.
Med venlig hilsen
Mor til H