Sprog - mig og dig

25. oktober 2023

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sprog - mig og dig

Kære Helen

Tak for dine råd. Vi ønsker også som forældre at have en omsorgsfuld og anerkendende tilgang til opdragelse, så jeg er helt enig i de betragtninger du har. Det er rart at få bekræftet, når man kommer fra familier, hvor der generelt blev praktiseret en anden stil.

Et lille spørgsmål mere, som jeg har tænkt over noget tid. H er som sagt godt med sprogligt. Vi sørger for aldrig at rette ham, og hvis han bytter om på noget, kalder en æble for pære eksempelvis, så siger jeg "det er et æble, det er en frugt ligesom pære", eller "ja det ligner pære, men det er æble." Han er meget interesseret i at lære nye ord og snakker hele tiden. ...

Annonce

...

Han siger dog nu konsekvent "dig" om sig selv, altså peger på sig selv i spejlet og siger "dig", naturligvis fordi jeg har sagt hans navn og så "det er dig". Ups :)

Hvornår forventes børn at få styr på dig, mig, min etc.? Han siger aldrig "min", selvom nogle børn på hans alder i vuggestuen gør, men han har heller ingen søskende at konkurrere med om ting. Han siger sit eget navn og ved godt, at det er ham.

Kan/skal jeg gøre noget for at lære ham forskellen på mig og dig, eller regne med, at det kommer naturligt med tiden? Jeg ved ikke, om han overhovedet har alderen til at forstå det endnu, det er jo ret abstrakt.

Med venlig hilsen
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder