Brev:
Sprog - skelne mellem lyde og ord
4. august 2023
Alder:
20 mdr.
Sprog - skelne mellem lyde og ord
Kære Helen
Det går fortsat fremad med min datter på nu 20 måneder. Øjenkontakten er blevet meget bedre, hun reagerer altid på navn og hun udviser interesse for både børn og voksne, som hun både imiterer og inviterer til leg og samspil.
Det betyder, at jeg langt om længe næsten har lagt min bekymring om autisme på hylden. Hun kan indimellem godt virke dagdrømmende, men mon ikke det også blot kan være et karaktertræk?
Dog er hun endnu ikke kommet så godt i gang med sit sprog i form af ord. Jeg gør, hvad du anbefaler: sætter ord på alt og sørger for at skabe et sprogstimulerende miljø, og det er efterhånden blev ret naturligt for mig.
Nu til mit spørgsmål: er min datter begyndt at udvikle sit ordforråd? Hun siger “mammam”, når vi spiser. Hun har et par gange sagt vovvov. Både når vi har mødt en hund, men også når jeg siger “vovvov” og peger på en hund. Det er dog langt fra altid, hun gør det. Indimellem virker det til, at hun enten har glemt orden eller ikke gider at sige det.
Hun er også begyndt at sige “nai nai nai”, når hun får skiftet ble. Kan det tolkes som, at hun nu faktisk kender til ordet “nej”? Forleden mødte vi min søster, som flere gange sagde “hej hej” til min datter. På et tidspunkt siger min datter også “hej”. Er det en tilfældig lyd? Eller kender hun nu ordet? Hun har hverken sagt det før eller siden.
Jeg tror mit spørgsmål går på, hvordan man skelner mellem lyde og deciderede ord? Og hvor mange gange skal et barn have sagt et ord, før det kan betragtes som at være en del af det sproglige repetoire?
Kærlig hilsen
Mette