Sprog - skelne mellem lyde og ord

4. august 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Sprog - skelne mellem lyde og ord

Kære Helen

Det går fortsat fremad med min datter på nu 20 måneder. Øjenkontakten er blevet meget bedre, hun reagerer altid på navn og hun udviser interesse for både børn og voksne, som hun både imiterer og inviterer til leg og samspil.

Det betyder, at jeg langt om længe næsten har lagt min bekymring om autisme på hylden. Hun kan indimellem godt virke dagdrømmende, men mon ikke det også blot kan være et karaktertræk?

Dog er hun endnu ikke kommet så godt i gang med sit sprog i form af ord. Jeg gør, hvad du anbefaler: sætter ord på alt og sørger for at skabe et sprogstimulerende miljø, og det er efterhånden blev ret naturligt for mig.

Nu til mit spørgsmål: er min datter begyndt at udvikle sit ordforråd? Hun siger “mammam”, når vi spiser. Hun har et par gange sagt ...

Annonce

... vovvov. Både når vi har mødt en hund, men også når jeg siger “vovvov” og peger på en hund. Det er dog langt fra altid, hun gør det. Indimellem virker det til, at hun enten har glemt orden eller ikke gider at sige det.

Hun er også begyndt at sige “nai nai nai”, når hun får skiftet ble. Kan det tolkes som, at hun nu faktisk kender til ordet “nej”? Forleden mødte vi min søster, som flere gange sagde “hej hej” til min datter. På et tidspunkt siger min datter også “hej”. Er det en tilfældig lyd? Eller kender hun nu ordet? Hun har hverken sagt det før eller siden.

Jeg tror mit spørgsmål går på, hvordan man skelner mellem lyde og deciderede ord? Og hvor mange gange skal et barn have sagt et ord, før det kan betragtes som at være en del af det sproglige repetoire?

Kærlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge