Urolig dreng på 4 mdr.

14. juli 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Urolig dreng på 4 mdr.

Hej Helen.

Jeg er førstegangs mor til den dejligste lille dreng på nu 4 mdr. (født 28/2). Han er en helt fantastisk glad og smilende dreng! Ja morhjertet smelter helt naturligt hver dag med alle de smil.

Sagen er den at min helt utrolige glade dreng er også en kæmpe vildbasse!
Han har basically kun 2 gear; sovende eller vild leg! Og selv i søvne har han en tendens til at fakte rundt med arme og ben og tage fat i sine fødder.

Han en er en sund dreng på 66cm og 7,77kg (sidste shpl. besøg d. 27/6). Motorisk er han i den grad med, hvis ikke foran. Socialt er han også godt med, han elsker opmærksomhed og kigger intenst på alle, kendte som fremmede og man får de største smil! Alle vi møder (inklusiv shpl.) beskriver ham som meget “på” og vild af sin alder. Han kigger og følger med i ALT virkelig. Dette har han egentlig altid gjort. Øjenkontakt fra nærmest dag 1, holdte eget hovede oppe et par timer efter fødslen og han var ikke mange uger før han helt bevidst drejede hovedet rundt for at se sig omkring, når man gik rundt med ham herhjemme.

Som sagt er han altid igang. I starten af dagen kan han godt lege lidt for sig selv på legemåtte med legetøj omkring sig. Efter lidt tid bliver det hurtigt kedeligt for ham og så skal der arbejdes “hårdt” for at finde på sjove ting for han ikke bliver sur. Gå rundt og kigge på en masse, se i spejl, åbne køleskab og mærke på det kolde, se ud over vores altan, hvor der er en stor vej med kørende biler. Ellers skal der laves en slagt tittebø leg med eks. Stofbleen hvor man brøler til ham når man kommer frem. Disse ting synes han er rigtig sjov og griner glædeligt af det! Når vi er ude er det lettere at underholde fordi der er mange nye mennesker der glædeligt snakker med ham og massere af nye ting at se på.

Mit dilemma ligger altså lidt i at han virkelig skal aktiveres for at opretholde det gode humør, specielt når trætheden nærmer sig. Her ved jeg man burde drosle ned for den vilde leg og skabe ro. Og jeg forsøger, men han bliver SÅ ked af det, hvis han ikke underholdes.
Han ligger altså aldrig stille og kan kun en sjældent gang imellem lokkes til at sidde stille hos mor eller far, men det kræver altså der er noget han kan lege med i hånden/kigge på eller gumle på mine hænder, hvilket også foregår meget vildt

Det at han er så “på” betyder også at han har meget svært ved at finde ro samt at koncentrere sig om at spise (fuldammer). Og selv når han koncentrerer sig om at spise er det med spjættende arme/ben. Han virker til at sutte utrolig hurtigt og højlydt. Men kæreste kan stå i køkkenet, med mig siddende i sofaen, og stadig høre hvordan han bakser derudaf med hurtige høje vejrtrækninger samt synkelyde.

Når vi bare er ham og jeg herhjemme sætter jeg noget rolig pianomusik/sove musik på, for nyligt begyndt at give ham en tyngdesovepose på og så ammer jeg ham til han falder i søvn. Som regel går det rigtig fint til de første 2-3 lure. Men det er ofte alligevel til og fra et par gange. Gerne når han er lige ved at falde i søvn. Så slipper han og græder til jeg tager ham op.. og ligger ham til igen.

Han sover gerne 4 lure i løbet af dagen og så har han en vågentid på ca 2 timer. Når han er faldet i søvn lægger jeg ham i barnevognen og stiller ham ud på altanen.

Længden af hans lure svinger meget. I perioder har han sovet 2-3 timer. For tiden er det ...

Annonce

... ofte 1,5 time den første lur og 45 min til de resterende.

Det bliver gradvist svære for ham at finde ro i løbet af dagen, hvilket jeg egentlig tænker er naturligt, fordi han får mange indtryk. Den sidste lur om aftenen får han derfor gerne i slyngvuggen.

Når vi er ude og det ikke kan lade sig gøre at sætte sig i et rum med ro, er amningerne meget korte og afbrudte fordi han vender sig efter folk. Har forsøgt lidt med at afskærme med stofble, men ved lyde der kommer lidt “pludselige” som f.eks højtaleren i et tog vender han sig helt rundt og mister interessen i brystet. Det er dermed også UMULIGT at få ham til at sove blandt andre mennesker. Så tager vi barnevognen og går, hvilket selvfølgelig er helt fair.

Dog har han selv herhjemme ofte svært ved at finde ro til nat. Et generelt mønster når han skal sove er at han tydeligt er træt, røde øjne der blinker og kæmper for at holde sig vågne og hænder der køre rundt i øjnene. Det er som om at så snart han er ved at nærme sig søvnen. Så gør han noget for at forhindre denne. Det kan være sparken med benene, fægten med armene, vende sig væk fra bryst og ligge og snakke og smile på sådan en måde, så hvis han var ældre ville jeg sten sikkert sige han fedtede for at få lov at være længere oppe.

Vi havde en lang periode lige her da han ramte de 4mdr, hvor han næsten sov med brystet i munden, jeg forbandt det med ekstra brug for tryghed samt at han skulle oparbejde mælkeproduktion, hvilket jeg kan mærke han gjorde.

Derefter havde han okay god periode hvor antallet af gange han behøvede brystet i læbet af natten var “normalt” og passede med at det var fordi han skulle spise. De sidste to dage har han dog sovet utrolig uroligt. Skullet have brystet hvert 20 min nærmest samt er vågnet helt op omkring kl 4.

Han er nok lidt afhængig af brystet for at falde i søvn, og i de urolige perioder også for at kunne blive deri. Sut har vi ikke haft held af at give ham. Han gumler bare på den og bliver så sur når han ikke gider det længere. Det er næsten umuligt at nusse ham til søvnen. Jeg kan se det at nusse næseryggen virker for ham. Men fordi han tager fat i mine hænder og holder dem væk, eller tager dem i munden er det så godt som umuligt at nusse ham uden at prikke ham i øjnene i stedet..

Sundhedsplejersken har snakket om et overaktivt nervesystem. Vi har siden hendes besøg (d.27/6) virkelig forsøgt at gøre det så roligt som muligt op mod sengetid, men uden at han bliver ked af det (hvilket er virkelig svært). Jeg laver lidt trykmassage inden han skal sove og giver ham tyngdeposen på. Men jeg synes bare ikke noget rigtig hjælper og jeg må ærlig indrømme jeg er en smule “bekymret”/i vildrede om hvordan jeg dog skal hjælpe ham til at sove bedre..

Dette var en meget lang beskrivelse og håber du kan finde hoved og hale i hvad jeg mener🙈

Men altså for at forsøge og opsummerer så er det jeg søger vejledning i; hvordan jeg holder han glad? Skal jeg bare selv have et konstant højt gear? Eller hvordan hjælper jeg ham til at kunne være vågen, uden at der skal ske en helt masse?

Og hvordan kan jeg hjælpe ham til at finde ro ved puttetid? Evt også uden brystet?

Og hvordan hjælper jeg ham til at sove bedre om natten, uden så meget uro?

Og generelt. Er der noget jeg skal være bekymret/opmærksom på når han er SÅ aktiv/urolig af sin alder?

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre