Svar: Urolig dreng på 4 mdr.

14. juli 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og din fine beskrivelse og velkommen til :)

Tillykke med den lille dreng - det lyder som om, at han stortrives på alle måder. Børn er naturligt forskellige, og nogle børn er bare mere på end andre børn - og det kunne gode lyde som om, at jeres dreng hører til de meget opmærksomme og aktive børn. Det må han gerne være, der er intet i vejen for at være aktiv både motorisk og mentalt, og det du beskriver lyder for mig meget normalt, men jeg studser lidt over, at du fortæller, at jeres sundhedsplejerske har talt om, at han måske har et overaktivt nervesystem.

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig ud fra din beskrivelse, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Du beskriver en dreng, som generelt er en meget glad og meget smilende dreng. Han elsker, når I leger borte-tit, han ler højlydt, og han elsker opmærksomhed fra andre. Han har masser af overskud til at smile, pludre og være på. Og du fortæller, at han elsker at være social og socialt er rigtig godt med.

Du beskriver også en dreng, som lyder til at sove godt, når han sover. Det er helt naturligt, at han kan have svært ved at koble fra og finde roen, når han skal sove, men når han sover, så sover han godt. Hans søvn har ændret sig, så han sover ikke længere lure af 2-3 timer i stedet sover han nu 4 lure dagligt, ofte er den første lur på 1.5 time og de efterfølgende lure på ca. 45 minutter, og hans vågenperiode er ofte ca. 2 timer - og det lyder faktisk meget alderssvarende. Du skal regne med, at han har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet, og de fleste børn vil i 4 måneders alderen trives rigtig godt med en rytme, hvor dagssøvnen udgør ca. 5 timer og nattesøvnen ca. 10 timer. Sover han lidt mindre om dagen, vil nattesøvnen være det længere og modsat.

Du beskriver en dreng, som tager rigtig fint på. Han ammes og får den mælk, som han umiddelbart har behov for. Han er dog begyndt at slippe brystet, lader sig let forstyrre og har svært ved at holde koncentrationen under amning - men igen hører dette alderen til, og det er her netop vigtigt at gå afsides og på den måde hjælpe ham til at spise og få sit behov dækket.

Du beskriver også en dreng, som lyder til at have en god selvregulering i forhold til hans mælkebehov. Mange børn vil i denne alder "slatspise", fordi de lader sig forstyrre, og her har han brug for hjælp til at indtage mælk nok, men han søger netop så ofte brystet hyppigere, når han har brug for mere mælk, og du er opmærksom på at få ham lagt til, så din mælkeproduktion øges og naturligt tilpasser sig hans behov. Det er rigtig fint! Du gør det rigtig godt!

Jeg tænker umiddelbart, at hvis han havde et overaktivt nervesystem, så ville han sandsynligvis virke stresset, og sådan læser jeg ikke, det du skriver. Han ville græde mere, han ville mangle overskud til at smile og være aktiv i kontakten med andre, han ville vægre sig ved at være ude og protestere mod andres kontakt. Han ville reagere med gråd, fordi verden overrumlede ham.. og det gør han ikke. Han gør umiddelbart ingen af disse ting, han gør det modsatte...

Det betyder naturligvis ikke, at du ikke kan forsøge at hjælpe ham til fysisk ro, og der er her lidt overvejelser at gøre sig:

Massage er rigtig godt. Og du kan med fordel lægge et bad ind midt på dagen. Badet kan stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, det bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. Og så kan han få mælk og derefter blive puttet til en måske lidt længere middagslur.

Du kan også trykke ham under fødderne eller massere hans mave, cykle lidt med hans ben osv. Så han på den måde også hjælpes til at slappe lidt af i kroppen netop via din berøring.

Berolignede lyde kan have en positiv effekt. Det kan være hvid lyd, lyden af vand eller f.eks. beroligende musik, som du er begyndt at bruge. Det er vigtigt, at det ikke kører hele tiden, men at du netop bruger det, når du gerne vil hjælpe ham med at koble fra og finde ro, så han stille og roligt vænner sig til, at dette er en del af hans putteritual.

Dufte kan have betydning, og for så lille et barn vil det være rigtig godt med duften af mælk. Du kan derfor med fordel putte ham med en klud, der dufter af dig og din mælk. Det gør ikke noget, at han ikke bruger sut. Han kan sagtens blive puttet med en klud uden at der er koblet en sut til - og kluden kan følge ham i lang tid frem. Det kan også være en lille puttekanin eller lignende, som også kan dufte af dig.

Det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at veksle lidt mellem jeres aktiviteter dagen igennem. Det er rigtig godt med ture udenfor, hvor han kan mærke vinden, solen (uden at han skal i direkte sol) osv. og hvor I kan have fælles oplevelser, ...

Annonce

... kikke på verden sammen. Han kan være i barnevognen og han kan også sidde i en bæresele. Og så er det godt med perioder indenfor, hvor du hjælper ham med at blive bevæget og bruge sig selv motorisk. Hvor du hjælper ham med at trille, cykler med hans ben, lader ham hoppe på dit skød osv. så han bruger sin krop så meget som muligt.

Derudover skal der naturligvis også være perioder, hvor han ligger for sig selv på et tæppe, og her kan forsøge at kikke og strække sig efter legetøj, trille og bevæge sig på egen hånd, ligger på maven og øver sig i at flytte på sig... ligesom der skal være perioder, hvor han så gøres klar til putning, får sin mælk og hjælpes til at sove:)

Du nævner, at han få timer efter fødslen allerede kunne holde sit hoved højt... Det nyfødte barn skal kunne løfte hovedet og vil selv være i stand til at søge og bevæge sig efter brystet, hvis de lægges på mors brystkasse, når de bliver født. Så en vis grad af styrke i nakken er normalt. Men, nogle børn er faktisk for stærke i nakken. De er det, som man kalder bagside-dominante:

- De løfter hovedet meget tidligt
- De virker "stive" i kroppen, når man holder dem ind til sig
- De har svært ved at løfte benene op, når de ligger på ryggen
- De ligger i flitsbue eller i C-form og bøjer kroppen bagover
- De har tendens til fladt baghoved

Nogle gange så er den store motoriske uro tegn på f.eks. bagside-dominas. Når han ligger på ryggen, så sparker han fra med benene og spænder så meget i kroppen, at han som en flitsbue presser hovedet ekstra ned i tæppet.

Når han ligger på maven, så vil han på samme måde spænde i kroppen, ligge og flyve med armene og strække armene bagud, og han vil slet ikke kunne finde ud af at ligge roligt med armen under sig og hvilene på albuerne.

Jeg kan jo ikke se ham, og du skriver, at han motorisk er foran, hvilket sagtens kan være tilfældet, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om han virker meget "stiv" i det og generelt har svært ved at bøje sammen og runde i ryggen, hvilket du i givet fald så meget gerne må hjælpe ham med at øve. Hvis du skønner, at han kan være bagside-dominant, så kan du f.eks. få en osteopat til at kikke på ham og vise dig nogle øvelser, som I kan lave - for det vil faktisk godt kunne hjælpe på hans uro. En osteopat er en uddannet læge, fysioterapeut eller kiropraktor, som har taget videreuddannelse i osteopati, og du skal vælge en med speciale i babyer.

Og så lidt mere konkret i forhold til putning og natteuro:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Et bad, massage, beroligende lyde måske en godnatsang, en puttekanin der dufter af dig - det vil være rigtig godt, som del af hans putning. Jo mere ens du kan gøre det, jo bedre er der, genkendelighed giver på sigt tryghed og dermed også ro.

Det vil være rigtig godt, at du stille og roligt begynder at adskille bryst og søvn lidt. Han skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men det vil være rigtig godt, hvis han puttes i sin seng eller barnevogn, før han sover helt. Det er godt, hvis han lige nu kan lære at han ikke behøver brystet i munden for at falde i søvn. Det betyder ikke, at han skal puttes vågen, han skal puttes døsig.

Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning - prøv at putte ham fra dig, før han sover helt. Han er tydeligt træt, er fyldt godt op med mælk, og han har svært ved at holde øjnene åbne, han sover næsten, men ikke helt, så han registrerer, at du lægger ham fra dig. Put ham langsomt ned fra din favn, gik ham puttekaninen der dufter af dig, stå ved ham, hold dine hænder beroligende på hans krop og lul ham på den måde ind i søvnen.

Er hans seng koblet til din seng? Det kan være en fordel om natten, da du så kan lægge en beroligende hånd over på ham og på den måde hjælpe ham til fysisk ro - uden at du behøver stå op og uden at han skal op.

Du må om aftenen meget gerne lægge dig og amme ham i søvn i dobbeltsengen. Det er en fin måde at lade ham finde ind i søvnen på. Igen vil det være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan du lade ham ligge til du selv går i seng og der så amme ham igen og flytte ham over i tremmesengen. Ellers kan du putte ham i tremmesengen, når han er lige ved at falde i søvn og lade ham sove videre der.

I løbet af den næste 1-2 måneder skal han stille og roligt igang med skemad, hans rytme vil ændre sig, hans vågenperioder blive lidt længere, og hans aktive perioder mere aktive - hvis de næsten kan blive det;) Alt sammen vil det ændre nogle ting hos jer, så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!