Brev:
Hvornår kan man få udvikling vurderet og hvad sker der?
26. september 2022
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hvornår kan man få udvikling vurderet og hvad sker der?
Hej Helen.
Jeg har skrevet om min søn før. Han er nu 2 år og 4 måneder, og trives nu i sin nye vuggestue. Jeg er dog meget i tvivl om hans udvikling. Jeg har talt lidt med pædagogerne på hans stue og diverse fagfolk om mine bekymringer, og med det jeg beskriver siger alle, at jeg tidligst kan få ham vurderet, når han er 3 år. Det er fair nok. Men jeg vil egentlig høre dig, hvad der så sker i processen.
Min grundlæggende bekymring vedrørende min søn går på hans kommunikative evner og hans opmærksomhed. Jeg vil beskrive min søn og så kommer jeg tilbage til dette.
Min søn er grundlæggende meget glad, og elsker kys og kram. Han er også hysterisk og umulig, når han ikke vil ting. Han sover igennem om natten, spiser som han skal og er med motorisk, han kravler i de høje klatrestativer, hopper, drejer rundt og rutsche på maven med hovedet først - generelt meget modig. Hans finmotorik er også med. Han kan tage sine sko og tøj af, og lægger det på plads. Han kan også modtage simple ordre, som at hente iPad og sut. Det er ikke altid det virker, men nogle gange gør det.
Hans sprog er godt, han taler med sætninger med seks syv ord, har stort ordforråd og kan alle farverne og kan tælle til tyve. Han er nem at få til at grine, hvis man laver et sjovt ansigt eller synger sangene på en sjov måde. Han skraldgrine af det meste fjernsyn han ser, når det også er meningen, at det skal være sjovt. Han læser mange bøger, og kan sagtens sidde stille igennem en hel bog. Han elsker at synge og kan teksten på alle børnesangene og synger konstant.
Og nu kommer min bekymring vedrørende kommunikation:
Han er ofte i sit eget univers, hvor han synger. Man kan godt få hans opmærksomhed i disse situationer, men det kræver lidt en indsats, og det er ikke altid det lykkedes. Han fortæller ikke om sin dag, og han er meget svær at få til at fortælle, hvad han har lavet i dag. Jeg gennemgår hans dag med ham hver aften, men han kommer ikke og fortæller noget han har oplevet. Han genfortæller de tre bukkebruse ofte eller beder mig sige som et vilkårligt dyr. Han er meget tit ude af kontekst, når han fortæller noget, så det meget svært at følge med i. Så det virker ikke helt som om, at han er tilstede. Dog fortæller han altid hvad han ser i bøger eller når vi på tur. Og så gentager han stadig alt hvad han høre omkring sig - deraf det store ordforråd. Og han er dog begyndt at fortælle, hvordan vejret er, “ej, det regner og er helt mørkt”. Men jeg kan se, at de andre børn også yngre kan tale om, hvad de oplever lige pt eller har oplevet.
Han reagerer på sit navn, hvilket han først er begyndt på ordentligt inden for de sidste to måneder. Han henvender sig meget ofte til mig og andre voksne ved at tage dem i hånden og trække i dem - han siger ikke “kom” eller lignende, og tager ikke øjenkontakt. Han kalder aldrig på mig - indtil i dag, hvor han råbte “MOR”, da jeg hentede ham i vuggestue. Det var første gang. Herhjemme kommer han hen til mig, når han vil mig noget - og trækker i mig - og det gør han ofte.
Han leger fortsat ikke med andre børn. Han er meget interesseret i andre børn og kan alle navnene på dem i vuggestuen, som han synger en sang om om morgenen. For tre måneder siden var han decideret uinteresseret i andre børn, men nu er interessen enorm, men han ved ikke, hvordan han skal interagere. De siger i vuggestuen, at han har udviklet sig meget siden han kom for tre måneder siden, og det slet ikke er det samme barn, men at han ikke deltager i de fleste aktiviteter - men ser meget interesseret på, mens de andre er i gang.
Hans øjenkontakt er ikke superduper, men det er også blevet enormt meget bedre de sidste par måneder. Nu ser han på mig, når han vil vise mig noget eller når vi synger eller laver sjov sammen. Men jeg kan ikke få øjenkontakt, hver gang jeg beder om det.
Jeg kan således se en udvikling løbende på mine bekymringsparametre, men jeg kan også se, at han ikke er på niveau med jævnalderende og yngre børn er ved at overhale han på leg og kommunikation.
Jeg vil gerne høre din mening om min søns udvikling ud fra min beskrivelse. Men også høre, hvad jeg kan gøre i “systemet” og hvad der kommer til at ske, for jeg tror, at han er grundlæggende lidt udfordring på kommunikation og tilstedeværelse. Så hvad er processerne? Hvis de skal sættes i gang.
Sikke en lang besked.
Tak for din postkasse.