Brev:
Aktiviteter og søvn
24. september 2022
Alder:
3 mdr.
Aktiviteter og søvn
Hej Helen
Tak for alle dine brugbare svar :)
Vi har en meget opmærksom dreng, der iagttager alt omkring sig og ikke bare lægger sig til at sove, når han er træt, i min favn - altså når vi er ude. Det er som om, at han vil se det hele, og det ender typisk med, at han bliver overtræt og ked af det.
Derhjemme sover han enten på mig eller i sin slyngevugge. Barnevogn fungerer fortsat ikke og det samme med stillestående seng (kun om natten). Jeg føler, at det sætter en begrænsning til diverse aktiviteter her under min barsel. Babymusik, babysalmesang mv. starter typisk klokken 10 om formiddagen, og hvis vi kommer skævt til dagens første lur, så oplever jeg, at dagen bliver svær for os begge. Faktisk nyder jeg de dage, hvor vi bare kan stå op og se, hvad der sker.
Jeg har ikke så meget lyst til at skulle alt muligt, som jeg ellers havde forestillet mig under min barsel, selvom det da også er ret isolerende at være herhjemme. Jeg vil naturligvis gerne have, at han bliver tilstrækkeligt stimuleret (jeg leger, synger og danser med ham herhjemme) og også bliver eksponeret for at være ude.
Jeg har selv været ret genert, stille og tilbageholdende som barn. Som voksen er jeg nok det, som man populært kalder særligt sensitiv. Jeg håber for hans skyld, at han får det anderledes, selvom der selvfølgelig ikke er noget forkert ved det. Mit spørgsmål er derfor: hvor meget behov har han for stimuli og at være “social” ude lige nu?
Det bliver nemmere for mig, når der er mere rutine i dagligdagen eksempelvis med lure. Og jeg håber da også, at han med tiden vil blive glad for barnevogn eller bare senere klapvogn, så det er lettere for os at komme ud og omkring (har ikke kørekort, så jeg bærer ham alle steder i bæresele).
Venlig hilsen