Svar: Aktiviteter og søvn

24. september 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng nu - han er nu 3 måneder gammel og går derfor fra at være et spædbarn til at være en aktiv lille baby, og det er den forandring, I mærker. Han kan se længere nu og er meget mere bevidst om, hvor han er. Han fornemmer rummet, han er i, ligesom han også fornemmer, om det er mor, far eller bedsteforældre eller andre, som holder ham - og han vil - som du også så fint skriver - ofte suge indtryk til sig, når I er nogen steder.

Det er rigtig dejligt, at han er så opmærksom, men han kan også have svært ved selv at fornemme, hvornår nok er nok. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at tilpasse aktiviteterne til noget, som han kan være med til, så nogle gange skal I tage hjem, selvom han ikke der virker træt, ligesom det kan være rigtig godt, at han ikke går fra arm til arm, når I er nogen steder og rigtig mange gerne vil holde ham og lege med ham - for pludselig bliver det for meget, og så bryder hans verden helt sammen. Mange børn reagerer faktisk ikke, imens de er ude, reaktionen kommer først, når man træder ind over dørtærsklen derhjemme.

Jeg kan sagtens forstå, at du synes, det virker uoverskuelig at gå til en masse aktiviteter, og det behøver du heller ikke. Det kan godt vente, til han bliver lidt ældre. Med den alder han har lige nu, så er det stadig især kropskontakt og samspil med dig (jer forældre), som skal være i fokus. Det er vigtigt, at I tumler med ham, hjælper ham med at blive styrket motorisk, vende, dreje, snurre rundt, sparke osv. Ligesom det er vigtigt, at I nu pludrer mere og mere sammen, øver forskellige lyde, sætter ord på de ting, som I gør sammen, indgår i dialog, synger sange osv. osv.

Hvis du bare slet ikke har lyst til at gå til noget, og som du skriver "bare nyder de dage, hvor I står op og ser, hvad der sker", så kan du naturligt roligt gøre dette. Det er ikke noget problem, og du skal ikke føle dig presset til at gå til noget, blot for at gå til noget. Det er vigtigt, at du og din dreng nyder hinanden og jeres tid sammen, og der er ingen grund til at stresse sig selv.

Når det så er sagt, så kan jeg ikke helt ud af dit brev tyde, om du faktisk godt kunne tænke dig at gå til noget, men ikke rigtigt kan overskue det, og måske vil det være rart for dig at komme ud, opleve noget andet end hjemmets fire vægge...

Hvis du egentlig gerne vil lidt ud, så tænker jeg, at en enkelt gang om ugen kunne være fint og vil være rigtig godt givet ud for jer begge. Både fordi du jo faktisk fortæller, at du hele tiden har haft lyst til dette, du fortæller også, at du rigtig gerne vil lære ham at sove i barnevognen, og da ...

Annonce

... I ikke har bil, kan dette måske slås sammen...

Du behøver ikke nødvendigvis tilmelde dig et bestemt hold, men måske kan du tage i svømmehallen med ham i den offentlige åbningstid, hvis dette kan passe bedre ind i jeres dag. Han vil forhåbentlig sove godt, når han efter en svømmehalstur får en god portion mælk i maven, og så puttes træt i sin barnevogn, og I triller hjemad... At tage i svømmehallen, og putte ham i barnevognen derefter, kan måske være en måde at vænne ham til at sove i barnevognen på.

Du kan undersøge, hvad den offentlige åbningstid er i svømmehallen, hvor I bor. Og så er der naturligt også muligheden for at gå til en aktivitet. Og hvis aktiviteterne starter kl. 10, så kan du forsøge at skabe en rytme, hvor han puttes til formiddagslur lidt i kl. 9, og så triller I af sted med barnevognen, og så vækker du ham fra luren, når det er tid til at være aktiv kl. 10. Der sker ikke noget ved, at du vækker ham nænsomt en gang om ugen, for at I kan gå til noget sammen med andre forældre og børn. Hvis han altså vel at mærke selv virker okay med det og ikke vågner grædende og utrøsteligt op...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Er du med i en mødregruppe? Det kan være rigtig rart at mødes med andre mødre, som har børn på samme alder. Det kan være et godt sted at få afløb for nogle af sine tanker og måske blive bekræftet i, at de andre oplever nogle af de samme ting. Måske kan man finde råd og støtte hos hinanden, og nogle gange er det lidt mere afslappende at mødes med nogen, som står i samme situation og derfor har en anden forståelse... Måske er der også bare en enkelt fra mødregruppen, som du gerne vil mødes lidt ekstra med, og det tænker jeg også, vil være helt fint. Netop det, at I blot er to mødre og to børn, der mødes, kan også være rigtig rart, og uden at det kommer til at blive for overvældende og for svært at passe ind. Måske har du også en veninde, der har fået barn.

Og ja, du har naturligt ret i, at jo ældre han bliver, jo flere rutiner han får og jo mere rytme han får, jo lettere vil det blive at komme ud af døren, ligesom behovet for at være sammen med andre børn naturligt også øges. Så tiden arbejder også for jer i den retning. Det er dog stadig en god idé at forsøge at vænne ham til barnevognen nu, så du netop har mulighed for at tage til forskellige aktiviteter, når han bliver ældre, og ikke føler dig tvunget til at sidde hjemme, fordi han til den tid er for tung at bære i bæreselen. Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem det, som du føler, at I begge har behov for nu, og det du gerne vil fremadrettet - så lyt til din søn og lyt også til dig selv og din mavefornemmelse:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire