Søskendeudfordringer 3,5 og 1,5 år

24. september 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Søskendeudfordringer 3,5 og 1,5 år

Hej Helen

Vi er meget i tvivl om hvad vi kan gøre for at børnene får et bedre forhold til hinanden. Eller, alternativt, når de nu har så dårligt et forhold og vi bare skal acceptere det, hvordan skal vores familieliv så indrettes?

Baggrund:
Den store var 2 år og 3 måneder, da den lille blev taget 5 uger før tid ved akut kejsersnit, og mor og lillebror var indlagt i ca 1. måned. Da den lille kom hjem skreg han utrøsteligt meget af tiden de første 5 måneder, og den store er lydsensitiv, så han blev - uden at overdrive - panisk angst for babyen. De sædvanlige ting som at lade den store være med til at skifte o.lign kunne ikke lade sig gøre, fordi den lille skreg voldsomt, så den store kun fik grimme oplevelser ud af det. Så, det var en svær start. Derudover var han 30 minutters baby, så man fik jo nærmest aldrig tid uden ham.

Nu er den store ikke længere bange for sin lillebror, men han kan virkelig ikke lide ham, og hvis de kommer fysisk i nærheden af hinanden skal vi forældre være enormt vågne, fordi det kun er et spørgsmål om tid, inden han slår, sparker eller skubber. Derudover går han hyppigt direkte efter at tage den lilles legetøj ud af hænderne på ham. Lillebror er naturligt lidt betænkelig ved sin storebror, men smiler hyppigt til ham eller forsøger at snakke med ham, hvortil storebror enten giver ham et surt "NEJ, du må ikke snakke til mig" eller på anden måde afviser ham. Det gør mig ondt at se, at den lille får så mange, daglige ærgerlige oplevelser med sin storebror.

Det resulterer i, at vi for det meste holder dem adskilt, så det kun er få minutter om dagen at de begge leger ...

Annonce

... med den/de samme voksne/og kun i sjældne tilfælde med hinanden. De puttes også hver for sig. Vi har forsøgt at læse historie for dem på samme tid, men den store skaber konflikter ud af det.

Nu er den store børnehavebarn, og han har det svært ved andre børn. Børnehaven har ansøgt kommunen om ekstra hjælp til ham, herunder særligt så han får mere støtte til det sociale samspil, hvor han har svært ved at forstå de andres leg og intentioner, udover sansemotoriske udfordringer og det at være sansestærk. Ja, så han er udfordret, og det giver mening, at når han har det svært ved andre børn, så har han det også svært med lillebror. I trygge omgivelser kun med voksne, så er han meget velfungerende, ja nærmest en lille voksen med et imponerende sprog og en imponerende refleksionsevne.

Lillebror vurderer vi som socialt kompetent, snakkesagelig, udadvendt. Han har også nogle sansemotoriske udfordringer, men slet, slet ikke sensitiv på samme niveau som hans storebror.

Vi er meget i tvivl om vi skal forsøge at give børnene mere sammen eller netop holde dem mere adskilt. Og i så fald, hvordan?

Min mand har foreslået at de måske ville få et bedre forhold, hvis de sov på samme værelse og blev puttet sammen, men den lille vågner og græder hyppigt om natten, og det tvivler vi vil gavne deres forhold.

Vi er også meget i tvivl om, hvordan vi skal reagere, når fx den store målrettet går hen og vælter sin lillebror ved at skubbe ham på hovedet, så baghovedet ryger lige i gulvet. I 99% af gangene når vi lige at stoppe det, men desværre ikke altid. Hvordan skal man reagere i disse situationer?

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder