Brev:
Datters sproglige udvikling
15. april 2021
Alder:
14 mdr.
Datters sproglige udvikling
Kære Helen,
Jeg har førhen skrevet til dig ang. min datters sproglige udvikling og har egentlig ikke været bekymret for hun pludre derud af og det variere hele tiden. Men jeg synes hun længe har sagt - “a det” eller “det”. Min datter er 14 mdr lige om lidt. Hun peger og siger “det” og vi sætter selvfølgelig ord på det hun peger på, har en lille samtale om det.
Mange gange er det også fordi vi skal lege sammen eller hun vil have noget. Det er hendes måde at kommunikere på og hun har virkelig virkelig længe sagt “det” og “a det” og peget. Tror allerede det startede da hun var omkring de 10 mdr. Skal jeg være bekymret for at min datter siger “det” til stort set alt og ikke rigtig siger så meget andet endnu? Eller er det helt almindeligt?
Altså hun pludre virkelig varieret og forstår virkelig meget vi siger. Hun er så bevidst og forstår når vi siger hun skal skiftes, forstår hvis vi siger vi skal spise, kan pege på stort set alle familiemedlemmer og genkender dem. Kigger på fuglene og basker med armene når vi siger “hvor er fuglene” osv... her er vi overhovedet ikke bekymret.
Hun siger også enkelte ord. Som “ae ae” til alle dyr, brøler som en løve, vrinsker som en hest, siger ja og ja ja og hej. Siger eeeej og “ooorj” til noget vildt og voldsomt.
Håber du kan give mig lidt ro.
Hilsner en mor