Svar: Datters sproglige udvikling
15. april 2021
Alder:
14 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, du skriver, for det lyder som om, at du bekymrer dig omkring din datters sprog, og ud fra det du fortæller, så er der ikke grund til bekymring - din datter lyder til at være rigtig godt med sprogligt.
Faktisk lyder det som om, at hun har været ret hurtig til at begynde at sige "det" eller "a det", og derfor varer hendes periode, hvor hun siger dette måske længere, end du lige havde forventet :)
De normale rammer er meget vide, når det kommer til sprog og sproglig udvikling. Men generelt kan man sige, at de fleste børn i 9 måneders alderen vil begynde at anvende lyde, som minder om ord, og barnet vil f.eks. sige "mmm mam mam" som udtryk for, at "maden smager godt" eller "jeg er sulten". I den alder vil barnet ofte også begynde at reagere på sit navn, og nogle børn vil i denne alder også begynde at sige forskellige dyrelyde, præcis som du fortæller, at jeres datter har gjort og stadig gør.
Omkring 12 måneder, så vil barnet begynde at øve sig i at sige enkelte ord. Der vil ofte stadig være tale om ord, som ikke udtales helt korrekt, men ordene har forskellig betydning. Barnet vil omkring 1 års alderen have et aktivt ordforråd på 2-5 ord, som barnet bruger, men vil forstå langt flere ord. Nogle af de første ord et barn siger kan f.eks. være "hej", "vov", "tak", "far", "mor"...
Og i 12-18 måneders alderen vil mange børn så begynde at sige "det" eller "a det", for at få mor eller far til at sætte ord på. Barnet vil i starten blot lytte, men hen af vejen vil barnet begynde at gentage ordet og på den måde begynde at øve flere ord.
I 12-18 måneders alderen kan man ofte også begynde at øve lidt små opfordringer med barnet f.eks. sige "hvor er din sut?" eller "hent bamsen" eller lignende. Barnet vil vise, at det forstår hvad man siger - pege på sutten eller tage bamsen, der ligger på bordet.
Og i 18-20 måneders alderen vli mange børn så begynde at kunne huske opfordringen på afstand og vil f.eks. kunne hente bamsen i et tilstødende værelse. Barnet er altså i stand til at huske, hvad der skulle hentes - også selvom barnet støder på andre og måske mere spændende ting undervejs.
Fra ca. 20 måneders alderen kommer der flere navneord til, og barnet begynder at kunne sige små ord som f.eks. "lys", "bil, "bold" og lignende. Barnet begynder nu også at kunne pege på sine kropsdele ,så hvis du spørger "hvor er din næse?" eller "øje", "mund" osv. så vil barnet kunne pege. Ligesom der kan løftes op i blusen for at vise dig, hvor navlen er.
Når barnet bliver omkring 2 år, så vil det ofte begynde at sætte flere små ord sammen f.eks. sige "min bil" eller "det bare" (i betydningen, det er far). Barnet taler ofte ikke helt rent, men bruger rigtig mange ord og kan småpludre i længere sætninger - uden at du dog nødvendigvis forstår alt hvad der bliver sagt :)
Som sagt lyder det som om, at jeres datter er rigtig godt med sprogligt, og du skal endelig forsætte med at plure og sætte ord på ting i hverdagen. Du støtter hendes sprog allerbedst ved at give dig tid, vise lyst og glæde ved at tale sammen og være til stede, når hun prøver at kommunikere med dig. Og det er super vigtigt, at du hver gang hun peger på forskellige ting og spørger "a det", at du sætter ord på igen og igen.
Forskning viser, at der er en klar sammenhæng mellem at børn som peger tidligt også udvikler sprog tidligt. Det hænger sammen med, at når din datter peger og du sætter ord på, så får hun et stort ordforråd og også en forståelse for, hvordan sproget fungerer. Det er derfor også vigtigt, at du ikke kun sætte det enkelte ord på, men nogle gange også sætter ord på hvordan det bruges, smager osv. Det vil sige, at hvis din datter f.eks. peger på mælken og siger "a det?", så kan du svare "mælk, det er mælk", men du kan også svare "skal vi hælde mælken op i glasset" og "mmm mælk smager godt". På den måde hører hun ordet "mælk" på flere måder og finder også ud af, hvad mælken f.eks. kan bruges til.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke og forsæt endelig alt det gode, som du allerede gør :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske