Brev:
Nægter at øve at gå
20. januar 2021
Alder:
14 mdr.
Nægter at øve at gå
Kære Helen
Jeg har en søn på 14 måneder, som ikke kan gå endnu.
Han har, siden han var 11 måneder kunne gå fint I hans gåstol og bruger den derfor ikke særlig meget for tiden. Han kan på nuværende tidspunkt uden problem gå rundt om bordet, mens han holder fat, og gå fra side til side mens han holder på bl.a. et skab.
Den sidste måneds tid har vi prøvet at øve lidt med ham ved at holde fast i armene og gå lidt med ham. Det fungerede i en periode, hvor han kunne gå langsomme og få meter, hvor han så begyndte at brokke sig og ville sætte sig ned. Men den sidste uges tid gider han heller ikke det. Så snart vi tager fat I armene og løfter ham op på fødderne, knækker han benene sammen og sætter sig ned. Og bliver ved, hvis vi prøver igen. Vi har prøvet at holde en sut, legetøj mm. op over hovedet, men det hjælper ikke. Han gider på ingen måde at stå op eller gå, hvis vi holder i hans hænder. Kun når han selv holder ved nogle ting.
Jeg er lidt desperat nu, da vi venter vores nr 2, og jeg er stadig i første trimester og derfor ulidelig træt. Og jeg forestiller mig, at han evt vil kunne underholde sig selv lidt mere, hvis han kunne gå og løbe rundt i huset samt med gå vognene. (Dette gider han heller ikke nu) - og derved ikke kræve ligeså meget opmærksomhed fra mig.
Plus han nok også vil sove tungere og bedre om natten, hvis han kan gå og derved bliver mere træt i løbet af dagen. Tænker jeg..
Og det skal siges, ar han sjældent har lyst til bare at sidde og lege med sit legetøj alene. Så han kræver min opmærksomhed hele dagen og derfor når jeg slet ikke at slappe lidt af.. Han går ikke i vuggestue endnu, da vi først lige har skrevet ham op, fordi vi lige skulle sikre os, hvor vi skal flytte hen om et lille års tid.
Vi ved godt, at det nok kommer meget naturligt til sin tid, når han er klar. Men vi tænker da, at vi skal hjælpe ham lidt på vej.. og hjælpe ham med balancen, da det nok er den, der gør ham lidt usikker.
Har du nogle gode råd til, hvad vi ellers kan prøve? Eller er det bare om at sidde tålmodigt og vente på, at han en skønne dag helt pludseligt af sig selv bare stiller sig op uden at holde i noget..
De kærligste hilsner,
Den desperate mor