Nægter at øve at gå

20. januar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Nægter at øve at gå

Kære Helen

Jeg har en søn på 14 måneder, som ikke kan gå endnu.

Han har, siden han var 11 måneder kunne gå fint I hans gåstol og bruger den derfor ikke særlig meget for tiden. Han kan på nuværende tidspunkt uden problem gå rundt om bordet, mens han holder fat, og gå fra side til side mens han holder på bl.a. et skab.

Den sidste måneds tid har vi prøvet at øve lidt med ham ved at holde fast i armene og gå lidt med ham. Det fungerede i en periode, hvor han kunne gå langsomme og få meter, hvor han så begyndte at brokke sig og ville sætte sig ned. Men den sidste uges tid gider han heller ikke det. Så snart vi tager fat I armene og løfter ham op på fødderne, knækker han benene sammen og sætter sig ned. Og bliver ved, hvis vi prøver igen. Vi har prøvet at holde en sut, legetøj mm. op over hovedet, men det hjælper ikke. Han gider på ingen måde at stå op eller gå, hvis vi holder i hans hænder. Kun når han selv holder ved nogle ting.

Jeg er lidt desperat nu, da vi venter vores nr 2, og jeg er stadig i første trimester og derfor ulidelig træt. Og jeg forestiller mig, at han evt vil ...

Annonce

... kunne underholde sig selv lidt mere, hvis han kunne gå og løbe rundt i huset samt med gå vognene. (Dette gider han heller ikke nu) - og derved ikke kræve ligeså meget opmærksomhed fra mig.

Plus han nok også vil sove tungere og bedre om natten, hvis han kan gå og derved bliver mere træt i løbet af dagen. Tænker jeg..

Og det skal siges, ar han sjældent har lyst til bare at sidde og lege med sit legetøj alene. Så han kræver min opmærksomhed hele dagen og derfor når jeg slet ikke at slappe lidt af.. Han går ikke i vuggestue endnu, da vi først lige har skrevet ham op, fordi vi lige skulle sikre os, hvor vi skal flytte hen om et lille års tid.

Vi ved godt, at det nok kommer meget naturligt til sin tid, når han er klar. Men vi tænker da, at vi skal hjælpe ham lidt på vej.. og hjælpe ham med balancen, da det nok er den, der gør ham lidt usikker.

Har du nogle gode råd til, hvad vi ellers kan prøve? Eller er det bare om at sidde tålmodigt og vente på, at han en skønne dag helt pludseligt af sig selv bare stiller sig op uden at holde i noget..

De kærligste hilsner,
Den desperate mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin