Min søns pludselige angst

3. januar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Min søns pludselige angst

Hej Helen.

Vores søn er på det seneste pludselig blevet bange for ting, som han aldrig har været bange for før. Lad mig komme med nogle eksempler:

Lige inden jul fik vi sne og det var oplagt at gå i haven. Han nægtede at gå på sneen. Selv fliserne, hvor der var en lille stribe sne i revnerne nægtede han at gå på.
Forleden dag blev det så græsset, han nu ikke vil gå på.

I lang tid har han ikke kunnet lide lyden fra støvsugeren. Det er dog blevet meget bedre nu. Men lyden fra en barbermaskine og hårtørrer kan næsten gøre ham helt panisk.

Forleden var vi hjemme hos min søster og svoger. Min svoger har en lille drone, der minder om en lille flyvemaskine, som han satte igang inde i stuen. Den måtte han slukke med det samme igen, da min søn var bange for den. I går morges sidder vi og spiser morgenmad sammen. Det er mørkt udenfor og han kigger ud af vinduet og siger, at det blinker. Jeg fortæller ham, at det er en flyvemaskine. Med det samme rykker han hen mod mig og siger: Ikke ned på mig! Ikke ned på mig! Jeg forsikrer ham selvfølgelig om, at den ikke flyver ned på ham og at den er langt væk. Senere samme morgen, da vi skal afsted i vuggestue kan han høre en flyvemaskine og fortæller mig helt stille og roligt, at der er en flyvemaskine.

Han har også i lang tid (kan ikke huske hvor længe, men det er mange måneder) været helt panisk omkring at få vand i ...

Annonce

... øjnene. Han elsker at komme i bad og nyder at sidde i sit badekar længe. Men så snart han skal have vasket hår, så går han helt i selvsving og det er umuligt at forklare ham, at han skal kigge op eller lukke øjnene, så han undgår vand i øjnene. Vi har prøvet at forklare ham det hele, når vi ikke var i en badesituation, hvor han virker til at forstå det, men det hele er glemt, når håret så skal vaskes.

Han har i lang tid været utrolig nem at putte. Vi sang godnatsang og sagde godnat og kunne så gå, hvorefter han faldt i søvn selv. Nu vil han have, at vi sidder hos ham. Det synes vi ikke er en god idé, så vi prøvede at sidde lige uden for døren, så vi hver gang han kalder på os (det gør han MANGE gange), kan fortælle ham, at vi sidder lige derude. Vi er nu igang med at prøve af, om det er bedre at sidde i døråbningen, så han kan se os. Det er dog ikke nogen optimal løsning, da han vil snakke, når han kan se os. Førhen tog en putteseance maks 15 min. Nu kan den tage en hel time! Han vågner flere gange om natten og græder og kalder på os. Jeg har læst mig til at det er normalt i denne alder, da der sker meget med udviklingen. Men kan du sige noget om, hvornår vi kan forvente, at det går over?

Nå, det blev et langt brev, men jeg håber, at du har nogle gode råd og idéer til hvad vi kan gøre og hvordan vi kan håndtere de svære situationer for ham.

Venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor