Motorisk udvikling - 5 mdr.

27. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Motorisk udvikling - 5 mdr.

Hej Helen,

Det er første gang jeg skriver til dig, men har læst en masse svar til andre,som jeg har fundet meget brugbare. Jeg har 2 drenge, en på 2 1/2 år og en på 5 1/2 mdr. Mit spørgsmål drejer sig om den yngste. Han er nu fem måneder, og der er stadig mange ting rent motorisk han ikke kan. Min store dreng var heller ikke den hurtigste, men jeg husker dog ham som værende lidt hurtigere.

Min "lille" dreng er en stor basse på 70 cm og ca.9 kg. Han bliver fuldtidsammet og spiser rigtig fint og sover overordnet også godt. Han pludrer og fortæller, smiler, griner og vil i det hele taget meget gerne i kontakt med os, sin storebror og andre mennesker.

Han kan fint holde sit hoved selv, og ligger også fint på maven og ligger på sine underarme. Han kan ikke løfte sig op på strakte arme endnu. Han kan heller ikke rulle fra mave til ryg endnu. Hvis han ligger på maven på et ikke plant underlag, f.eks. på mig, vælter han dog til siden og om på ryggen. Han har heller ikke vendt sig fra ryg til mave endnu. Når han ligger på ryggen på gulvet, ligger han ofte meget stille. Hvis der hænger legetøj over ham, tager han fat i det og vil gerne komme det i munden.

Generelt kan han godt lide sutte på både sine hænder og alt det legetøj han kan komme i nærheden af. Hvis der ikke hænger noget legetøj over ham, ligger han meget stille og kigger. Vi lægger selvfølgelig legetøj omkring ham, og det sker også at han tager fat i noget af det, men generelt ligger ham bare og kigger. Han flytter sig således ikke ud af stedet når han ligger dernede, heller ikke selv om jeg er med, så smiler han og snakker i stedet for at bevæge sig.

Jeg husker fra vores store søn, at han begyndte at bevæge sig rundt om sig selv, men det gør ham her altså ikke. Det er noget helt andet når så han kommer op på puslebordet, her tager han fat i sine tæer, og vælter om på siden. Det samme gør sig gældende når han ligger på ryggen på mine ben, så tager han fat i sine fødder og ...

Annonce

... vender om på siden, bakser med armene og er generelt meget mere i bevægelse. Når jeg så prøver at lægge ham på gulvet igen, går han helt i stå igen. Han er ikke stiv i kroppen og ligger heller ikke helt slap, men bevæger sig bare ganske lidt.

Når han sidder i sin skråstol kan han godt blive lidt stiv i kroppen, forstået på den måde, at han strækker benene helt ud og også gør armene stive. Det er ikke altid han gør det, og generelt ikke når han har noget legetøj. Han vil gerne mere op at sidde, og forsøger at bøje sig forover når han sidder tilbagelænet.

Han vil meget gerne stå op, og kan uden problemer trække sig selv op fra liggende til stående stilling.
Han kan ikke sidde selv, og falder stadig forover.

Lyder ovenstående normalt?

Det hjælper selvfølgelig heller ikke, at når storebror er hjemme sker der alt for meget spændende til også at kunne bruge krudt på sin egen motorik. Til gengæld synes han storebror er virkelig sjov, men når han kommer hjem fra dagpleje, går det altså endnu mere i stå.

Jeg er også selv gået lidt i stå og har svært ved at finde ud af hvordan jeg skal hjælpe ham videre. Specielt at få ham til at blive mere aktiv og vende sig på gulvet.

Jeg laver trillelege med ham, synger for ham, bevæger hans arme og ben, vifter med legetøj i alle retninger, tumler ham (vender ham på hovedet osv) og går til svømning med ham. Kan jeg gøre mere for ham? Eller skal jeg bare være tålmodig?

Det skal lige nævnes at han lige har været til 5-mdrs tjek, hvor jeg nævnte hans motoriske udvikling for lægen, og at lægen synes at alt var fint.

Vi er også så småt begyndt at smage på grød, da han er meget interesseret i vores mad og følger os med øjnene når vi spiser. Han får ofte aktiveret brækrefleksen og spytter det ud igen. Det går bedre når grøden er meget tynd og han kan sutte det af skeen. Skal jeg fortsætte med det? Eller er det bedre at vente lidt med at gå i gang?

På forhånd tak for hjælpen.

De bedste hilsner
Susan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!