Misundeligt enebarn?

7. maj 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Misundeligt enebarn?

Hej Helen!

Så er jeg på banen igen med et spørgsmål om vores skønne datter på 14 måneder.

Hun udvikler sig virkelig hurtigt i øjeblikket og sover rimelig meget. Fik dræn i ørerne for en måneds tid siden.

Men mit spørgsmål går på, at hendes dagplejemor ugentlig kommenterer, at J er misundelig på de andre børn. De må ikke sidde oppe ved dagplejemoderen - det må kun J. Derudover kan dagplejemoderen ikke gå ud af Js syne - fx for at skifte en ble på en af de andre børn - uden at hendes verden nærmest bryder sammen. Gæstebørn synes hun helt klart også er irriterende.

Hun startede i dagpleje medio januar og har således været derude i ca 4 mdr. Og hun tog lang tid om at blive kørt ind... Måske også fordi jeg havde svært ved tanken om at min barsel nu var slut. Det skal jeg ikke fornægte. Hun græd hver morgen ved aflevering i mindst 2 ...

Annonce

... månder...

Siden J startede er der kommet 2 nye børn til (9 og 11 mdr), J er 14 mdr og så er der et barn på 2 år og 3 mdr. Så det er et forholdvis "ungt" hold hun har. Hver gang der starter et nyt barn, reagerer J med at være mere pylret og mere misundelig.

Hun vil helst bare være hjemme ved dagplejemoderen, uden gæster og lege på hendes gulv. Men sådan er verden jo ikke...

Hvordan skal jeg tackle det? Hver gang dagplejemoderen nævner det, bliver jeg i tvivl om, hvorvidt hun er den rigtige dagplejemor, hvorvidt vi gør noget forkert i vores opdragelse af J osv.

Vi leger ofte titte-bøh og siger altid "nu går mor ud og laver mad" osv. Men hun får uden tvivl en del opmærksomhed...

Jeg er egentlig bare så træt af at høre om Js misundelse.. Er misundelse det samme som jalousi?

Mange spørgsmål; jeg glæder mig til at høre dit svar :-)

Mange hilsner
Js mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!