Vi savner en glad baby

26. august 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vi savner en glad baby

Kære Helen

Jeg skriver fordi vi har en datter på 5 måneder som vi elsker overalt på jorden. Hun er generelt svær, at gøre tilpas, og er tit sur, pyldret og utilfreds.

Sommetider når vi tumler med hende, så synes hun det er sjovt, og smiler og griner, og sommetider bliver hun utilfreds. Vi prøver hele tiden at gøre hende glad, men for det meste er der ikke noget der dur, uanset hvad vi finder på. Det eneste der dur er, at gå rundt med hende, eller have hende siddende på vores skød med noget legetøj. Hun smiler tit, men skifter hurtig til at blive sur og utilfreds igen.

Hun vil ikke ligge på maven ret lang tid af gangen, før hun bliver sur og tvær, selvom vi prøver at gøre det sjovt for hende med legetøj, sæbebobler m.m ligesom hun heller ikke vil ligge på ryggen og lege. Hun vil aldrig lege selv og selvom hun har en helt kasse fyldt med babylegetøj vi har arvet og derfor variere med dette, så mister hun hurtig interessen for legetøjet på nær en spillende elefant bamse som hun har været glad for meget længe.

Hun har kun trillet en’ gang fra mave til ryg, men det tror jeg var en tilfældighed mere end, at det var bevidst. Hun bliver for det meste også sur når vi øver, at trille med hende. Hun kan heller ikke holde sit hoved særlig længe højest 10 min fordi hun har så meget modvilje mod at ligge på maven, at vi ofte har givet efter og vendt hende rundt. Vi var ved kiropraktor med hende da hun var 2 1/2 måned, og kiropraktoren sagde der ikke var noget der sad i klemme.

Det går godt med skemad og tit når hun får det, så bliver hun sur og banker i bordet hvis ikke det går hurtigt nok med at give hende. Hvis vi sætter hende i hendes newborn indsats i trip trap stolen fordi vi skal spise, så går der ikke længe inden at hun bliver sur, fordi hun ikke vil sidde der, især hvis ikke vi hele tiden giver hende opmærksomhed.Jeg synger tit sange for hende med fagter hvilket som regel får hende til at ...

Annonce

... smile sålænge sangen varer.

Vi har tænkt at hun var pyldret og sur fordi hun ikke får sovet nok, men da jeg har lavet et eksperiment hvor hun har sovet hos mig til formiddag 1 time i bæresele og 2 timer til frokost i bæreselen så er hun stadig i samme humør. Hun har nemlig et problem med at komme videre i søvnen efter de første 30 minutter når hun sover i barnevogn og seng, og det kræver så meget tid for mig at få hende til at falde i søvn igen i hendes seng. Hun græder og pyldre også tit når hun er træt og skal sove, som om det er det værste der kan ske at skulle sove.

Før tænkte vi at det var et tigerspring hun var midt i, men nu har det stået på siden hun var cirka 3 måneder så det tænker vi ikke længere at det kan være. Vi har også tænkt at det kunne være silent refluks hvilket vi har været til børnelægen med. Han har givet hende medicin der hedder Nexium som hun får men vi synes ikke at der er nogen mærkbar effekt på hendes humør, hvorfor vi er blevet i tvivl om hun har denne diagnose.

Hun smiler tit, især når hun lige er vågnet fra en lur og er frisk eller hvis man har været i bad og kommer ind og siger hej til hende så smiler hun helt vidt, og det vil vi så gerne have noget mere af den glade baby.

Jeg føler jeg gør noget forkert som mor og bliver så ked af, at den ene dag går efter den anden dag, med pylder, gråd og skrig det meste af tiden. Det er så udmattende at hun er så svær at gøre glad. Har også tænkt om det er en fase som går over, eller om hendes personlighed bliver sådan? Om hun har ondt eller der er noget andet der plager hende istedet for silent refluks? Om hun kan mærke jeg sommetider bliver usikker om jeg gør det godt nok som mor og derfor smitter af på hende? Skal lige siges at hun er på samme måde overfor sin far.

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev, og håber du kan komme med nogle gode råd vi kan bruge, for at få hende mere glad.

Bedste hilser
Lille mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder