Svar: Vi savner en glad baby
26. august 2018
Alder:
5 mdr.
Kære lille mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres datter :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig vigtigt, at I drøfter jeres bekymringer med lægen. Du nævner blandt andet, at jeres datter har svært ved at holde hovedet selv - og det bør hun kunne i en alder af 5 måneder. Det er helt okay, at hun efter 10 minutter virker træt, og måske læner sig ind mod jer, for at få lidt støtte og hvile lidt, men hun bør ikke fuldstændig miste evnen til at holde hovedet selv.... Selvom hun er set af kiropraktor, da hun var 2.5 måned, vil det være rigtig godt, at hun bliver set af læge nu. Har hun været til 5 månedersundersøgelse og vaccination? Ellers vil det være rigtig godt, at I bestiller tid til dette :)
Lægen kan også lytte på hjerte og lunger, se hende i ørerne og tjekke, at hun ikke har væske i mellemøret, som naturligt vil kunne påvirke hendes humør. I kan også medbringe en urinprøve. I kan købe et urinprøvesæt på apoteket, som I kan sætte på hende inde i bleen og derved opsamle frisk urin, som I kan medbringe til lægen. Så kan lægen tjekke, om hun kan have blærebetændelse. Hvis hun f.eks. har blærebetændelse, så kan det jo gøre ondt, hver gang hun tisser og forklare hvorfor hun så ofte bliver ked af det...
Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på hendes humør. Hvis hun har problemer med nakke-, skulderled, ører, blærebetændelse eller lignende, så skal dette naturligvis behandles :)
Når dette er sagt, så er det dog normalt, at hun ikke kan være glad og smilende hele tiden, men at hun i løbet af dagen vil græde, småklynke, vise ubehag osv. Når hun klynker og græder, så er det for at vise jer, at noget ikke er som det skal være, og at hun har brug for jeres hjælp til at ændre noget. Det kan være, fordi hun er sulten og har brug for mad, det kan være fordi hun har brug for en ren ble, eller måske er hun træt og har brug for hjælp til at falde i søvn.. Det kan også sagtens være fordi hun keder sig. Hun er så gammel nu, at der skal ske noget, og hun har brug for, at I hjælper hende med at blive aktiv, bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, brug for at sidde på jeres arme og skød og kikke på verden osv.
I har helt ret i, at når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, - det der kaldes tigerspring - så vil de ofte være mere pylrede og krævende. Og det kan sagtens være dette, I mærker nu, men det skulle naturligt ikke vare fra 3-6 måneder... Det er dog meget normalt, at børn i 5-6 måneders alderen let keder sig, og det legetøj, som tidligere har været spændende, interesserer ikke rigtig mere...
Jeres datter har en naturlig lyst til at mærke og fornemme verden, og hun vil rigtig gerne opleve og følge med. Det gør, at hun har svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen om dagen, og derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe hende med at komme videre i søvnen, så hun får nogle længere søvnstræk. Hvis hun ikke sover nok, så vil hendes overskud naturligt blive mindre og tendensen til gråd større.
Det er rigtig godt, at du synger sange for hende, og du må meget gerne synge sange, hvor du bevæger hendes krop imens. Hvis du f.eks. synger "hjulene på bussen" kan du cykle med hendes ben, imens du synger osv. Det vil i det hele taget være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk - så hun hjælpes til at trille omkring, dreje om sin egen akse, kommer op og ligger på albuerne (så hun ikke ligger og flyver), får styrke nok i ryggen til at kunne sidde...
Hun skal ligge på maven så meget som muligt - og lad hende også ligge på maven hen over dine lår, på din brystkasse, når du bærer hende osv. så hun mange gange dagligt trænes i at være på maven, skulle løfte og holde sit hoved osv. Gør det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig, så starter hun med at ligge på maven...:)
Sidder hun i skråstol, så skal hun ud af den. Det samme med newborn indsatsen i trip-trap-stolen. Det er bedre, at hun lægges på et tæppe på gulvet... Jo mere styrke hun får i nakke og ryg jo hurtigere bliver hun stærk nok til at kunne sidde og det vil være dejligt for hende, at hun kan sidde rigtigt op i triptrapstolen og i sin barnevogn, når I triller tur. Da hun elsker aktivitet, og at der sker noget, vil hun elske at kunne sidde op og følge meget mere med i, hvad der foregår.. men det kræver at hendes styrke "på bagsiden" trænes :)
Du nævner, at når I tumler med hende, så synes hun nogle gange, at det er sjovt og andre gange bliver hun ked af det. Det spiller her naturilgt ind, hvornår på dagen I tumler, og hvordan I gør det, så nogle gange vil hun naturligt være mere oplagt end andre gange. Det er dog også sådan, at hvis hun f.eks. har problemer med ørerne, så vil hun ofte synes det ubehageligt at blive vendt og drejet med. Og så kræver det også en vis tilvænning at synes om at skulle bevæges i alle retninger...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan trille, dreje, danse med hende, vugge hende, svinge hende igennem luften osv. Jo mere hun bevæges, jo mere styrkes hendes balance og jo bedre bliver hendes motorik. Det handler om at styrke hendes vestibulærsans.
Den vestibulære sans, også kaldet labyrintsansen har med balancen at gøre. I øret sidder en snegl, hvori der er væske, og når barnet gynges, vendes og drejes, så bevæges disse væsker og balancen udvikles. Derfor er det vigtigt, at I hjælper hende med at blive bevæget så meget som muligt...
I kunne overveje at gå til noget babygymnastik, babymotorik, babysvømning eller lignende sammen med hende, for netop at få styrket hende motorisk...:)
Hvordan er hendes rytme om dagen? Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe lidt mere fast rytme nu. Er hun begyndt med lidt skemad? Dette kræver, at hun kan holde hovedet selv, men hvis hun kan det i 10 minutter er det fint. Det kræver også, at hun kan åbne munden bevidst efter skeen og at hun generelt virker parat... Når I begynder med lidt skemad, så vil det være godt, at hun sidder op og tilbydes skemaden til faste tidspunkter dagligt. På den måde vil det naturligt være med til at skabe lidt mere rytme for jer i hverdagen - og hvis I får skabt lidt mere rytme, så tænker jeg, at det også vil give dig lidt overblik :)
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når du oplever, at din datter ikke rigtig trives og generelt er svær at stille tilpas. Det lyder også som om, at du er meget opmærksom og gør alt det du kan for at hjælpe hende og være der for hende - og det lyder ikke som om, at du gør noget forkert! Jeg forstår godt, hvis det er udmattende og det er som sagt også vigtigt at finde ud af, hvad det handler om - og derfor vigtigt, at du taler med jeres læge om din bekymring. Hellere spørge en gang for meget og mors og fars bekymring skal altid tages alvorligt!
Det lyder som om, at det meste af dagen går op i at gøre jeres datter glad og at I forsøger dette på alle mulige måder. Det lyder som om, at dagen nogle gange derfor naturligt skrider lidt og det bliver for uoverskueligt for dig... En fast dagsplan kan derfor hjælpe og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, har evt. behov for en ekstra amning, når hun vågner og dagen begynder
Vågner, kommer op og I er aktive, leger, hygger.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, kommer op, leger lidt...
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop. Hvis hun allerede er igang med skemad her, så må du gerne give hende ½-¾ dl. grød til frokost...
Leger lidt igen efter frokost, bruger sig selv motorisk og mentalt. Du kan prøve at lægge et bad ind her, for at se om det vil gøre nogen forskel hos jer :)
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvornår hun er stået op af sin formiddagslur og hvor lang den har været...
Vågner, leger, er aktiv. Har evt. behov for en ekstra amning, når hun vågner, hvis det er lykkes at få hende til at sove et par timer her...
Eftermiddag 16.30-17: Ammes
Og sover dagens 3. lur
Vågner, er aktiv, leger...
Aften 18: Tilbydes grøntagsmos - dette måltid introduceres, når grøden til frokost fungerer. Smagsprøver i starten der øges til ½-¾ dl. mos. Vand af kop.
Er aktiv, leger, hygger...
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Jeg ved faktisk ikke, om du ammer eller giver flaske - eller måske gør begge dele, men hvis du giver flaske, så er tidspunkterne de samme som i denne dagsplan... Hvis hun får fuld erstatning så vil hun måske have brug for færre måltider, det kan f.eks. godt være sådan, at hun om aftenen får flaske kl 20 og derefter sover til 02, hvor hun får flaske igen og atter spiser kl 06... Det vil ofte også være unødvendigt med en ekstra morgentår om morgenen...
Jeg håber at mine tanker vil hjælpe lidt videre, og at ovenstående dagsplan vil give lidt idé om, hvordan I måske kan skabe lidt mere rytme og dermed lidt mere overskud til jer alle tre...
Stort knus med på vejen herfra. Jeg tror som sagt ikke, at du gør noget forkert, og jeg er helt sikker på, at du er en sød og omsorgsfuld mor. Du har været bekymret, siden hun var ganske lille, og der er ingen tvivl om, at I forældre elsker jeres datter højt og vil hende det bedste. Derfor skal du også drøfte din bekymring med lægen igen - og jeg glæder mig til at høre, hvordan det videre går jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske