Fars forhold til 4-årig

27. august 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Fars forhold til 4-årig

Hej Helen.

Jeg er far til en pige på knap 4 år og en dreng på 6½mdr. Jeg skriver til dig for at spørge dig til råds angående mit forhold til min datter, men ligeså meget vores familieliv herhjemme.

Som du ved, havde vi en hård start efter min søn kom til. Fordi min kone naturligt måtte tage sig mere af min søn, og især i starten, fik jeg styrket mit forhold til min datter. Da min kone begyndte at kunne hjælpe mere igen, fx følge vores datter i bh, stå med op om morgenen osv. ca. 2-3måneder efter hans fødsel, begyndte mit forhold til min datter at gå skævt. Vi gik fra at hun altid var med mig rundt, både på ture i Zoo, svømmehallen og mere praktiske steder som at handle, til i en lang periode hvor hun slet ikke ville med mig, det vil hun heldigvis gerne igen.

Når vi er afsted sammen så hygger vi os rigtig meget sammen, og hun hører efter hvad jeg siger. Der er ikke den ting vi ikke kan lave og griner meget og laver sjov når vi er væk hjemmefra. Det skal lige siges hun generelt er i en periode hvor hun udfordrer vores grænser. Men når vi er hjemme, så kan energien i huset være helt anderledes. Det virker som om hun ikke respekterer mig, hun lytter ikke til mig og hun udfordrer mig ekstra meget. Når jeg irettesætter hende eller meget pædagogisk prøver at aflede eller være tålmodig, så kan hun slå ud efter mig, bide, kradse eller skrige og jeg får ofte af vide ”du er dum”. Uden nogen grund kan hun sige ”jeg gider ikke sidde ved siden af far”, eller ”far må ikke være med”, ”far skal ikke kigge på mig” og oftest når min kone skal putte vores datter, vil hun ikke sige godnat til mig.

Det er lidt forskelligt hvor meget jeg får lov til ift. at putte om aftenen, hjælpe med påklædning eller børste tænder. Nogle dage må jeg gerne, andre gange skaber det konflikt med det samme, bare jeg kigger på hende.

Min kone har siden vores datter startede i dagpleje været på deltid (32t), jeg har afleveret og hun har hentet. Min kone er nu på barsel og klarer begge børn om morgenen, afleverer vores datter og henter. Jeg er typisk hjemme 17.30. Jeg føler selv jeg giver mine børn, og især vores datter fuld opmærksomhed når jeg er hjemme og inddrager hende i hvad jeg kan, madlavning osv. Selvom jeg har haft en rigtig dårlig dag, været ked af det, så nulstiller jeg altid næste dag. Jeg er mere end tyndslidt i at blive ved med at få de både fysiske og psykiske mavepustere. Jeg lever meget dag til dag ift. at overleve, og ser ikke nødvendigvis frem til ...

Annonce

... weekenderne, dette gør så også at mit første forslag for disse er at tage et sted sammen, bare min datter og jeg. Jeg tror bestemt vi skal blive bedre i at tage af sted som en gruppe, alle 4, dog er det stadig udfordrende da lillebror er så lille, lige så vel så elsker jeg den tid jeg får med den datter jeg kender og elsker.

Jeg føler mig helt slidt ned. Jeg er så ked af situationen og jeg får stress følelser af at være hjemme fordi jeg sådan skal ”passe på” hvad jeg siger til min datter. Jeg føler jeg at kommer i sidste række. Min kone og jeg skændes ikke foran børnene men en irritationsbemærkning om hvem der fx skulle købe mælk, opsnapper min datter med det samme og tager altid min kones parti med ”FAR! Lad mor være”, ”FAR! Du skal sige undskyld til mor”.

Min kone er gerne mægler mellem min datter og jeg, fordi jeg ikke kan komme igennem til hende og snakke med hende, eller fordi jeg giver helt op og bare sætter mig. Jeg orker ikke alt den modstand. Jeg rejser af og til med arbejdet og de dage jeg er væk, kører hverdagen som smurt herhjemme. Jeg kan føle at familien kører bedre uden mig.
I min barndom blev jeg mobbet i skolen og jeg mærker nogle af de samme følelser omkring det psykiske pres fra min datter i det hun siger, og hvordan hun konstant små slår mig og lave ansigter til mig. Min kone og jeg har talt meget om det – jeg synes hun ofte er for pædagogisk i sin tilgang og hun synes jeg kan være for kort for hovedet. Jeg har prøvet nogle af de ting der virker for min kone, men det er bare ikke mig at være sådan eller hvordan jeg selv er opdraget.

Vi har haft et møde i bh fordi vores datter i en periode var meget udadreagerende overfor os begge herhjemme (ikke lillebror), men vi satte hendes adfærd ifm. lillebrors ankomst. De oplever slet ikke vores datter sådan, hun stortrives i bh, har viljestyrke og høj rang socialt, uden at ”udnytte det”. Samtalen kom hurtigt til at dreje sig om mig, fordi det oftest er mig der stod for skud. Nu er det sjældent min kone, men især mig som ”hun er efter”.

Det som virkede efter besøget i børnehaven var at jeg ikke altid var den der begrænsede hende, fx holdt hende væk fra mor når hun skulle putte lillebror eller have ro til amningen, og så måtte vi ”bare” tage balladen. Dette hjalp i en kort periode, men puttede så mere pres på min kone og fjernede rutine og søvn for lillebror.

Jeg elsker min datter og ville ønske jeg kunne få det gode forhold tilbage.
Har du nogle gode råd.

Venlig hilsen
en brugt far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre