Brev:
Fars forhold til 4-årig
27. august 2018
Alder:
3 år, 11 mdr.
Fars forhold til 4-årig
Hej Helen.
Jeg er far til en pige på knap 4 år og en dreng på 6½mdr. Jeg skriver til dig for at spørge dig til råds angående mit forhold til min datter, men ligeså meget vores familieliv herhjemme.
Som du ved, havde vi en hård start efter min søn kom til. Fordi min kone naturligt måtte tage sig mere af min søn, og især i starten, fik jeg styrket mit forhold til min datter. Da min kone begyndte at kunne hjælpe mere igen, fx følge vores datter i bh, stå med op om morgenen osv. ca. 2-3måneder efter hans fødsel, begyndte mit forhold til min datter at gå skævt. Vi gik fra at hun altid var med mig rundt, både på ture i Zoo, svømmehallen og mere praktiske steder som at handle, til i en lang periode hvor hun slet ikke ville med mig, det vil hun heldigvis gerne igen.
Når vi er afsted sammen så hygger vi os rigtig meget sammen, og hun hører efter hvad jeg siger. Der er ikke den ting vi ikke kan lave og griner meget og laver sjov når vi er væk hjemmefra. Det skal lige siges hun generelt er i en periode hvor hun udfordrer vores grænser. Men når vi er hjemme, så kan energien i huset være helt anderledes. Det virker som om hun ikke respekterer mig, hun lytter ikke til mig og hun udfordrer mig ekstra meget. Når jeg irettesætter hende eller meget pædagogisk prøver at aflede eller være tålmodig, så kan hun slå ud efter mig, bide, kradse eller skrige og jeg får ofte af vide ”du er dum”. Uden nogen grund kan hun sige ”jeg gider ikke sidde ved siden af far”, eller ”far må ikke være med”, ”far skal ikke kigge på mig” og oftest når min kone skal putte vores datter, vil hun ikke sige godnat til mig.
Det er lidt forskelligt hvor meget jeg får lov til ift. at putte om aftenen, hjælpe med påklædning eller børste tænder. Nogle dage må jeg gerne, andre gange skaber det konflikt med det samme, bare jeg kigger på hende.
Min kone har siden vores datter startede i dagpleje været på deltid (32t), jeg har afleveret og hun har hentet. Min kone er nu på barsel og klarer begge børn om morgenen, afleverer vores datter og henter. Jeg er typisk hjemme 17.30. Jeg føler selv jeg giver mine børn, og især vores datter fuld opmærksomhed når jeg er hjemme og inddrager hende i hvad jeg kan, madlavning osv. Selvom jeg har haft en rigtig dårlig dag, været ked af det, så nulstiller jeg altid næste dag. Jeg er mere end tyndslidt i at blive ved med at få de både fysiske og psykiske mavepustere. Jeg lever meget dag til dag ift. at overleve, og ser ikke nødvendigvis frem til weekenderne, dette gør så også at mit første forslag for disse er at tage et sted sammen, bare min datter og jeg. Jeg tror bestemt vi skal blive bedre i at tage af sted som en gruppe, alle 4, dog er det stadig udfordrende da lillebror er så lille, lige så vel så elsker jeg den tid jeg får med den datter jeg kender og elsker.
Jeg føler mig helt slidt ned. Jeg er så ked af situationen og jeg får stress følelser af at være hjemme fordi jeg sådan skal ”passe på” hvad jeg siger til min datter. Jeg føler jeg at kommer i sidste række. Min kone og jeg skændes ikke foran børnene men en irritationsbemærkning om hvem der fx skulle købe mælk, opsnapper min datter med det samme og tager altid min kones parti med ”FAR! Lad mor være”, ”FAR! Du skal sige undskyld til mor”.
Min kone er gerne mægler mellem min datter og jeg, fordi jeg ikke kan komme igennem til hende og snakke med hende, eller fordi jeg giver helt op og bare sætter mig. Jeg orker ikke alt den modstand. Jeg rejser af og til med arbejdet og de dage jeg er væk, kører hverdagen som smurt herhjemme. Jeg kan føle at familien kører bedre uden mig.
I min barndom blev jeg mobbet i skolen og jeg mærker nogle af de samme følelser omkring det psykiske pres fra min datter i det hun siger, og hvordan hun konstant små slår mig og lave ansigter til mig. Min kone og jeg har talt meget om det – jeg synes hun ofte er for pædagogisk i sin tilgang og hun synes jeg kan være for kort for hovedet. Jeg har prøvet nogle af de ting der virker for min kone, men det er bare ikke mig at være sådan eller hvordan jeg selv er opdraget.
Vi har haft et møde i bh fordi vores datter i en periode var meget udadreagerende overfor os begge herhjemme (ikke lillebror), men vi satte hendes adfærd ifm. lillebrors ankomst. De oplever slet ikke vores datter sådan, hun stortrives i bh, har viljestyrke og høj rang socialt, uden at ”udnytte det”. Samtalen kom hurtigt til at dreje sig om mig, fordi det oftest er mig der stod for skud. Nu er det sjældent min kone, men især mig som ”hun er efter”.
Det som virkede efter besøget i børnehaven var at jeg ikke altid var den der begrænsede hende, fx holdt hende væk fra mor når hun skulle putte lillebror eller have ro til amningen, og så måtte vi ”bare” tage balladen. Dette hjalp i en kort periode, men puttede så mere pres på min kone og fjernede rutine og søvn for lillebror.
Jeg elsker min datter og ville ønske jeg kunne få det gode forhold tilbage.
Har du nogle gode råd.
Venlig hilsen
en brugt far