Brev:
Meget tidlige morgener 13 mdr
11. november 2022
Alder:
13 mdr.
Meget tidlige morgener 13 mdr
Kære Helen.
Ellen er en glad og aktiv pige, der tillidsfuldt søger social kontakt og kravler som en hvirvelvind. Ellen spiser rigtigt godt og ligger en kurve over middel på vægten.
Vi har dog store udfordringer med natten, både med mange opvågninger og tidlige morgener.
Hun er glad i sin dagpleje, hvor hun startede 10 mdr gammel. Vi har ikke meget indflydelse på hendes dagsprogram og hun har siden start sovet én middagslur.
Dagene går som flg:
04-04.30 Ellen vågner og vil strakt op og igang. Bliver dybt ulykkelig ved forsøg på putning.
Stille leg med slukket lys
05.30 grød, vand og frugt i hånden.
Kan virke træt kl 6-7, men det er aldrig lykkedes at give hende en powernap så tidligt.
Vi børster tænder og kommer i tøjet
08.00 aflevering til dagpleje, Ellen er glad og energisk
Enkelte dage tager hun en kort lur ved 09.30 tiden, ofte under transport.
10.30 - frokost
11.30-12.00 - lægges til middagslur med nusseklud og sut. Sover 2-3 timer
14.30-15.00 frugt og bolle
16.00 hentes, virker oftest glad og frisk
17.30 aftensmad, familiens mad og skemad
Vi hygger og leger, læser bøger
18.30 tilbydes grød eller banan, vi siger farvel til stuen skifter ble og Ellen puttes med en flaske og nusseklud. Hun falder selv i søvn indenfor 15 min uden indblanding. Dette er et kæmpe fremskridt, da vi før har haft lange putninger med meget gråd. Vi har ikke søvntrænet.
Ca. 22.00 vågner grædende indtil hun får en flaske. Får hun ikke det eskalerer gråden til hun er panisk.
Ca. 24.00 samme historie gentager sig
Ca. 02.00 - og igen
Ca. 04.00 Står Ellen op.
Vi har mange nætter med flere opvågninger, hvor hun nogengange selv falder i søvn, rumsterer, finder sutten og sover videre. Meget få nætter vågner hun stille og roligt én gang og får her en flaske for så at sove til om morgenen. Men langt overvejende er hun vågen og meget ked af det 3-4 gange.
Vi har været til ørelæge, der ikke fandt væske på ørerne. Oesteopat har kigget på hende, der er ikke spændinger.
Jeg hører meget gerne dine tanker.
På forhånd tak,
Ellens mor