Meget tidlige morgener 13 mdr

11. november 2022

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Meget tidlige morgener 13 mdr

Kære Helen.

Ellen er en glad og aktiv pige, der tillidsfuldt søger social kontakt og kravler som en hvirvelvind. Ellen spiser rigtigt godt og ligger en kurve over middel på vægten.

Vi har dog store udfordringer med natten, både med mange opvågninger og tidlige morgener.

Hun er glad i sin dagpleje, hvor hun startede 10 mdr gammel. Vi har ikke meget indflydelse på hendes dagsprogram og hun har siden start sovet én middagslur.

Dagene går som flg:

04-04.30 Ellen vågner og vil strakt op og igang. Bliver dybt ulykkelig ved forsøg på putning.

Stille leg med slukket lys

05.30 grød, vand og frugt i hånden.

Kan virke træt kl 6-7, men det er aldrig lykkedes at give hende en powernap så tidligt.

Vi børster tænder og kommer i tøjet

08.00 aflevering til dagpleje, Ellen er glad og energisk

Enkelte dage tager hun en kort lur ved 09.30 tiden, ofte under transport.

10.30 - frokost

11.30-12.00 - lægges til middagslur med nusseklud og sut. Sover 2-3 timer

14.30-15.00 frugt og bolle

16.00 hentes, virker oftest ...

Annonce

... glad og frisk

17.30 aftensmad, familiens mad og skemad

Vi hygger og leger, læser bøger

18.30 tilbydes grød eller banan, vi siger farvel til stuen skifter ble og Ellen puttes med en flaske og nusseklud. Hun falder selv i søvn indenfor 15 min uden indblanding. Dette er et kæmpe fremskridt, da vi før har haft lange putninger med meget gråd. Vi har ikke søvntrænet.

Ca. 22.00 vågner grædende indtil hun får en flaske. Får hun ikke det eskalerer gråden til hun er panisk.

Ca. 24.00 samme historie gentager sig

Ca. 02.00 - og igen

Ca. 04.00 Står Ellen op.

Vi har mange nætter med flere opvågninger, hvor hun nogengange selv falder i søvn, rumsterer, finder sutten og sover videre. Meget få nætter vågner hun stille og roligt én gang og får her en flaske for så at sove til om morgenen. Men langt overvejende er hun vågen og meget ked af det 3-4 gange.

Vi har været til ørelæge, der ikke fandt væske på ørerne. Oesteopat har kigget på hende, der er ikke spændinger.

Jeg hører meget gerne dine tanker.

På forhånd tak,

Ellens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.