Svar: Meget tidlige morgener 13 mdr

11. november 2022

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kære Ellens mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse, jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig/jer:)

Der er, som jeg ser det, en sammenhæng mellem Ellens dagsrytme og hendes urolige søvn samt opvågninger om natten - og faktisk en sammehæng mellem, at hun gennem længere tid har været "tvunget" ind i en rytme med kun én lur dagligt. I fortæller, at I ingen indflydelse har på hendes dagsrytme, den er bestemt af dagplejen, og I fortæller, at hun siden dagplejestart som 10 mdr gammel, har skulle sove en lur midt på dagen.

Jeg tænker faktisk - også ud fra jeres tidligere breve - at Ellen har haft brug for to lure dagligt, og at hun ikke har haft mulighed for dette, har desværre nok været med til at "ødelægge" hendes søvn og rytme lidt - ØV! :)

Som det er lige nu, så får hun sammelagt den mængde søvn, som hun har behov for. Gennemsnitligt har børn i Ellens alder brug for 13-13.5 timers søvn i døgnet - at det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. Ud fra jeres angivne tider, så sover hun ofte nattesøvn fra ca. 18.30-19 og vågner igen omkring kl. 04-04.30, hvilket svarer til ca. små 10 timers nattesøvn, om dagen sover hun ofte 2-3 timer til middag, og en gang imellem tager hun en ekstra powernap i bilen... Så samlet set er hun dækket ind, hvis man tæller timer. Men hun ville som nævnt sandsynligvis have glæde af to lure dagligt...

Hun har en tidlig rytme - det må hun gerne have, hun kan sagtens være det, som man kalder for en lille lærke (A-menneske), og det er helt fint. Især, hvis I voksne også har det fint med at stå tidligt op:) Men hvis hun f.eks. sov to lure dagligt og fik en powernap fast omkring kl. 9-9.30, så ville hendes middagslur naturligt kunne ligge lidt senere, og på den måde ville hendes rytme flytte sig, så hun også gik lidt senere i seng - og på den måde begyndte at stå lidt senere op. Og gradvist derfra ville man så kunne bevæge sig frem til en længere middagslur.

Om det er nødvendigt at ændre på dette nu afhænger helt af, hvordan I har det - for som sagt må hun gerne stå tidligt op, og der er intet i vejen med en tidlig rytme. Faktisk kan en fordel være, at I jo har aftenerne som voksentid - men det betyder, at dagen til gengæld starter meget tidligt.

I beskriver en pige, som ofte virker glad og energisk, trods sin tidlige rytme. Hun har det godt i dagplejen, og generelt hygger I med at læse bøger, spise sammen osv. Det lyder som om, at det faktisk fungerer for jer som familie - og derfor er det ikke nødvendigvis noget, som I skal ændre på. Og hvis I vil ændre på det, så er løsningen at give hende to lure, fordi I på den måde, som ovenfor nævnt, vil kunne flytte lidt på hele hendes rytme.

Det kræver jo så igen, at dagplejer vil være med til dette og forstår, hvorfor og hvordan (Jf. også tidligere svar til jer omkring dette:)). Der er dog ingen tvivl om, at dagsrytmen påvirker nattens forløb, og at søvn avler søvn - så to lure dagligt kunne gøre en forskel hos jer, hvis det er muligt, som situationen er...:)

Derudover så ved jeg også fra jeres tidligere breve, at Ellen er født lidt før tid. Ikke meget, men lidt... Det er vigtigt at være opmærksomme på, at børn født mellem uge 34 og uge 36+6 er født før tid og derfor ikke skal ses som mature børn, men kan have behov for ekstra hjælp og støtte. Det betyder, at de f.eks. kan have behov for ekstra nærhed og tæt kontakt, sover bedst i favn og har ekstra behov for at føle sig omsluttet og holdt. Hendes lidt tidlige fødsel kan godt betyde, at hun har et lidt umodent nervesystem, som netop gør, at ...

Annonce

... hun har brug for at føle ekstra tryghed og sikkerhed, hvilket vil være med til påvirke søvnen positivt.

Disse børn vil også ofte have behov for mere søvn, ofte i form af flere lure dagligt, ligesom de også kan have behov for ekstra støtte i forhold til deres motoriske udvikling, deres sansestimulation osv. Dette kan derfor også spille ind på de søvnproblemer, som I oplever, at Ellen har haft og stadig har:)

På samme måde kan det ikke udelukkes, at hun tager rigtig mange indtryk ind og bliver stimuleret rigtig meget i løbet af dagen - og derfor kan have svært ved at koble fra, finde roen osv. når det er sovetid - ligesom hun kan drømme ekstra meget. Alt hvad hun oplever, skal bearbejdes, når hun sover, så hun kan godt vågne, fordi hun drømmer og alle oplevelser forsøger at lagre sig i hende.

Hun kan også sove uroligt, fordi hun øver sig motorisk under søvn. Hun skifter stilling, lægger sig op på alle fire, ligger og rokker frem og tilbage, kravler helt ud i kanten af sengen, forsøger at rejse sig, tumler rundt. Det kan være svært for hende at ligge stille motorisk, - ligsom hun kravler som en "hvirvelvind" om dagen, kan hun motorisk også være rigtig aktiv om natten, og hun kan derfor godt have behov for jeres hjælp til at skifte stilling om natten, få dynen på, som hun har sparket af osv. eller måske bare brug for at mærke jeres beroligende hånd på hendes krop... det er her vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende med netop stillingskift og en beroligende hånd, og derudover med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover vil hendes indtag af mad og væske dagen igennem naturligt også kunne spille ind. Og det er her helt okay, at hun stadig får f.eks. to flasker - når hun puttes om aftenen og som drømmeflaske kl. ca. 22, fordi det lyder til at hun så sover bedre - at I alle sover bedre. Flaskerne kl 24 og 02, bør I dog trappe ud af, så hun får mindre og mindre og til sidst lærer at undvære disse. Et realistisk mål for jer vil måske være, at trappe helt ud af flaskerne, før hun bliver 15 måneder gammel, så I løbet af de næste ca. 2 måneder kan I arbejde bevidst på dette :) Det er vigtigt, at hun får vand nok hele dagen igennem via kop eller drikkedunk, så I er sikre på, at hun ikke reelt er tørstig om natten.

Tiden vil naturligt arbejde lidt for jer. I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes nervesystem modnes, hun bliver bedre til at bearbejde indtryk, hun bliver også motorisk stærkere, vil selv kunne skifte stilling under søvn. Hun vil naturligt også nå en alder, hvor en enkelt lur dagligt er passende (de fleste børn kan nøjes med en lur dagligt på et tidspunkt mellem 12-18 måneder). Hun vil naturligt også blive bedre til at drikke, kunne indtage sit behov for mad og væske hele dagen igennem osv, så behovet for jeres hjælp om natten bliver naturligt mindre.

Det betyder dog ikke, at I bare skal lade stå til og lade tingene ske af sig selv. Det er vigtigt, at I medtænker, at de vaner og rutiner, som I giver hende nu, naturligt vil påvirke hendes vaner og søvn fremadrettet. Så det vil f.eks. være rigtig godt, at I fortsætter alt det gode, som I allerede har indført, at hun f.eks. puttes i egen seng, ligesom det er rigtig godt, at hun puttes med en putteklud, og at hun ikke falder i søvn med sin flaske i munden, at I forsøger at hjælpe uden for meget bevægelse, vugning osv. Alt det er rigtig godt for søvnen fremadrettet og for hendes evne til på sigt selv at kunne komme videre i søvnen uden jeres hjælp:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre :)

Fortsat rigtig god weekend herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene