Søvnproblemer - 1.5-3 timer lang putning

18. oktober 2022

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Søvnproblemer - 1.5-3 timer lang putning

Hej Helen.

Vi skrev da vores datter var 7 mdr, omkring problemer med at falde i søvn om aftenen - og nu er vi nødt til at skrive igen.
Jeg kan mærke det er ved at være hårdt igen og at jeg er fuldstændig færdig efter en 1,5-3 timer lang putning, så nu beder jeg om hjælp!

Hurtig information omkring vores hverdag, er at jeg (moren) er hjemmegående med vores datter som jeg nyder til fulde. Vi har både dage hvor vi er i legestue eller til mor-far-barn gymnastik og vi har dage hvor vi bare tuller herhjemme, leger ude i sandkassen og hygger indenfor. Planen er at hun skal i børnehave, når den tid kommer (i vores kommune er det når hun er 2,9 år)

Far ligger ude til hverdag, så han er som regel ikke hjemme mandag-torsdag.
Jeg elsker vores dage og hun er den skønneste at være sammen med - som regel glad, har masser af humor og er super nysgerrig og aktiv. Hun er meget motorisk "dygtig", løber meget og hun har lige fundet ud af hvordan man åbner køleskabet! Til gengæld siger hun ingen ord endnu, men jeg finder ro i at hun bruger mere krudt på det motoriske.

Når vi så når til aftenen... Er historien en helt anden! Vi putter ca. kl. 19:45; giver hende nattøj på, børster tænder, ruller gardiner ned, læser en historie, bliver lagt i sin egen seng og vi synger "elefantens vuggevise", jeg putter hende ned og fortæller at hun skal sove og jeg elsker hende og så går jeg ud i vores gang og sætter mig på en stol hvor hun kan se mig. Og så går den vilde jagt ellers... Hun bliver top hysterisk over at jeg går fra hende, så jeg når at gå frem og tilbage til hende MANGE gange. Løfter hende op hvis hun er ulykkelig, giver kram og ligger hende tilbage i sengen og går tilbage ud i gangen. Som regel når jeg ikke ud af soveværelset før hun "kalder".

Efter det har stået sådan på i 1,5 time går vi som regel til sidst med hende frem og tilbage i soveværelset - nogle gange hjælper det og andre gange ikke, og så går den vilde jagt ellers igen! Enkelte dage er hun i et mere frækt humør. Hvor hun "skriger" og når vi kommer ind griner hun og smider sig i sengen og kaster med bamsen og sengeranden. (hendes seng står i vores soveværelse).

Det med at sætte os på en stol hvor hun kan se os er et råd vi har fået for ca. 1 måned siden - inden det havde vi kæmpet med "gå og se" i ...

Annonce

... 2 måneder, hvor vi lukkede døren på klem ind til hende og kom når hun kaldte eller blev ulykkelig.

Tror måske hun har svært ved at slippe dagen? Det er for sjovt at lege og være oppe til at hun gider at sove? Og endnu mere er jeg bange for at jeg ikke stimulere hende nok, så hun er "træt nok" om aftenen?

Her er en ca. plan over vores dag:

7:00 Står op.

7:45 Får morgenmad, bestående af en portion grød, æg, 1/2 bolle med ost og 1/3 banan. Her får hun vand til.

Fordi hun spiser så godt om morgenen, plejer jeg ikke at tilbyde formiddagsmad, hun viser heller ikke tegn på at have lyst til mere inden rugbrød.

10:30 Rugbrød med forskellig pålæg. Her spiser hun som regel en hel sammen med et glas letmælk.

11:30-14:30 Sover middagslur (det tager max 5 min inden hun sover, hvor jeg triller stille med barnevognen ude i carporten)

15:00 Får eftermiddagsmad; kan f.eks. være 2 bananpandekager med blåbær, lidt vindruer, en digestivekiks med fuldkorn og en ostehaps. Vand til.

16:30 Tilbyder peberfrugt og agurk men bliver altid afvist, derimod vil hun gerne have de mere "usunde snacks" hvis jeg tilbyder det.

18:00 Aftensmad - jeg vil nødig bruge ordet kræsen, men det er sjældent hun sidder og spiser nøjagtig det samme som os. Vi tilbyder hende altid det som vi skal have først og afviser hun det, smører jeg et stykke rugbrød eller også varmer jeg nogle rester jeg ved hun kan lide (det som regel pasta-retter, risotto eller madpandekager). Grøntsager spiser hun aldrig hvis hun kan se dem, dog spiser hun dem alle hvis det er "gemt" i pasta eller risotto. Hun får også mælk til aftensmad.

18:30 kommer i bad hver 2. dag.

19:15 Har indtil for 2 uger siden tilbudt til grød, men lige pludselig ville hun ikke have det mere. Så nu tilbyder vi frugt i stedet, og det spiser hun som regel lidt af.

19:45 Putning - og sover et sted i mellem 21:30-23.

Jeg vil så gerne give min datter en god afslutning på dagen, men det ender altid med at jeg er lige ved gå ud af mit gode skind og hun er super ulykkelig!

Håber sådan du kan hjælpe mig og måske se "fejlen" som jeg har stirret mig blind på. Jeg trænger til at have bare en time om aftenen hvor jeg kan puste ud.

Mange hilsner Louise.

P.S. Hun bliver 17 måneder om en uge (ved ikke om det gør en forskel)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!