Brev:
Putning og Morsyge del 2
16. september 2022
Alder:
2 år, 6 mdr.
Putning og Morsyge del 2
Kære Helen.
Tak for dit svar - jeg synes det giver god mening at vække ham om morgenen men har dog lige et par opklarende spørgsmål til den rytme du foreslår - samt måske lidt opklarende herfra.
Først: Hvor længe mon der er indregnet i planen du foreslår, at en putning ( ideelt set) tager? og hvordan kan vi gøre i en overgangsperiode?
Du skriver at for at få 11 timers søvn om natten skal han puttes 20 og vågne kl 7. Men det får jeg til 11 timer..
- Hvis jeg putter ham kl 20 i morgen, sover han omkring kl 23 tænker jeg - så der skal vel trappes ned ? Og ændres i putteritual? - eller mangel på samme ) ved ikke om jeg har et.
Morsygen bekymrer mig stadig - måske har min mand ret i at putning er blevet for meget leg, når det er mig ?
Vores dreng har meget sprog og når Far kommer hjem fra arbejde er det første han gør at spørge til om Mor skal putte - hvis det er Fars tur vil han næsten ikke kendes ved ham - sommetider heller ikke ved storesøster. men 'klistrer' sig fast i mig.
Jeg fik ikke nævnt at det på det seneste er blevet umuligt for mig at putte til lur. Han siger selv at han gerne vil sove - men så snart vi så går ind for at sove hygger han bare indtil han siger at han vil vågne - typisk efter et par timers forsøg hvor klokken så også er blevet henad 13-14 og jeg tænker det bliver for sent. Det er så det der ender med en tidlige eftermiddags putning til nat - kl 17/18 og laver mudder i rytmen så vi ender med de forskellige vågnetider.
Far har ikke de samme problemer - i weekender er det altid ham der putter til lur så jeg kan arbejde eller tage mig af den store - og her sover han altid 2-3 timers lur.
Vi diskuterer ikke det med Morsyge når han er der, heller ikke hvem der skal putte men overvejer det når han sover.
I hverdagen er rytmen ret fast. Vi spiser kl 18. Så leger han lidt og får natmad med mig og det er også altid mig der børster tænder. Så får han nattøj på og siger godnat til storesøster og den foræld der ikke putter. Under gråd og skrig når Far skal putte. Bad klarer Far mens jeg laver mad - så er der noget at lave i ulvetimen - men ikke fast hver dag. Vi har fast en dag om ugen hvor Far ikke er hjemme om aftenen men kommer hjem at vende.
Ja det blev en del mere - håber du kan guide hvad vi gør herfra.
Med venlig hilsen
Stina