Putning og Morsyge del 2

16. september 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning og Morsyge del 2

Kære Helen.

Tak for dit svar - jeg synes det giver god mening at vække ham om morgenen men har dog lige et par opklarende spørgsmål til den rytme du foreslår - samt måske lidt opklarende herfra.

Først: Hvor længe mon der er indregnet i planen du foreslår, at en putning ( ideelt set) tager? og hvordan kan vi gøre i en overgangsperiode?

Du skriver at for at få 11 timers søvn om natten skal han puttes 20 og vågne kl 7. Men det får jeg til 11 timer..
- Hvis jeg putter ham kl 20 i morgen, sover han omkring kl 23 tænker jeg - så der skal vel trappes ned ? Og ændres i putteritual? - eller mangel på samme ) ved ikke om jeg har et.

Morsygen bekymrer mig stadig - måske har min mand ret i at putning er blevet for meget leg, når det er mig ?
Vores dreng har meget sprog og når Far kommer hjem fra arbejde er det første han gør at spørge til om Mor skal putte - hvis det er Fars tur vil han næsten ikke kendes ved ham - sommetider heller ikke ved storesøster. men 'klistrer' sig fast i mig.

Jeg fik ikke nævnt at det på det seneste er blevet umuligt for mig at putte til lur. Han siger selv at han gerne vil sove - men så snart vi så går ind ...

Annonce

... for at sove hygger han bare indtil han siger at han vil vågne - typisk efter et par timers forsøg hvor klokken så også er blevet henad 13-14 og jeg tænker det bliver for sent. Det er så det der ender med en tidlige eftermiddags putning til nat - kl 17/18 og laver mudder i rytmen så vi ender med de forskellige vågnetider.

Far har ikke de samme problemer - i weekender er det altid ham der putter til lur så jeg kan arbejde eller tage mig af den store - og her sover han altid 2-3 timers lur.

Vi diskuterer ikke det med Morsyge når han er der, heller ikke hvem der skal putte men overvejer det når han sover.

I hverdagen er rytmen ret fast. Vi spiser kl 18. Så leger han lidt og får natmad med mig og det er også altid mig der børster tænder. Så får han nattøj på og siger godnat til storesøster og den foræld der ikke putter. Under gråd og skrig når Far skal putte. Bad klarer Far mens jeg laver mad - så er der noget at lave i ulvetimen - men ikke fast hver dag. Vi har fast en dag om ugen hvor Far ikke er hjemme om aftenen men kommer hjem at vende.

Ja det blev en del mere - håber du kan guide hvad vi gør herfra.

Med venlig hilsen
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke