Svar: Putning og Morsyge del 2
16. september 2022
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Stina
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage. Det lyder til at være mere komplekst end som så, og da der er flere ting som spiller ind hos jer, så vil jeg naturligvis meget gerne uddybe:)
Det er bestemt ikke meningen, at I skal bruge 3 timer fra kl. 20 til 23 på at putte jeres dreng om aftenen - uanset hvem af jer der putter, så er det alt for lang tid. Han bør meget gerne falde i søvn inden for 1/2 time, det tænker jeg vil være et realistisk mål.
For at nå dertil, er det dog meget vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen - så han står op til samme tid hver dag, sover middagslur til fast tid, har faste tidspunkter for måltider, aktivitet osv. Jo mere fast rytme han har hele dagen, jo mere vil hans indre ur indstille sig på måltider, aktiviteter og søvn - og jo lettere vil I kunne putte ham omkring kl 20 om aftenen.
Hvis I lige nu bruger 3 timer på at putte ham, så er det vigtigt, at I ikke putter ham, før han er træt og parat til at sove. Hvis I putter ham allerede kl 20 og han ikke sover før kl 23, så lærer han at putteritualet skal vare 3 timer og bestå af et ritual, hvor han har en masse overspringshandlinger, og hvor I naturligt bliver mere og mere frustrerede. Derfor er det vigtigt at putte ham kl 23 og her så indføre det ritual, som I ønsker, at han skal have - og aften efter aften skal puttetidspunktet så rykkes frem, så det bliver kl 22.45, 22.30, 22.15, 22, 21.45, 21.30 osv. indtil I rammer kl. 20.
Og samtidig skal I altså holde rytmen om dagen, så han skal stadig op kl 07 om morgenen, selvom han ikke har fået mere end 8 timers nattesøvn, han skal stadig puttes til middagslur mellem 12-14 og vækkes fra luren, hvis han ikke vågner af sig selv. Og så skal han puttes om aftenen med det ritual, som I ønsker, at han skal have - alt det gode, som I allerede gør med godnatlæsning og godnatsang, puttebamse osv.
Hvis han sover så sent og står op kl 07, så vil han naturligt komme til at mangle nattesøvn i en periode, men det skulle meget gerne være med til at gøre, at han så er parat til at sove middagslur, når du putter ham til den. Samtidig er det rigtig godt for ham at få middagsluren, da den kan reparere på den manglende nattesøvn, og det er derfor rigtig godt, hvis han ikke springer sin middagslur over. Det er altså bedre, at han sover en kortere nattesøvn og får sin middagslur, end at han sover længere om natten og springer middagsluren over eller sover luren sidst på eftermiddagen, fordi han netop mangler søvn.
Du fortalte i dit andet brev, at jeres dreng var begyndt at have en vågenperiode midt på natten, hvor han kunne være vågen i 1.5 time - denne vågenperiode hænger højst sandsynligt sammen med, at han nogle gange bliver for træt sidst på dagen og ender med at falde i søvn - og det gør så igen, at han også bliver sværere at putte om aftenen. Det er derfor jeg anbefaler, at I forsøger at skabe en rytme, hvor middagsluren ligger mellem kl 12-14.
Måske skal du prøve at putte ham et andet sted om dagen, for at signalere, at det er sovetid og hjælpe ham med at koble fra. Kan han evt. sove i sin barnevogn/klapvogn, og du kan køre en tur med ham i stedet, så I får brudt den rutine, som I har lige nu, hvor han protesterer, når du forsøger at putte? Hvis han er vækket om morgenen og er træt og parat til at sove, så vil han måske kunne falde i søvn på denne måde...
Hvis din mand har ret i, at putningen er blevet for meget leg, når du putter, så er det en god idé at du signalerer, at det er sovetid og ikke legetid. I skal naturligt igen sikre jer, at han er træt og parat til at sove, når han bliver puttet, og så sætter du dig og læser en bog for ham - og han skal ligge ned og slappe af imens. Hvis han rejser sig, så læser du ikke, han skal ligge stille og lytte til, hvad du læser - og du viser ham billeder osv. undervejs, så det stadig er super hyggeligt, men så du holder fast i, at det er tid til at finde roen og slappe af og ikke tid til at hoppe rundt.
Hvis han stadig synes, at det er sjov og ballade, og du ved at puttetidspunktet er rigtigt, og at han er parat til at sove, så må du gerne rejse dig og gå - og på den måde signalere, at du faktisk ikke sidder der til sjov og underholdning, men holder fast i, at han skal lægge sig. Far kan evt. komme ind i stedet, bede ham lægge sig, sige godnat osv. og hvis jeres dreng vil have mor, så kan du komme ind igen, gentage at han skal lægge sig og så sætte dig og synge en godnatsang eller lignende. Så I på den måde med både kropssprog og ord signalerer, at det er sovetid og ikke legetid nu.
Med hensyn til bad og putning om aftenen, så tænker jeg, at det vil hjælpe jer at sætte dette i system, så I skiftes hver anden aften og så vidt muligt forsøger at holde fast i dette. Naturligvis så I nogle aftener kan skiftes til at gå frem og tilbage, da I signalerer lidt forskelligt, og du fortæller, at far generelt har lidt lettere ved det (selvom jeres dreng protesterer om aftenen), men så I stadig begge naturligt kan putte jeres dreng.
Du fortæller, at jeres dreng er godt med sprogligt, og jeg tænker at det faktisk godt kan hjælpe ham, at han ved, at hver anden aften er det mor og hver anden aften er det far som putter. Måske kan I ligefrem lave en tavle med en form for skema, hvor I tegner jer hver især, og som I så kan kikke på sammen med jeres dreng og sætte ord på "mor putter", "far putter" - indtil også denne rytme er kørt ind og blevet en naturlig del af jeres hverdag og noget jeres dreng derfor kender og ikke bliver i tvivl om.
Det er helt naturligt og helt okay, at jeres dreng er særligt morglad og de dage, hvor far putter, er det netop vigtigt, at du giver jeres dreng et bad, frotterer ham godt med håndklædet, smører med creme, giver lidt massage osv. så han får sit mor-depot fyldt rigtig godt op, før han skal i seng.
Det er på samme måde vigtigt, at du prioriterer at give ham masser af fysisk kontakt og nærhed, og at du ikke skubber ham fra dig eller f.eks. siger "nu må du lige vente lidt" eller "kan du ikke gå over til far" eller lignende, fordi han så kan føle, at du ikke rigtigt gider ham. Hvis han føler, at du skubber ham væk eller ikke vil ham, så vil behovet for dig ofte øges. Det vil sige, at den følelse du har lige nu "at han klistrer til dig", den kan blive forstærket.
Det betyder dog ikke, at far ikke skal være der, og det er her rigtig vigtigt, at du bakker op om, at far kan lige så godt som dig. Du kan f.eks. sige "Nu hjælper far dig, jeg er lige her", så han hører, at du forstår ham, men så han også hører, at du bakker op om, at det er far, som hjælper, og at far naturligt kan det. Det gælder alt i hverdagen - også når han skal have tøj og sko på, når han skal spise og vil have, at mor hælder vand i glasset - eller når han insisterer på, at det er mor som skal putte...
Du skal igen og igen bakke op om, at far kan lige så godt som dig, uden at jeres dreng føler sig afvist af dig. Far skal på samme måde igen og igen signalere, at han kan og gerne vil jeres dreng og f.eks. sige "nu hjælper jeg dig, mor kommer om lidt" eller "jeg ved godt, du genre vil have mor, men jeg hjælper dig, og mor kommer bagefter" eller lignende. Så jeres dreng føler sig forstået og lyttet til, men så I holder fast i, at far naturligt også kan hjælpe ham.
Det kan også være en god idé at far og søn laver noget sammen, går til noget sammen, uden at mor er med, så de har en slags "far-søn-ting". Det kan være svømning fordi der er rigtig meget fysisk kontakt, omsorg og betrygning i at være i svømmehallen sammen. Det kan også være at ordne cykel, vaske bil sammen, gå i haven, spille bold eller øve at cykle... noget som far synes er spændende og sjovt, og som de kan dele sammen.
Det er også vigtigt, at I forældre kysser, knuser, krammer hinanden og generelt viser, at I er glade for hinanden. Det samme, når I sidder sammen i sofaen, eller når I går ture osv., så er det vigtigt, at I holder i hånden. Det er med til at signalere, at I forældre har noget sammen, og at I er en enhed, der ikke kan spilles ud mod hinanden.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - forhåbentlig kan I nå at putte ham til middagslur nu, hvis ikke han allerede sover, og det samme i morgen, så I på den måde naturligt får lidt rytme ind og mulighed for et tidligere puttetidspunkt om aftenen.
Rigtig god weekend fortsat og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske