Vågner hver time om natten - 9 mdr.

19. september 2022

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner hver time om natten - 9 mdr.

Hej Helen

Jeg er efterhånden fuldstændig tyndslidt.. min datter på 9 måneder har endnu ikke sovet mere end 2-3 timer af gangen. Og det er endda sjældent det sker. Oftest vågner hun hver time hele natten igennem og det har stået på i 4 måneder nu.

Jeg føler vi prøver alt det rigtige men det eneste der hjælper når hun vågner er at lægge hende til brystet. Hun spiser måske 1-2 reelle måltider i løbet af natten, resten af gangene sutter hun lidt og sover videre.

Jeg er meget bevidst om at hun bruger mig som sut, da hun aldrig har villet tage en sut eller flaske. Hvis far forsøger at tage over kører det hele op i en spids og hun bliver fuldstændig ulykkelig.

Vi samsover da jeg slet ikke har haft held med at ligge hende i tremmesengen. Hun vågner så snart hun bliver lagt og “kalder”. Vi forsøger med kærtegn, synge, give hende bamsen osv men hun VIL til brystet. Det kunne jeg også godt leve med hvis det bare var et par opvågninger om natten men det er så hårdt når det er så ofte at jeg ingen søvn får.

Hun har fået konstateret væske på ørerne for 4 måneder siden. For 3 måneder siden var det dog væk og da vi senest var ved lægen for 1 måned siden fortalte de at apparatet var i stykker, så der er ingen hjælp at hente der.

Vi synes hun spiser godt i løbet af dagen så jeg tænker ikke hun er sulten.

Hendes døgnrytme ser således ud:

6.00: ammes og sover videre
7:00 står op
8.00: havregrød med frugtmos
10:00: mellemmåltid. Fx En halv bolle/frisk frugt/ bananpandekage.
Puttes til formiddagslur i barnevogn og sover 1,5 time.

Annonce

... vågner fra lur
12.00 frokost
14.30 mellemmåltid. Fx. En skive bondebrød/kogte grøntsager/en fiskefrikadelle.
15.00 puttes til lur i barnevogn. Sover ca 45 min-1 time

16.00 vågner fra lur.
16.30 ammes
18.00: aftensmad

19.30 puttes til natten. Det er oftest far der putter da hun af en eller anden grund ikke behøver at falde i søvn ved brystet her. De sidder på en stol på værelset og kigger i bøger og synger. Når hun begynder at blive træt kan han ligge hende og hun falder selv i søvn. Det er forholdsvis nyt men det fungerer.

Herefter vågner hun efter 45 min og så duer far IKKE. Hun græder så meget at hun knap kan få luft, det er først når jeg kommer og lægger mig med hende at hun falder i søvn igen. Herefter kan jeg snige mig ud og hun sover videre i 45 min hvorefter hun vågner igen og jeg går i seng med hende. Resten af natten er det så opvågninger hver time. Hun græder ikke meget men sætter sig op og klynker.

Det virker til at være meget svært for hende at blive i søvnen. Hun har altid haft en lidt udfordrende søvn som du også kan se på mine tidligere breve. Vi er kommet langt med hendes lure om dagen hvor hun nemt falder i søvn i barnevognen. At far også kan putte til natten er rart da jeg tidligere brugte hele aftenen på at ligge med hende.

Min sundhedsplejerske mener at vi skal lave en kold tyrker og pakke brysterne væk om natten. Jeg forudser bare at vi har en dybt ulykkelig pige der skriger sig i søvn. Snart skal jeg på arbejde og far skal have barsel og det stresser mig at jeg ikke får bare nogle timers søvn.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder