Brev:
Dårlige sovevaner - 11 mdr.
14. august 2022
Alder:
11 mdr.
Dårlige sovevaner - 11 mdr.
Kære Helen
Min søn på 11 måneder sov indtil han fyldte 9 måneder et fint sovemønster, hvor han blev lagt i sin barnevogn efter flaske og faldt i søvn af sig selv uden problemer. Han sov aldrig lur indenfor. Han kunne også efter han begyndt at sove på eget værelse i 7 måneders alderen også blot kunne lægges i egen seng og sov fint her uden de store dinkedare.
Efter min kæreste overtog barslen har det ( angiveligt :) ) været nødvendigt at begynde at køre tur med vognen inden min søn kunne sove. Det skyldes at min søn blot tager far i siderne af vognen og rejser sig op uagtet hvor mange gange vi blidt lægger ham ned.
Det udviklede sig herefter til at de begge skulle ligge i voksen sengen sammen for at min søn kunne falde i søvn de fleste gange. Efter vi har været på ferie har disse dårlige vaner udviklet sig til at blive fast rutiner og nu kan han KUN sove ved at far lægger sig i sengen med ham og sover hele luren her og om aftenen falder han i søvn sammen med far i voksen sengen og bliver herefter båret ind i seng.
Nu skal jeg hjemme passe min søn nogle måneder inden han starter i vuggestue til vinter og jeg ønsker at flere årsager at få vendt disse kedelige sovevaner hvor far (eller mor) skal lægge sig ned med ham i voksen seng og “sove” inden.
Idag prøvede jeg at lægge ham udenfor i barnevogn som vi plejede før i tiden og det udviklede sig til hård hård gråd og han prøver hele tiden at rejse sig op selvom jeg blidt fjerner hans hænder fra kanten.
Jeg er gravid og vejret vender snart så jeg hverken kan eller vil rende gader og stræder rundt for at få ham til at sove ligesom jeg synes det er enormt uhensigtmæssigt at han kun kan falde i søvn i vores seng med en forældre.
Vi har lidt svært ved at blive enige om måden fremadrettet. Jeg hælder til at “køre min søn træt” ved at lade ham græde i vognen mens jeg selvfølgelig er hos ham, trøster ham, holder i hånd osv til han sover men hans fars tolerance tærskel overfor gråd er noget lavere (hvilket måske er årsagen til uvanernes opståen) og tager ham derfor op efter et par minutter og bærer ham ind i seng. Det bliver en dårlig dag for alle hvis han ikke får sovet men det andet holder bare heller ikke i længden - vi skal jo lave noget praktisk og i vuggestuen skal han jo kunne falde i søvn selv
Hvad gør vi?
Venlig hilsen
Christina