Dårlige sovevaner - 11 mdr.

14. august 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Dårlige sovevaner - 11 mdr.

Kære Helen

Min søn på 11 måneder sov indtil han fyldte 9 måneder et fint sovemønster, hvor han blev lagt i sin barnevogn efter flaske og faldt i søvn af sig selv uden problemer. Han sov aldrig lur indenfor. Han kunne også efter han begyndt at sove på eget værelse i 7 måneders alderen også blot kunne lægges i egen seng og sov fint her uden de store dinkedare.

Efter min kæreste overtog barslen har det ( angiveligt :) ) været nødvendigt at begynde at køre tur med vognen inden min søn kunne sove. Det skyldes at min søn blot tager far i siderne af vognen og rejser sig op uagtet hvor mange gange vi blidt lægger ham ned.

Det udviklede sig herefter til at de begge skulle ligge i voksen sengen sammen for at min søn kunne falde i søvn de fleste gange. Efter vi har været på ferie har disse dårlige vaner udviklet sig til at blive fast rutiner og nu kan han KUN sove ved at far lægger sig i sengen med ham og sover hele luren her og om aftenen falder han i søvn sammen med far i voksen sengen og bliver herefter båret ind i seng.

Nu skal jeg hjemme passe min søn nogle måneder inden han starter i vuggestue til vinter og jeg ønsker at flere årsager at få ...

Annonce

... vendt disse kedelige sovevaner hvor far (eller mor) skal lægge sig ned med ham i voksen seng og “sove” inden.

Idag prøvede jeg at lægge ham udenfor i barnevogn som vi plejede før i tiden og det udviklede sig til hård hård gråd og han prøver hele tiden at rejse sig op selvom jeg blidt fjerner hans hænder fra kanten.

Jeg er gravid og vejret vender snart så jeg hverken kan eller vil rende gader og stræder rundt for at få ham til at sove ligesom jeg synes det er enormt uhensigtmæssigt at han kun kan falde i søvn i vores seng med en forældre.

Vi har lidt svært ved at blive enige om måden fremadrettet. Jeg hælder til at “køre min søn træt” ved at lade ham græde i vognen mens jeg selvfølgelig er hos ham, trøster ham, holder i hånd osv til han sover men hans fars tolerance tærskel overfor gråd er noget lavere (hvilket måske er årsagen til uvanernes opståen) og tager ham derfor op efter et par minutter og bærer ham ind i seng. Det bliver en dårlig dag for alle hvis han ikke får sovet men det andet holder bare heller ikke i længden - vi skal jo lave noget praktisk og i vuggestuen skal han jo kunne falde i søvn selv

Hvad gør vi?

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor