Brev:
Få datter til at sove
2. august 2022
Alder:
5 mdr.
Få datter til at sove
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse!
Jeg ønsker råd til, hvordan jeg kan få min datter på snart 5 måneder til at sove.
Jeg har siden hendes fødsel fået hende til at sove ved hjælp af amning. Det har ikke været et problem indtil vi, da hun blev 4 måneder, besluttede at gå over til MME.
Der har fra fødslen været problemer med min datters vægt og i de to perioder, hvor jeg har fuldammet har hun tabt sig. Derfor har vi i perioder suppleret med MME.
Det har været en stor lettelse at gå fuldt på MME (Ammer dog stadig nogle gange om dagen), da amning/pumpning/supplering var tærrende og tog værdifuld tid fra samværet med min datter. Derudover var det hårdt hele tiden at skulle spekulere i, hvor meget eller lidt MME hun skulle have for at opretholde min mælkeproduktion. Nu har vi en mæt datter, der tager fint på❤️
Problemet er så nu, hvordan hun fremadrettet skal sove. Jeg kan stadig få hende til at sove ved brystet, men hun bliver i højere grad frustreret på brysterne og det bliver nogle lidt kaotiske putninger. Derudover kan jeg få hende til at falde i søvn med flasken, i bæresele og ved at vugge hende i min favn. Med bæreselen kan jeg dog ikke flytte hende og vuggen i favn bliver hårdt i længden i takt med at hun bliver større.
Hun kan altså kun falde i søvn, når der er fysisk kontakt. Hun har aldrig kunne falde i søvn i sin barnevogn til trods for at vi har og fortsat forsøger at vænne hende til den.
Hendes dagslure sover hun i slyngevugge, på mig, i hendes seng (som står i vores soveværelse ved siden af sengen), i barnevogn eller bæresele. Alle steder flyttes hun til, når hun er faldet i søvn, bortset fra mig og bæreselen.
Vi har talt med sundhedsplejersken og hun vil gerne have, at vi putter hende i hendes seng, siger godnat og så går. Vi skal så komme ind og tage hende op og trøste hende, hvis hun kalder, men blive ved med at lægge hende i sengen. Vi har prøvet samme metode med barnevognen og der begynder hun at skrige og bliver kørt helt op.
Jeg synes derfor det virker som en voldsom metode og frygter at påbegynde. Tager jeg fejl og er det virkelig vejen frem?
Med venlig hilsen,
Katrine