Svar: Få datter til at sove

2. august 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Katrine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som den helt rigtige beslutning, at stoppe amning og gå over til flaske. Det kræver rigtig meget overskud og tid at skulle amme, malke ud, supplere med flaske, og jeg kan fuldt ud forstå, at I prioriterer en mæt datter, der tager fint på - og bruger tiden på hende i stedet :)

Når din datter bliver mere og mere irriteret på brystet, så er det sandsynligvis fordi du ikke længere producerer særlig meget mælk. Men hun kan stadig godt have behov for at få stillet sit suttebehov, og jeg vil derfor anbefale, at du tilbyder hende en narresut. Selvom hun er 5 måneder nu, så kan det godt være, at hun vil have den og det kan være lettere at flytte hende fra dig, når hun har fået sin flaske, og ned hvor hun skal sove, hvis hun har en sut.

Det vil især kunne hjælpe, hvis du tilmed kan koble sutten til en klud, der dufter lidt af dig. På den måde vil det føles lidt som at ligge i din favn og skiftet mellem favn og seng vil ikke virke så voldsomt.

Det er helt naturligt, at din datter stadig har brug for mælk, som en fast del af sit putteritual. Da du indtil nu både har ammet og givet flaske, så har hun måske ikke rigtig haft nogen rytme i forhold til, hvornår hun har fået mælk - ofte har hun måske fået både, når hun vågnede og igen før hun skulle sove - men nu må du meget gerne forsøge at skabe en rytme, hvor mælken er en del af det at skulle sove.

Da hun nu er 5 måneder og gennem længere tid er suppleret med flaske, så er hun højst sandsynligt en sulten lille en, og det betyder, at hun nok er ved at have brug for lidt skemad:) Jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes lidt skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop, og som sagt så tilbydes flaske, før hun skal sove.

Jeg vil anbefale, at hun tilbydes lidt grød til frokost, og når hun kan spise 1/2 dl uden problemer, og maven følger fint med, så må du gerne begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen også.

Du fortæller, at hun har brug for tæt kontakt for at falde i søvn, og det er naturligt helt okay. Du fortæller også, at du ofte må vugge hende - og for at imødekomme hendes behov for nærhed og samtidig komme væk fra at skulle vugge hende i dine arme, så vil jeg anbefale dig, at du nogle gange lægger dig med hende i dobbeltsengen. Du kan lægge dig med hende og i stedet for at amme hende, så giver du hende flasken. Du må gerne lejre hende, så hun ligger en lille smule højere med hovedet, når hun får flasken på denne måde.

På den måde kan du stadig give hende masser af nærhed og tæt kontakt, men du lærer hende samtidig at falde i søvn liggende stille og uden at skulle vugges i din favn. Når hun kan falde i søvn ved siden af dig på denne måde, så er det lettere at lære hende at falde i søvn liggende på samme måde men i egen seng:)

Du skriver også, at hun godt kan falde i søvn med sin flaske - og fordelen ved flasken er, at den kan gives der, hvor du ønsker, at hun skal sove. Du kan derfor udnytte dette. Det vil sige, at du kan gøre hende klar til putning med bleskift osv. og så putte hende i f.eks. barnevognen eller tremmesengen og give hende flasken, imens hun ligger der. Hun må igen gerne blive eleveret, så hun ikke ligger helt fladt. Du kan komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så selve madrassen i hovedenden løftes lidt op.

På den måde kan hun få lov til at falde i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove, så hun lærer at forbinde seng og barnevogn med sit sovested - og igen uden at være i din favn. Det vil samtidig være trygt ...

Annonce

... og dejligt for hende at falde i søvn med flasken - og som sagt må du meget gerne erstatte flasken med en sut evt. koblet til en klud, når hun har tømt sin flaske. Så finder hun roen ved at sutte og stille og roligt overgive sig til søvnen.

For ja, jeg synes ikke, at I lige nu bare skal putte hende og så gå fra hende og lade hende ligge og græde - heller ikke selvom I går ind og tager hende op og putter hende igen og igen. Det er ikke trygt fordi det ligger langt fra de rutiner, som hun kender. Det er bedre at forsøge at gøre putningen så genkendelig og dermed så tryg som muligt, så hun stadig har det fint med at overgive sig til søvnen - men naturligt indføre nogle rutiner, som på sigt også kan fungere for dig/jer. Det vil sige, at hun f.eks. puttes i sin seng eller barnevogn, men hun får naturligt sin flaske at falde i søvn med, og du er stadig hos hende, kan lægge beroligende hænder på hende, så hun kan mærke dig, hun har en sut og en klud, der dufter af dig, og ligger hun i barnevognen, kan hun trilles lidt, så der stadig er lidt bevægelse.

Og så tænker jeg som sagt også, at en gradvist mere fast dagsplan og rytme også vil hjælpe jer videre - det vil hjælpe dig til at vide, hvornår hun er putteklar, og det vil naturligt også gøre putningen lettere. Jo mere I rammer det rette puttetidspunkt, jo lettere vil hun kunne overgive sig til søvnen uden at skulle vugges, kommes i bæresele og lignende...

Mit forslag kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7-7.30: I vågner og dagen begynder, I tumler, leger, hygger osv.

Formiddag 09-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, og I leger og hygger lidt

Frokost 12: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur måske omkring kl. 12.30-13

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner og I leger, hygger, tumler osv.

Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid tilbydes, når grøden til frokost fungerer.

I leger, hygger osv.

Flaske og puttes til natten ca. kl. 20

Sen aften eller først på natten 23-02: Drømmeflaske og sover videre. Måske har hun stadig brug for en ekstra flaske, så hun får flaske både sen aften og midt nat, og det er naturligvis helt okay. I takt med at hun begynder med lidt skemad og drikker vand af kop, vil den ene flaske ofte kunne undværes. Hvis hun allerede nu klarer sig uden flaske midt nat, så bibeholder I naturligt bare dette.

Som du kan se, så er min plan og rytme lavet sådan, at flasken altid indgår, som en fast del af putteritualet. Tidspunkterne kan naturligt variere efter, hvor lange lure hun sover, og jeg kender jo ikke hendes nuværende rytme, men flasken gives med ca. 3-4 timers mellemrum. Det vil ofte dækket behovet, også selvom der nu begyndes med lidt skemad.

Jeg vil anbefale dig meget to af mine bøger: "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". I bogen om søvn kan du læse meget mere om søvnen i forskellige aldre, hvad du kan forvente, og hvordan du f.eks. kan arbejde på gode søvnrutiner. I bogen om mad, bliver du guidet igennem måned for måned fra nu og indtil jeres datter er 18 måneder gammel. Der er opskrifter, dagsplaner osv. og du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave af begge bøger :)

Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvordan jeg synes, at I kan finde vejen videre frem :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.