Brev:
3 mdr og svært ved at falde i søvn
17. november 2021
Alder:
3 mdr.
3 mdr og svært ved at falde i søvn
Kære Helen,
Vi har en søn på 3 mdr, som har svært ved at overgive sig til søvnen. Han har i stort set alle de 3 måneder haft det mønster, at han har været vågen én time og sovet to timer i løbet af dagen, været lidt mere vågen/sværere at få til at sove om aftenen, og om natten vågnet og spist hver 2./2,5. time. Han er generelt meget glad, opmærksom og følger (næsten) sin vægtkurve.
Han plejede at kunne falde forholdsvis hurtigt til ro og i søvn i sin slyngevugge, men de seneste par uger er han begyndt at blive meget urolig, når han skal sove. Han spænder op i hele kroppen, sparker og fægter med armene, spiler øjnene op, spytter sutten ud. Ellers ligger han og snakker og smiler. Det hjælper nogle gange at blive hos ham og synge eller bruge white noise, men det kan nemt tage lang tid, før det lykkes og han vågner ofte kort tid efter, man er stoppet. Ofte ender vi med at tage ham op efter et stykke tid, med det resultat at han bliver endnu mere overtræt og nogle gange ender med at græde sig selv i søvn :-( Han er derfor nu ofte vågen mange timer uden rigtigt at have sovet og han sover ikke mere om natten af den grund.
Jeg fuldammer ham, men han vil ikke spise, når han er træt. Oftest skriger han, når jeg tilbyder ham brystet, andre gange spiser han i et minut, bliver træt/ruller med øjnene og så begynder han at græde. Det er svært at vide, om han afviser brystet, fordi han er bange for trætheden eller fordi han ikke er sulten. Jeg plejede at amme ham, når han vågnede, hvilket var fint, da det jo med hans mønster blev hver tredje time, men nu bliver det ofte en del sjældnere.
Andre mulige årsager:
Han var indlagt de første 3 døgn efter fødslen, da han i første omgang skulle have c-pap, og efterfølgende fik en krampe, som lægerne mente var en stressreaktion på fødslen. Kan han være stresset eller utryg af denne grund?
Vi blev henvist at vores sundhedsplejerske til en fysioterapeut, da han har været anspændt i kroppen. Fysioterapetuen mener, han er særligt sensitiv.
Håber du har nogle input.
Med venlig hilsen
Mille og Tobias