3 mdr og svært ved at falde i søvn

17. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 mdr og svært ved at falde i søvn

Kære Helen,

Vi har en søn på 3 mdr, som har svært ved at overgive sig til søvnen. Han har i stort set alle de 3 måneder haft det mønster, at han har været vågen én time og sovet to timer i løbet af dagen, været lidt mere vågen/sværere at få til at sove om aftenen, og om natten vågnet og spist hver 2./2,5. time. Han er generelt meget glad, opmærksom og følger (næsten) sin vægtkurve.

Han plejede at kunne falde forholdsvis hurtigt til ro og i søvn i sin slyngevugge, men de seneste par uger er han begyndt at blive meget urolig, når han skal sove. Han spænder op i hele kroppen, sparker og fægter med armene, spiler øjnene op, spytter sutten ud. Ellers ligger han og snakker og smiler. Det hjælper nogle gange at blive hos ham og synge eller bruge white noise, men det kan nemt tage lang tid, før det lykkes og han vågner ofte kort tid efter, man er stoppet. Ofte ender vi med at tage ham op efter et stykke tid, med det resultat at han bliver endnu mere overtræt og nogle gange ender med at græde sig selv i søvn :-( Han er derfor ...

Annonce

... nu ofte vågen mange timer uden rigtigt at have sovet og han sover ikke mere om natten af den grund.

Jeg fuldammer ham, men han vil ikke spise, når han er træt. Oftest skriger han, når jeg tilbyder ham brystet, andre gange spiser han i et minut, bliver træt/ruller med øjnene og så begynder han at græde. Det er svært at vide, om han afviser brystet, fordi han er bange for trætheden eller fordi han ikke er sulten. Jeg plejede at amme ham, når han vågnede, hvilket var fint, da det jo med hans mønster blev hver tredje time, men nu bliver det ofte en del sjældnere.

Andre mulige årsager:

Han var indlagt de første 3 døgn efter fødslen, da han i første omgang skulle have c-pap, og efterfølgende fik en krampe, som lægerne mente var en stressreaktion på fødslen. Kan han være stresset eller utryg af denne grund?

Vi blev henvist at vores sundhedsplejerske til en fysioterapeut, da han har været anspændt i kroppen. Fysioterapetuen mener, han er særligt sensitiv.

Håber du har nogle input.

Med venlig hilsen
Mille og Tobias

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor