Brev:
Vil ikke puttes af far - 11 mdr.
21. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Vil ikke puttes af far - 11 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dit svar på min brev “Putning uden amning”, rigtig rart lige at vende det med en anden :)
Det er dog første gang, at jeg ikke har valgt at følge dit råd, som var at bibeholde vores rytme som den var, fordi jeg bare kunne mærke, at der skulle noget andet til. Jeg stoppede derfor med amningen for en uge siden, og gik over til flaske om aftenen - det har reddet aftenerne, og puttetiden er gået fra 1-2 timer, til nu kun at vare 10-15 min (det tog 30min de første to dage).
Det er som udgangspunkt hendes far, som gør hende klar til natten, dvs. giver hende bad, nattøj på osv, og så tager jeg over, når hun skal puttes. Jeg sætter hende i hendes seng på hendes værelse, hvor hun nu får en flaske (100-150ml), herefter lægges hun ned, hun tumler lidt rundt og forsøger at finde ro, imens synger jeg stille for hende, nogle gange med en hånd på hende. Hvis hun rejser sig op og virker frisk efter flasken, så rejser jeg mig også op, og går stille ud nynnende. Hun bliver oftest lidt utilfreds efter kort tid, hvor jeg går ind i igen, lægger hende ned og starter sangen igen, hvor hun så finder ro.
Vores udfordring nu er at få far på banen ifm selve putningen. Vi har forsøgt de sidste to aftener, at han har puttet hende, dog uden nogen former for succes, og vi har derfor brug for råd til, hvordan vi skal gribe det an.
Han har forsøgt at efterligne min “metode”, og hun har accepteret at få flasken i sengen af ham, men så snart, hun har drukket færdig, er hun blevet dybt ulykkelig - her til aften græd hun så voldsomt, at hun brækkede sig (har hun aldrig gjort før, og det gjorde ondt på os begge at være vidne til) - det skete allerede efter kun 5min, så hun havde ikke været ulykkelig længe. Jeg har begge aftener været nødt til at træde til efter ret kort tid, og har kunne putte hende nemt efterfølgende.
Det er selvfølgelig en stor omvæltning for hende pludselig, at blive puttet af en anden end mig, når jeg har gjort det i hele hendes levetid, og derfor vil vi gerne gøre det helt på hendes premisser.
Hvordan kan en overgang fra at blive puttet af mig til, at hendes far kan tage over, se ud? Og skal hendes far helst benytte samme putteritual som mig, eller er det ok, at han gør noget andet (fx læser i stedet for sang)?
Når/hvis hun bliver dybt ulykkelig, hvornår skal jeg så træde til?
På forhånd mange tak for svar.
Hilsner herfra