Brev:
3-6 timers opvågning hver nat
6. februar 2021
Alder:
22 mdr.
3-6 timers opvågning hver nat
Hej Helen,
Her kommer et langt skriv, tilgiv mig, hvis det er lidt rodet og håber informationen er fyldestgørende.
Vores søn på snart 22 mdr. har aldrig været en "god" sover. Vi har haft enkelte korte perioder hvor vi alle har sovet godt, og her ved 15-18 mdr. alderen, havde vi en god periode hvor det måske kun var 2-3 x om ugen vi havde en skidt nat, og selv de nætter var gode. Det har været svingende hvad problemet har været, hyppige opvågninger, lange putninger og laaange opvågninger.
De hyppige opvågninger og lange putninger er ikke aktuelle lige nu. Vi købte en tyngdepose til ham, da han var omkring et år og den synes vi hjalp med de hyppige opvågninger. Men nu er det igen de enormt lange opvågninger på 2-6 timer hver nat der er aktuelt. Og det har stået på i over 2 mdr.
Han bliver puttet omkring kl 19 på eget værelse med godnatbog og godnatsang, hvor vi som oftest bliver hos ham indtil han falder i søvn. Og det tager ikke mere end 30 min med det hele.
Så sover han som regel til kl 23 hvor han oftest lige har behov for at vi lige kommer ind, giver en sut en tår vand af kop så han lige ved vi er der. Og så vågner han næsten konsekvent kl 03 og sover ikke igen før ved 05-06 tiden. (Indimellem er det allerede fra 23-01 tiden at han vågner).
Han græder ikke og er ikke oppe at køre, beder ikke om en hel masse. Han kalder helt stille og roligt på mor (oftest) eller far. Vi skiftes til at gå ind til ham. Vi har en madras inde ved ham. Nogle gange beder han om at komme op til os, så sidder eller ligger vi med ham på madrassen. Andre gange vil han bare ligge i sin egen seng og så ligger vi enten på madrassen eller inde på soveværelset ved siden af, så vi kan høre ham, for så kalder han med jævne mellemrum på os, stadig stille og roligt. Men han sover ikke. Og det er uagtet hvad vi gør og hvor hurtigt eller ikke hurtigt vi er inde ved ham. Han ligger ikke nødvendigvis stille, indimellem karter og mosler han rundt, og kan ikke finde ro, heller ikke altid selvom han kommer op i armene. Vi har prøvet at gå i seng med ham, eller tage ham ind til os, eller ligge os inde med ham ved hans første opvågning kl 23, men det finder han ikke ro ved og vi undgår heller ikke en opvågning kl 03 af den grund.
Det resulterer I at han så kan sove hele morgenen og gerne til kl. 9 eller længere. Vi vækker ham ret konsekvent kl 7, uagtet af hvordan natten har været. Og vi har fået vuggestuen til at vække ham efter max 2timer, således vi kunne opretholde dagsrytmen. Generelt er egentlig ret gode til at holde os til en ensartet dagsrytme.
Den ser således ud:
07 - godmorgen (de sjældne gange han ikke har en lang opvågning, vågner han naturligt kl 05.30 ca.)
07.30-8 morgenmad
09.00 rugbrød og frugt
10.30 frokost
11.15-11.45 lur sover mellem 1,5-2 timer. (Er blevet vækket de sidste par uger)
14.00 eftermiddags brød og frugt
16.00 Lille snack, rugbrød, banan eller lignende.
17.30 aftensmad.
18.15 evt bad
18.30 putteritual med sut, ninus, godnatbog og godnat sang. Tager sjældent mere end 30 min.
Vi har i en længere periode på 3 uger forsøgt også at give ham aftengrød inden puttetid, men det havde ingen effekt.
Hvad søren er der på spil? Hvordan kan vi hjælpe ham til at sove?
Vi er ret så udkørte, det har stået på så længe. Og det ene søvnproblem afløser det andet, så det føles som snart 22 mdr. Uden egentlig nattesøvn!
Han er en dreng der både sprogligt og motorisk har udviklet sig rigtig hurtigt, så det har vi egentlig altid tænkt måtte være årsag til de urolige nætter med hyppige opvågninger. Men det her er anderledes.
Bedste hilsner
Cristina