3-6 timers opvågning hver nat

6. februar 2021

Kategori:
Alder:
22 mdr.

3-6 timers opvågning hver nat

Hej Helen,

Her kommer et langt skriv, tilgiv mig, hvis det er lidt rodet og håber informationen er fyldestgørende.

Vores søn på snart 22 mdr. har aldrig været en "god" sover. Vi har haft enkelte korte perioder hvor vi alle har sovet godt, og her ved 15-18 mdr. alderen, havde vi en god periode hvor det måske kun var 2-3 x om ugen vi havde en skidt nat, og selv de nætter var gode. Det har været svingende hvad problemet har været, hyppige opvågninger, lange putninger og laaange opvågninger.

De hyppige opvågninger og lange putninger er ikke aktuelle lige nu. Vi købte en tyngdepose til ham, da han var omkring et år og den synes vi hjalp med de hyppige opvågninger. Men nu er det igen de enormt lange opvågninger på 2-6 timer hver nat der er aktuelt. Og det har stået på i over 2 mdr.

Han bliver puttet omkring kl 19 på eget værelse med godnatbog og godnatsang, hvor vi som oftest bliver hos ham indtil han falder i søvn. Og det tager ikke mere end 30 min med det hele.

Så sover han som regel til kl 23 hvor han oftest lige har behov for at vi lige kommer ind, giver en sut en tår vand af kop så han lige ved vi er der. Og så vågner han næsten konsekvent kl 03 og sover ikke igen før ved 05-06 tiden. (Indimellem er det allerede fra 23-01 tiden at han vågner).

Han græder ikke og er ikke oppe at køre, beder ikke om en hel masse. Han kalder helt stille og roligt på mor (oftest) eller far. Vi skiftes til at gå ind til ham. Vi har en madras inde ved ham. Nogle gange beder han om at komme op til os, så sidder eller ligger vi med ham på madrassen. Andre gange vil han bare ligge i sin egen seng og så ligger vi enten på madrassen eller inde på soveværelset ved siden af, så vi kan høre ham, for så kalder han med jævne mellemrum på os, stadig stille og roligt. Men han sover ikke. Og det er ...

Annonce

... uagtet hvad vi gør og hvor hurtigt eller ikke hurtigt vi er inde ved ham. Han ligger ikke nødvendigvis stille, indimellem karter og mosler han rundt, og kan ikke finde ro, heller ikke altid selvom han kommer op i armene. Vi har prøvet at gå i seng med ham, eller tage ham ind til os, eller ligge os inde med ham ved hans første opvågning kl 23, men det finder han ikke ro ved og vi undgår heller ikke en opvågning kl 03 af den grund.

Det resulterer I at han så kan sove hele morgenen og gerne til kl. 9 eller længere. Vi vækker ham ret konsekvent kl 7, uagtet af hvordan natten har været. Og vi har fået vuggestuen til at vække ham efter max 2timer, således vi kunne opretholde dagsrytmen. Generelt er egentlig ret gode til at holde os til en ensartet dagsrytme.

Den ser således ud:
07 - godmorgen (de sjældne gange han ikke har en lang opvågning, vågner han naturligt kl 05.30 ca.)
07.30-8 morgenmad
09.00 rugbrød og frugt
10.30 frokost
11.15-11.45 lur sover mellem 1,5-2 timer. (Er blevet vækket de sidste par uger)
14.00 eftermiddags brød og frugt
16.00 Lille snack, rugbrød, banan eller lignende.
17.30 aftensmad.
18.15 evt bad
18.30 putteritual med sut, ninus, godnatbog og godnat sang. Tager sjældent mere end 30 min.

Vi har i en længere periode på 3 uger forsøgt også at give ham aftengrød inden puttetid, men det havde ingen effekt.

Hvad søren er der på spil? Hvordan kan vi hjælpe ham til at sove?
Vi er ret så udkørte, det har stået på så længe. Og det ene søvnproblem afløser det andet, så det føles som snart 22 mdr. Uden egentlig nattesøvn!

Han er en dreng der både sprogligt og motorisk har udviklet sig rigtig hurtigt, så det har vi egentlig altid tænkt måtte være årsag til de urolige nætter med hyppige opvågninger. Men det her er anderledes.

Bedste hilsner
Cristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet