Dårlig søvn og pirrelighed

30. januar 2021

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Dårlig søvn og pirrelighed

Kære Helen

Vores datter er snart 20 måneder og har det generelt rigtig godt. Hun har altid sover ret ok og været god til at sove inde på sit værelse. Vi har givet hende flaske (for) lang tid, da jeg har været syg siden fødslen og vi derfor har prioriteret god søvn hvilket flasken har givet. Derfor får hun stadigvæk en flaske med lidt kold mælk ved første opvågning. Desværre har hun nu også vænnet sig til at komme ind og ligge hos os enten første gang hun vågner efter putning (ml 22-00) eller 2. Gang omkring 2-3 stykker om natten. Vi oplever at hun ikke sover ligeså godt når hun ligger hos os. Som ex havde hun første nat længe hvor hun sov igennem hvilket var i egen seng og både vi og hendes pædagoger kunne tydeligt mærke at hun var meget friskere om dagen.

Tidligere har hun haft en lang periode hvor hun max vågnede en gang og blev sovende hos sig selv. Jeg ved ikke om det er juleferien hvor vi var længe væk hjemmefra og hun sov ret dårligt der har ændret det, eller om det bare er alder og bevidsthed.

Samtidig vågner hun meget tidligt, ofte omkring kl 5. Vi prøver virkelig at få hende til at sove igen men hun går fuldstændig amok, græder og vrider sig og råber op. Og så giver vi op til sidst.

Hendes aften/nat ser således ofte sådan ud:

Aftensmad 17.30: ofte ret ...

Annonce

... småtspisende
Bad: 18.00
Stor portoen aftengrød 18.30
Børste tænder og godnatlæsning
Putning 19.00: lægges i seng med sut og lukket dør. Sover med det samme og putning går næsten altid meget let og hurtigt.

22: vågner og får flaske

00-03: vågner 2. Gang og kommer ind til os (nogle gange allerede ved første opvågning hvor hun ikke vil have flaske men bare vil ind til os)

5-6: vågner til morgenen.

Jeg kan ikke finde ud af om vi først skal fjerne flaske eller først skal træne søvn ved hende selv igen. Er sikker på at begge ting vil være for voldsomt at starte med.

Jeg synes samtidig at hun er meget tydeligt i trodsalderen (eller hvad man kalder det). Hun har højt temperament og giver tydeligt udtryk for hvad hun vil og ikke vil. Men ofte virker hun også meget frustreret og kaster sig ned på gulvet, vrider sig og bliver ked af det. Det kn være de mindste ting som at hun ikke må få noget eller hun skal have tøj på eller andet. Det går tit hurtigt over og jeg oplever hende som et barn der har det godt. Men jeg kan godt blive ærgerlig over at hun nogle gange virker til ikke at have overskud til at tackle “modstand”, måske pga søvn eller måske bare fordi hun er ved at finde ud af hvem hun er?

Håber du kan komme med lidt input til vores situation.

De bedste hilsner
en lidt træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder