Brev:
Søvnudfordringer – fars involvering
20. januar 2021
Alder:
8 mdr.
Søvnudfordringer – fars involvering
Kære Helen,
Vores datter på snart 8 måneder har i en periode sovet inde ved sig selv – og det er jo rigtig skønt. Hendes søvnmønster er der dog en del udfordringer med og det medfører også nogle udfordringer for mig (faren). Længe før hun blev flyttet ind på sit eget værelse har hun vågnet flere gange i løbet af natten. I det hun vågner er hun glad og i godt humør, men efter noget tid går hun over i en nærmest panisk tilstand og meget ked af det – dette sker dog kun, når det er mig der tager hende op. Jeg kan slet ikke berolige hende og det virker nærmest som om, at hun ikke ænser mig – efter noget tid hidkalder jeg normalt moren og ligeså snart hun træder ind på værelset, så falder vores datter til ro. Det skal lige siges, at der er ikke sådanne udfordringer for hverken moren eller jeg i løbet af dagen, det er kun om natten det er en udfordring.
Jeg er ikke en del af hendes putning om aftenen, men det er dog mig der gør hende putteklar med nattøj, tandbørstning og dråber – så jeg er der lige inden de går i seng.
Det er en kæmpe udfordring og frustration for os, at det kun er min kæreste som kan berolige hende om natten (og det i nuværende situation som regel kun ved at amme hende, at hun finder ro).
Tænker du at der er noget, som jeg kan gøre anerledes, så vores datter også vil acceptere min tilstedeværelse om natten? Eller er det ”bare” noget, som man ikke kan gøre noget ved?
Ser frem til dit svar.
Den frustrerede far