Afbrudt søvn, sut og mad

20. oktober 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Afbrudt søvn, sut og mad

Kære Helen

Jeg skriver angående min datter på snart 5 måneder. Hun er en lidt lille pige som trives om dagen, er glad, aktiv og meget interesseret. Tidligere har hun sovet meget godt om natten og har taget lange træk på 6-8 timer før hun vågnede og bad om mad.

Dette er vendt fuldstændig. Da hun var fire måneder begyndte hun at vågne 4-5 gange om natten for at bede om mad, og jeg gav hende det med tanke om, at hun befandt sig i et appetitspring (eller hvad man nu kan kalde det). Herefter er det gået helt galt og hun vågner hver eller hver anden time. Problemet er at hun ikke vågner og Beder om mad, og græder faktisk hvis jeg prøver at lægge hende til for tidligt.

Jeg prøver altid først at berolige hende med en hånd på maven og hvis ikke hun falder til ro der, så får hun sut og falder til ro igen. Men jeg ville jo gerne have at hun ikke havde denne afbrudte søvn.

Jeg er tvivl og min tvivl er i to kategorier, så jeg giver lige mine overvejelser

Sutten
Mit første barn brugte ikke sut og det var jeg egentlig ret glad for.. Nu bruger min datter ...

Annonce

... sut og det har jeg selvfølgelig forliget mig med. Hun tager nogle lange lure om dagen og jeg tror, at det er fordi hun sover med sut og vi giver hende sutten, hvis hun vågner for tidligt.

Om aftenen når jeg putter hende tager jeg sutten ud af munden inden hun sover fordi jeg ikke synes hun skal sove med den. Og som sagt prøver jeg andre ting først inden jeg giver hende sut om natten.

Og her kommer mit spørgsmål: Har jeg skabt en søvnassociation fra dagslurene, der nu gør at min datter vågner fordi hun gerne vil have sutten?

Mad
Som sagt er hun ikke sulten nok om natten til at spise, men hun er også en lille en, og min tanke var at jeg ville prøve at give hende til mig grød. Jeg har prøvet godt og vel 2 uger og hun lukker konsekvent munden og siger klart nej til mad. Oftest lykkedes det dog, hvis jeg giver hende tynd kartoffelmos i kop, men er det en forkert vej at gå og skal jeg bare vente til hun tager imod skeen?
Sutteflaske vil hun heller ikke.

Jeg håber at du kan give til kommentarer til mine overvejelser.

Med venlig hilsen
Josefine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder