Brev:
Afbrudt søvn, sut og mad
20. oktober 2020
Alder:
5 mdr.
Afbrudt søvn, sut og mad
Kære Helen
Jeg skriver angående min datter på snart 5 måneder. Hun er en lidt lille pige som trives om dagen, er glad, aktiv og meget interesseret. Tidligere har hun sovet meget godt om natten og har taget lange træk på 6-8 timer før hun vågnede og bad om mad.
Dette er vendt fuldstændig. Da hun var fire måneder begyndte hun at vågne 4-5 gange om natten for at bede om mad, og jeg gav hende det med tanke om, at hun befandt sig i et appetitspring (eller hvad man nu kan kalde det). Herefter er det gået helt galt og hun vågner hver eller hver anden time. Problemet er at hun ikke vågner og Beder om mad, og græder faktisk hvis jeg prøver at lægge hende til for tidligt.
Jeg prøver altid først at berolige hende med en hånd på maven og hvis ikke hun falder til ro der, så får hun sut og falder til ro igen. Men jeg ville jo gerne have at hun ikke havde denne afbrudte søvn.
Jeg er tvivl og min tvivl er i to kategorier, så jeg giver lige mine overvejelser
Sutten
Mit første barn brugte ikke sut og det var jeg egentlig ret glad for.. Nu bruger min datter sut og det har jeg selvfølgelig forliget mig med. Hun tager nogle lange lure om dagen og jeg tror, at det er fordi hun sover med sut og vi giver hende sutten, hvis hun vågner for tidligt.
Om aftenen når jeg putter hende tager jeg sutten ud af munden inden hun sover fordi jeg ikke synes hun skal sove med den. Og som sagt prøver jeg andre ting først inden jeg giver hende sut om natten.
Og her kommer mit spørgsmål: Har jeg skabt en søvnassociation fra dagslurene, der nu gør at min datter vågner fordi hun gerne vil have sutten?
Mad
Som sagt er hun ikke sulten nok om natten til at spise, men hun er også en lille en, og min tanke var at jeg ville prøve at give hende til mig grød. Jeg har prøvet godt og vel 2 uger og hun lukker konsekvent munden og siger klart nej til mad. Oftest lykkedes det dog, hvis jeg giver hende tynd kartoffelmos i kop, men er det en forkert vej at gå og skal jeg bare vente til hun tager imod skeen?
Sutteflaske vil hun heller ikke.
Jeg håber at du kan give til kommentarer til mine overvejelser.
Med venlig hilsen
Josefine