Svar: Afbrudt søvn, sut og mad

20. oktober 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Josefine

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig...

Du har helt ret i, at mange børn begynder at vågne om natten i 4 måneders alderen, fordi de der går igennem et appetitspring, som betyder, at de har brug for at få mælkeproduktionen sat lidt op - og ved at vågne og melde sig hyppigere og blive lagt hyppigere til brystet, så øges mælkemængden :)

Samtidig vil børn i den alder også ofte have en tendens til at lade sig forstyrre, når de ammer. De slipper brystet, kikker sig omkring, smiler og pludrer og vil ofte synes, at meget andet er mere spændende end at spise. Det kan gøre, at de "slatspiser" lidt om dagen og derfor er nødt til at søge deres indtag ekstra om natten.

Og så sker der også en fysiologisk ændring med søvnen i den alder, hvilket betyder, at din datters søvn begynder at indholde flere stadier. Hos spædbørn består søvnen af to stadier - stille søvn og aktiv søvn - men stille og roligt begynder søvnen at få flere stadier og i sammensætning minde mere og mere om den søvn, som større børn og vi voksne sover. Og nogle børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner derfor op.

Det er altså naturligt, at du for en lille månedstid siden har oplevet ændringer i din datters søvnvaner og spisevaner, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at hun nogle gange skal hjælpes til at sove længere søvnstræk, så hun ikke vågner for hurtigt op, ligesom det er vigtigt, at hun spiser tilstrækkeligt med mælk hele dagen igennem og derfor ikke behøver det om natten. Og sådan er det stadig...:)

Det er vigtigt, at du er opmærskom på at tilbyde din datter godt med mælk dagen igennem, og det er også helt okay, at du så småt begynder med lidt skemad. Det skal være ganske lidt, bare et par skefulde, lidt smagsprøver, og i første omgang må du gerne give hende grød, der er mere som en tyk vælling end grød, hvis hun bedre kan finde ud af det på denne måde, ligesom du kan lave kartoffelmosen lidt mere som tyk suppe, som du beskriver.

Hvis du har mulighed for at malke lidt ud, så kan du lave grød og mos med din egen mælk og smagen vil derfor ikke være helt så fremmed for hende :)

Umiddelbart tænker jeg, at det vil være godt, hvis du kan give det af en ske og ikke hælde det i hende af en kop, da det er ganske lidt, hun starter med at få. Det vil være helt normalt, at hun i begyndelsen spytter det ud. Det er fordi hun "malker med tungen" på brystet, når hun spiser hos dig, og det er en helt ny teknik pludselig at skulle suge maden af en ske og holde tungen nede. Derfor kommer tungen frem, og det kan se ud som om, at hun ikke kan lide det, men ofte er det fordi teknikken er ny og svær :)

Hvis hun lukker munden helt og ...

Annonce

... slet ikke virker interesseret i skeen, så er det måske lidt for tidligt at forsøge. I stedet kan du prøve at holde lidt friske frugtbåde eller måske lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og så lade hende sidde og sutte, slikke, smage på dette og på den måde finde ud af, at det du tilbyder faktisk kan smage meget godt, selvom det er helt anderledes end at blive tilbudt brystet. Og når hun finder ud af, at det er okay at slikke og smage på denne måde, så kan du forsøge med lidt på en ske igen :)

Derudover tænker jeg, at du har en vigtig pointe i, at hun godt kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af sutten. Det tror jeg ikke, at hun er endnu, for hun er ikke ret gammel, og du har været og er meget opmærskom på at fjerne sutten fra munden, før hun sover helt. Men du skal dog være opmærksom på ikke per automatik at give hende sutten i munden, hver gang hun vågner om natten. Det kan på sigt give det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... Det er helt okay, at hun får en sut efter amning, finder roen og falder i søvn med den, og hun må også gerne få sutten et par gange i løbet af natten, men ikke hver time eller hver anden. Her vil det være rigtig godt, hvis du i stedet kan hjælpe hende med beroligende hænder, stillingskift osv.

For hun vil naturligt, i kraft af sin alder og den udvikling, som hun går igennem, få sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra. Hun begynder at trille omkring, skubber sig måske ud i siden af sengen, kommer om på maven eller siden og kan ikke finde ud af at komme tilbage igen. Hun sparker med benene, slår ud med armene, får nogle gange vækket sig selv af sine bevægelser og fysiske uro - og hun har brug for din hjælp. Hun har brug for at du hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen, få dynen på, som hun har sparket af, behov for at blive beroliget af dine hænder på kroppen, at du hjælper hende med fysisk at holde lidt sammen på sig selv, fordi hun ikke selv kan.. men uden at du giver hende bryst eller sut i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da hun ikke er særlig interesseret i skemaden, og da hun om natten ofte også konsekvent lukker munden, når du tilbyder brystet, så lyder det ikke som om, at hun vågner fordi hun har brug for mere mad og mælk, men snarere som om, at udvikling og alder spiller ind. Det er helt naturligt og helt okay, men du skal naturligvis overveje, hvilke vaner og rutiner I indfører nu og her f.eks. overveje sutten, som du allerede har gjort :)

Måske kan sutten kobles til en sutteklud, så hun nogle gange kan beroliges af kluden, uden at hun hver gang behøver sutten i munden... bare en tanke :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.