Putteritual og søvn 2 år

5. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år

Putteritual og søvn 2 år

Kære Helen,

Vi har en søn fra Maj 2018. Vores store problem er, at han altid har været svær at få til at sove.

Han blev født i den meget varme sommer, og blev derfor først vænnet til at sove lur i sin barnevogn da han var 6 måneder. Indtil da var han vant til at sove ved os på brystkassen, da dette var hyggeligt for os, og han skreg hver gang vi lagde ham fra os. Han ville heller ikke ligge i sin kravlegård.

Vi har altid forsøgt at skabe et godt putteritual ved sengetid omkring klokken 19. Dog har de kun holdt i maks. 2 måneder.

Vi har altid sat ved ham for at skabe tryghed, og nærhed når han skulle sove. Det sidste halve år har han fundet stor glæde og tryghed, ved at han er faldet i søvn i vores seng, viklet ind i vores arme. Hans tremmeseng har han sjældent ville ligge i, selvom vi meget ihærdigt har forsøgt. Han har siden han var lille gerne villet lytte til rolig musik ved sengetid, men heller ikke dette fungere længere. Vi har forsøgt at have bad som en del af aftenritualet, men dette bliver han meget frisk af.

For 1,5 måned siden fik han en juniorseng, hvor han selv kunne kravle op og ned og det fungerede så godt – de første 3 uger.

Putteritualet ser sådan ud lige nu og dette har vi gjort den sidste 1,5 måned:

Efter aftensmad er der rolig leg, læse i bog og slappe af.
Kl. 18:45 går vi op og tager tøj af, skifter ble, går ud og vasker hænder, ansigt og fødder. Går ind og får nattøj på, kigger lidt i bøger og taler om dagen der er gået. Efterfølgende sættes der rolig musik på, og han går op i sin seng. Når han kommer op i sin seng vågner han helt op, og er klar til fest og farver. Denne fest kan så ...

Annonce

... fortsætte i 1-2 timer.

Vi har meget brug for et godt råd til hvordan putteritualet kan være, samt hvordan vi skal gribe det an. Når han sover ved sine bedsteforældre, er der aldrig problemer hverken ved middagslur eller sengetid. De kan ligge ham i barnevognen, eller tremmesengen, sige godnat, og så lægger han sig til at sove. Helt af sig selv inden for 5-10 minutter.

Vi er også bekymret for om han får nok søvn. Hans dag ser sådan ud:

Kl. 5.30-6: vågner. Ligger efterfølgende og putter og tumler i vores seng.

Kl. 7-8: får morgenmad, havregrød eller yoghurt

Kl. 9-10: formiddags frugt/kiks

11:30: frokost

Kl. 12: bliver lagt til middagslur.

Kl. 13.30-14.30: vågner fra lur (sover ALTID 3-3,5 timer lur i dagpleje, eller hos bedsteforældre. Hjemme sover han dog kun mellem 1-3 timer)
Får eftermiddagsfrugt når han vågner

Kl. 17-18: spiser aftensmad

Kl. 18:45: gør klar til sengetid

Kl. 19:00: i seng

Kl. 20:00-21:00: Sover.

Kl. 02:00-03:00 vågner i sin egen seng, og går ind i soveværelset til mor og far, og ligger sig i midten og sover videre. Men ofte ligger han dog og tumler rundt i et par timer, hvor han ikke kan finde ro..

Han er ved at få sine to sidste tænder, men dette virker ikke til at påvirke ham, og vi ser det derfor ikke som årsag til søvnproblematikkerne.

Sommetider kan en følelse af utilstrækkelighed som forældre opstå fordi vi ikke kan skabe et godt putteritual for ham som kan holde i lang tid, og vi ønsker at skabe gode putte og søvnvaner for vores dreng. Vi har meget brug for råd og håber at du kan hjælpe os.

På forhånd mange tak..

Venlig hilsen
To lidt trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor