Brev:
Putteritual og søvn 2 år
5. maj 2020
Alder:
2 år
Putteritual og søvn 2 år
Kære Helen,
Vi har en søn fra Maj 2018. Vores store problem er, at han altid har været svær at få til at sove.
Han blev født i den meget varme sommer, og blev derfor først vænnet til at sove lur i sin barnevogn da han var 6 måneder. Indtil da var han vant til at sove ved os på brystkassen, da dette var hyggeligt for os, og han skreg hver gang vi lagde ham fra os. Han ville heller ikke ligge i sin kravlegård.
Vi har altid forsøgt at skabe et godt putteritual ved sengetid omkring klokken 19. Dog har de kun holdt i maks. 2 måneder.
Vi har altid sat ved ham for at skabe tryghed, og nærhed når han skulle sove. Det sidste halve år har han fundet stor glæde og tryghed, ved at han er faldet i søvn i vores seng, viklet ind i vores arme. Hans tremmeseng har han sjældent ville ligge i, selvom vi meget ihærdigt har forsøgt. Han har siden han var lille gerne villet lytte til rolig musik ved sengetid, men heller ikke dette fungere længere. Vi har forsøgt at have bad som en del af aftenritualet, men dette bliver han meget frisk af.
For 1,5 måned siden fik han en juniorseng, hvor han selv kunne kravle op og ned og det fungerede så godt – de første 3 uger.
Putteritualet ser sådan ud lige nu og dette har vi gjort den sidste 1,5 måned:
Efter aftensmad er der rolig leg, læse i bog og slappe af.
Kl. 18:45 går vi op og tager tøj af, skifter ble, går ud og vasker hænder, ansigt og fødder. Går ind og får nattøj på, kigger lidt i bøger og taler om dagen der er gået. Efterfølgende sættes der rolig musik på, og han går op i sin seng. Når han kommer op i sin seng vågner han helt op, og er klar til fest og farver. Denne fest kan så fortsætte i 1-2 timer.
Vi har meget brug for et godt råd til hvordan putteritualet kan være, samt hvordan vi skal gribe det an. Når han sover ved sine bedsteforældre, er der aldrig problemer hverken ved middagslur eller sengetid. De kan ligge ham i barnevognen, eller tremmesengen, sige godnat, og så lægger han sig til at sove. Helt af sig selv inden for 5-10 minutter.
Vi er også bekymret for om han får nok søvn. Hans dag ser sådan ud:
Kl. 5.30-6: vågner. Ligger efterfølgende og putter og tumler i vores seng.
Kl. 7-8: får morgenmad, havregrød eller yoghurt
Kl. 9-10: formiddags frugt/kiks
11:30: frokost
Kl. 12: bliver lagt til middagslur.
Kl. 13.30-14.30: vågner fra lur (sover ALTID 3-3,5 timer lur i dagpleje, eller hos bedsteforældre. Hjemme sover han dog kun mellem 1-3 timer)
Får eftermiddagsfrugt når han vågner
Kl. 17-18: spiser aftensmad
Kl. 18:45: gør klar til sengetid
Kl. 19:00: i seng
Kl. 20:00-21:00: Sover.
Kl. 02:00-03:00 vågner i sin egen seng, og går ind i soveværelset til mor og far, og ligger sig i midten og sover videre. Men ofte ligger han dog og tumler rundt i et par timer, hvor han ikke kan finde ro..
Han er ved at få sine to sidste tænder, men dette virker ikke til at påvirke ham, og vi ser det derfor ikke som årsag til søvnproblematikkerne.
Sommetider kan en følelse af utilstrækkelighed som forældre opstå fordi vi ikke kan skabe et godt putteritual for ham som kan holde i lang tid, og vi ønsker at skabe gode putte og søvnvaner for vores dreng. Vi har meget brug for råd og håber at du kan hjælpe os.
På forhånd mange tak..
Venlig hilsen
To lidt trætte forældre