Svar: Putteritual og søvn 2 år

5. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære begge

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og velkommen til :)

Det lyder faktisk som om, at I har et fint ritual, og det lyder også som om, at jeres dreng er glad for at sove. Når han hos bedsteforældre kan sove uden problemer inden for få minutter, så er det netop tegn på, at han er tryg ved søvnen - prøv derfor at se om I kan fjerne følelsen af utilstrækkelighed. Det er ikke fordi, I gør noget forkert :)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng lige nu skal puttes lidt senere end I forsøger. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 år er 13 timer i døgnet, og det betyder, at hvis jeres dreng sover f.eks. 3 timer til middag og står op kl 06, så skal han sove om aftenen kl ca. 20, hvilket faktisk er der, hvor han ofte falder i søvn. Tidspunktet kan naturligvis variere efter, hvor lang middagsluren har været, så nogle gange passer det at putte ham tidligere, fordi han kun har sovet 2 timers middagslur, andre gange senere, fordi han faktisk har sovet 3.5 time... den fleksibilitet må der være :)

Det er vigtigt, at I ikke putter ham allerede kl 19, hvis han ikke er parat til at sove allerede der. Det vil nemlig gøre, at han begynder at få et ritual, hvor han tror putningen skal vare en time og bestå i at I putter, render frem og tilbage, og han hopper rundt, leger, og I bliver mere og mere frustrerede. Han lærer, at det er sådan putning skal foregå og at det skal tage så lang tid. Derfor er det vigtigt, at I først putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne sove inden for ca. 15 minutter, og at I her så bruger det ritual, som I gerne vil lære ham - f.eks. putter ham, sætter jer ved sengen og læser en historier eller taler lidt om dagen og herefter siger godnat og går ud...

Det er langt bedre at putte ham f.eks. kl ...

Annonce

... 20-20.30, og han så falder i søvn inden for 10-15 minutter ved at I sidder der, beroliger og betrygger - og han føler sig parat. End at I putter for tidligt, og bruger en time eller mere på at få ham til at sove :)

Jeg vil også anbefale jer, at I forsøger med et godnatmåltid om aftenen. Det kan være rester fra aftenmaden eller en portion havregrød, eller havregryn med lidt mælk. Og det kan med fordel lægges ind efter et bad, eller jeres "ansigt-hænder-fodvask" :)

Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, eller får "ansigt-hænder-fodvask", som nu og gøres klar til natten.

Tilbydes et godnatmåltid omkring kl 19.30 - rester fra aftensmaden, grød eller lignende, og vand eller letmælk/minimælk af kop. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca. kl 20 med godnatbamse, godnathistorie og snak om dagen.. puttes når han virker parat og I fornemmer, at han vil kunne sove inden for ca. 10-15 minutter...

Det er rigtig godt, at I holder fast i, at han skal puttes i egen seng om aftenen, og at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er super. Det er på samme måde rigtig godt, at I lader ham komme ind til jer om natten, når han vågner og søger jer. Det er rigtig fint, at han selv kommer ind til jer og får den tryghed, som han her viser behov for. Det kan være en god ide med en madras på gulvet i soveværelset, som han kan ligge på - det gør det lettere at komme tilbage til eget værelse igen og samtidig påvirker det jer ikke så meget, hvis han sover meget uroligt. I kan bedre sove videre, samtidig med at han stadig får trygheden ved at kunne søge jer...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder