Svar: Putteritual og søvn 2 år
5. maj 2020
Alder:
2 år
Kære begge
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og velkommen til :)
Det lyder faktisk som om, at I har et fint ritual, og det lyder også som om, at jeres dreng er glad for at sove. Når han hos bedsteforældre kan sove uden problemer inden for få minutter, så er det netop tegn på, at han er tryg ved søvnen - prøv derfor at se om I kan fjerne følelsen af utilstrækkelighed. Det er ikke fordi, I gør noget forkert :)
Det lyder for mig som om, at jeres dreng lige nu skal puttes lidt senere end I forsøger. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 år er 13 timer i døgnet, og det betyder, at hvis jeres dreng sover f.eks. 3 timer til middag og står op kl 06, så skal han sove om aftenen kl ca. 20, hvilket faktisk er der, hvor han ofte falder i søvn. Tidspunktet kan naturligvis variere efter, hvor lang middagsluren har været, så nogle gange passer det at putte ham tidligere, fordi han kun har sovet 2 timers middagslur, andre gange senere, fordi han faktisk har sovet 3.5 time... den fleksibilitet må der være :)
Det er vigtigt, at I ikke putter ham allerede kl 19, hvis han ikke er parat til at sove allerede der. Det vil nemlig gøre, at han begynder at få et ritual, hvor han tror putningen skal vare en time og bestå i at I putter, render frem og tilbage, og han hopper rundt, leger, og I bliver mere og mere frustrerede. Han lærer, at det er sådan putning skal foregå og at det skal tage så lang tid. Derfor er det vigtigt, at I først putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne sove inden for ca. 15 minutter, og at I her så bruger det ritual, som I gerne vil lære ham - f.eks. putter ham, sætter jer ved sengen og læser en historier eller taler lidt om dagen og herefter siger godnat og går ud...
Det er langt bedre at putte ham f.eks. kl 20-20.30, og han så falder i søvn inden for 10-15 minutter ved at I sidder der, beroliger og betrygger - og han føler sig parat. End at I putter for tidligt, og bruger en time eller mere på at få ham til at sove :)
Jeg vil også anbefale jer, at I forsøger med et godnatmåltid om aftenen. Det kan være rester fra aftenmaden eller en portion havregrød, eller havregryn med lidt mælk. Og det kan med fordel lægges ind efter et bad, eller jeres "ansigt-hænder-fodvask" :)
Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, eller får "ansigt-hænder-fodvask", som nu og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid omkring kl 19.30 - rester fra aftensmaden, grød eller lignende, og vand eller letmælk/minimælk af kop. Får børstet tænder.
Puttes til natten ca. kl 20 med godnatbamse, godnathistorie og snak om dagen.. puttes når han virker parat og I fornemmer, at han vil kunne sove inden for ca. 10-15 minutter...
Det er rigtig godt, at I holder fast i, at han skal puttes i egen seng om aftenen, og at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er super. Det er på samme måde rigtig godt, at I lader ham komme ind til jer om natten, når han vågner og søger jer. Det er rigtig fint, at han selv kommer ind til jer og får den tryghed, som han her viser behov for. Det kan være en god ide med en madras på gulvet i soveværelset, som han kan ligge på - det gør det lettere at komme tilbage til eget værelse igen og samtidig påvirker det jer ikke så meget, hvis han sover meget uroligt. I kan bedre sove videre, samtidig med at han stadig får trygheden ved at kunne søge jer...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske