Baby sover for korte lure

22. marts 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Baby sover for korte lure

Kære Helen,

Tak for svar på mine to sidste breve – det var gode råd, som jeg kan bruge til begge mine piger 😊

Nu har jeg den udfordring, at min yngste datter på nu 4 måneder, pludselig er stoppet med at sove gode/lange lure om dagen. Det begyndte faktisk for 1-1½ måneds tid siden – inden da havde hun en ret fast rytme med at sove flere timer om formiddagen og så nogle lidt kortere lure senere på dagen/starten af aftenen.

Hun vågner stadig ca. kl 8 om morgenen og plejer så at blive træt efter en time eller halvanden – hun bliver ammet i søvn (hvilket kun kan lade sig gøre, hvis hun enten bliver skærmet lidt af for indtryk ved hjælp af hætten i hendes sovedragt eller en stofble, nogle gange må jeg gå rundt og vugge hende i armene imens) og lægges så uden for i barnevogn. Herefter sover hun mellem 20 og 45 min (max en time på gode dage!) og må så ind og ammes i søvn igen, hvis det altså er muligt. Dette fortsætter så egentlig på den måde hele dagen, men selvfølgelig med flere timer indimellem hvor hun er vågen og hvor vi så kan lege/pludre/synge osv. Derfor har jeg egentlig ikke længere overblik over hvor mange lure hun får i løbet af dagen, eller hvor mange timer hun sammenlagt sover – men det virker af for få.

I disse uger, hvor storesøster på 3 år også er hjemme fra børnehaven, er det selvfølgelig frustrerende, at meget af dagen går med at tage baby ind og ud fra barnevognen konstant, og hele tiden skulle forsøge at holde ro omkring hende og amme hende i søvn…Og jeg kan derfor kun lave ret korte aktiviteter med storesøster i løbet af dagen, hvilket ærgrer mig lidt.

I et svar på et af mine tidligere breve, som omhandlede uro sent på eftermiddagen/start aften, anbefalede du at jeg til den sene lur (17.30-18.30) gik ind i soveværelset, hvor der kunne være ro og mørke (mens storesøster og far så leger i stuen imens), og dette har vi gjort siden, og det fungerer fint! I den times tid, hun sover der, ligger hun dog hele tiden i mine arme og ammes indimellem.

Typisk bliver hun så træt igen omkring kl 20, og der går vi igen ind i soveværelset, hvor hun bliver ammet i søvn og derefter lagt i en babynest, der ...

Annonce

... ligger i tremmesengen – igen vågner hun efter kort tid (eller lige når jeg lægger hende over i nesten), og så fortsætter amningerne løbende, indtil hun sover helt tungt omkring kl 22. Resten af natten er som regel problemfri med flere timers søvn i træk og med måske en enkelt amning eller to i løbet af natten.

Jeg er i tvivl om de korte lure om dagen skyldes, at hun bliver ammet i søvn og lagt i barnevogn og derfor skal ammes igen når hun vågner? Eller om det er den naturlige opvågning der sker efter kort tids søvn, og hun så ikke selv kan falde i søvn igen? Eller om hun mon ikke bliver mæt nok og derfor vågner hurtigt (kan det i så fald være en idé at supplere med en flaske inden sovetid i løbet af dagen og om aftenen?)? Eller er det mon pga. det 5-uger lange tigerspring, som hun burde være halvvejs igennem nu? ...Eller noget helt andet?

Jeg har forsøgt at amme og så lægge hende vågen i barnevognen og gå en tur, men hun bliver som regel meget utilfreds/ked af det og falder måske først i søvn efter en halv time, mens vi går – og så vågner hun kort tid efter jeg har stillet barnevognen igen…Det er i øvrigt på samme måde når vi skal køre bil (som vel ellers plejer at gøre babyer lidt døsige…)

Hvis hun sidder i bæresele, mens vi går tur, bliver hun også ked af det på et tidspunkt, inden hun så falder i søvn, men også her vågner hun hurtigt igen.

Hun vil ikke bruge sut, så det er desværre ikke rigtigt en mulighed (men er dog villig til at give det et forsøg igen, hvis du eventuelt har gode råd til at vænne en baby på 4 mdr til at bruge sut?)

Jeg er ved at løbe tør for idéer til hvad jeg kan gøre, så måske kan du hjælpe? Jeg vil jo også gerne lære hende at falde til ro efter en amning, men når jeg lægger hende i barnevogn/babynest hvor hun stadig er lidt vågen/døsig, vågner hun helt op og spjætter rundt med arme og ben og bliver enten ked af det, eller virker pludselig helt frisk og vil op igen! Har forsøgt at lægge hænderne roligt på hende, ae hende, synge for hende osv, men det virker ikke rigtigt (måske skal jeg fortsætte i længere tid med det før jeg giver op??)

Håber du har lidt input 😊

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte