Brev:
Nybagt mor - del 3
27. januar 2019
Alder:
1 mdr.
Nybagt mor - del 3
Kære Helen.
Mange tak for dine uddybende svar til mine mange spørgsmål. Jeg kender godt til dine bøger, og har faktisk allerede læst en del deri. Der er lige nogle ting, som jeg meget gerne vil skrive lidt klarere her - mine primære bekymringer går, som det fremgår i mine første to mails, på mad og søvn ... hvilket nok også er det, der er at bekymre sig om pt.
Min datter er 6 uger i dag. Du skriver i din mail, at hun bør sove 16 timer i døgnet - det ved jeg nemlig godt - og netop derfor bliver jeg bekymret, når jeg ved, hvad hun "bør" sove. Dette "bør" svarer nemlig ikke til min datters virkelighed pt., hvor hun ofte sover mellem 11-13 timer på et døgn (selvom hun kan sove mere - vi har været oppe at runde 14-15 timer, men det er ikke til at finde ud af, hvorfor hun den ene dag kan sove bedre end den anden dag, det er meget sporadisk uden rytme).
I nat sov hun fx fra 23:30-03:00 og først igen fra 05:30-08:00. Vi lavede "putteritual" kl. ca. 20:30 ved at pusle, tage natdragt på, hygge lidt i sengen, give mad og så forsøge at få hende til at sove. Men, hun faldt altså først i søvn kl. 23:30, selvom hun burde være træt allerede omkring kl. 21. Vi har gjort mange af de ting du skriver i dit ellers informative svar til mig: lav belysning, ro, ingen "lege"-aktiviteter, blid stemme - dvs. vi prøver at "lege" nat hele natten. Du spørger også til, hvad vi laver i hendes vågne timer om natten. Her forsøger vi ikke at tale for meget med hende, kun pusle hvis der er noget i bleen, så få skift som muligt mm., bare holde/vugge hende, eller ligge hende for sig selv med en sut (det vil hun gerne af og til) og håbe på søvn ... men, hun sover bare ikke.
Dertil har vi den seneste uge oplevet, at hun lige falder hen (altså, at det virker som om hun sover) - men, så vågner hun kort efter, og er endnu mere urolig end da hun faldt hen, og sådan kan hun "falde i søvn" og vågne mange gange. Dertil er hun begyndt, efter at have sovet 2-3 timer (når hun så gør dét), at vågne ved "at skrige", dvs. hun vrider sig (som om hun er i smerte), klynker ... lige indtil dette klynk bliver til meget høje skrig (stadig med lukkede øjne), hvorefter hun vågner. Hun kan så falde til ro hos mig efterfølgende. Generelt oplever vi, at hun er svær at få ind i søvnen allerede nu, hvilket jo er frustrerende - selvfølgelig mest for den lille selv, da hun bliver overtræt og meget pylret (dette gælder både dag og nat).
Jeg ved ikke, om det er fordi hun lider meget af mavekneb, har ondt eller, om det bare kan være svært for nogle babyer at sove. Jeg ved nemlig, hvor meget hun burde sove - så derfor gør det ondt på mig, at hun ikke kan få sin søvn, selvom jeg synes vi forsøget at gøre tingene efter "the book" (fx ift. dine råd), men sådan er virkeligheden som sagt ikke. Dertil sover hun ofte meget uroligt - larmer, klynker, vrider sig og grynter i søvne.
Jeg har tænkt over, om vores soveværelse er for "uhyggeligt" for hende, det er stort med højt til loftet og ret lydt i rumklang ... men så igen, nogle få nætter har hun jo sovet helt fint, hvor hun vågner for at spise og falder i søvn inden for forholdsvis kort tid igen. Men, det hører til sjældenhederne.
Dernæst er der det med maden. Min datter er rigtig god til at spise og tager rigtig godt på - hun ligger i den høje ende af vægtkurven. Jeg tror hun allerede nu vejer 6 kilo, dvs. hun har næsten fordoblet sin fødselsvægt på 6 uger. Fra 3500 til omkring de 6 kilo, og har allerede stor dobbelthage og Michelin-lår :) Jeg ved nemlig også, at hun "bør" spise 6-8 gange i døgnet, og igen, så svarer det ikke helt til vores virkelighed, fordi hun netop spiser markant mere. Nogle gange er det vel 10-12 gange og andre døgn endnu mere.
Hun spiser ved et bryst ad gangen, og det bliver godt tømt - og pga. hendes store størrelse, så er jeg sikker på, at hun får rigeligt af det fede mælk. Jeg er således usikker på, om hun kan få for meget mælk i hendes alder, når hun spiser så tit. Min SP sagde, som jeg skrev i min sidste mail, at jeg kunne prøve at udsætte måltiderne lidt med en sut og se, om der er andet galt, hvis hun bliver utilfreds. Det har jeg prøvet uden succes, og når hun græder/skriger, og det hjælper at komme til brystet, ja, så er det jo det jeg gør, selvom det så er 12 gang den dag hun spiser. Amning handler vel også om andet end mad? Dvs. tryghed, kontakt, smertelindring, tilknytning mm.? Nogle gange spiser hun jo kun hver 3. time, men oftest er det oftere. Derfor spurgte jeg nemlig, om hun kan få "for meget".
Jeg har læst, at man kan have for meget mælk, hvorfor baby tager hurtigere på/mere end gennemsnittet, får meget af den sukkerholdige mælk mm. Men, så længe hun spiser godt og længe (og nogle gange lidt kortere) ved brystet, så er det måske okay, at hun spiser meget oftere end de 6-8 gange.
Jeg søger således rådgivning til, om det er "normalt" det, der sker med hende ift. mine beskrivelser med søvn-udfordringer og hvad vi eventuelt kan gøre (men, det er måske også svært, da de nok først får en mere fast rytme, når de bliver noget ældre end 6 uger)? og dernæst, om jeg skal være bekymret ift. amningens hyppighed.
På forhånd mange tak for svar.
Med venlig hilsen
Fie.