Brev:
Hyppige opvågninger om natten - 10 mdr.
28. august 2018
Alder:
10 mdr.
Hyppige opvågninger om natten - 10 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig i håb om at kunne hjælpe min yngste søn, min mand og jeg til at få en bedre søvn.
Min søns søvn har på skiftende måder været en udfordring siden han var ca. en måned. Han sover ofte uroligt, vågner utrolig let og er svær at hjælpe videre i søvnen. Når det går godt bliver han puttet og sover ved 20-tiden, kommer over i vores seng og bliver ammet ca. kl. 23, kl 2-3 og ved 5-tiden. Vi sover stort set igennem det og vågner og står op mellem kl 6-7. Når det går skidt klynker han og skal hjælpes videre i søvnen hver 30-60 minutter det meste af natten.
Den slags nætter har forekommet med jævne mellemrum siden han var helt lille. På det sidste har vi imidlertid haft rigtig mange af dem. Når han klynker beroliger vi ham enten ved at jeg ammer, eller min mand ligger med ham på maven og vugger ham frem og tilbage mens han laver en messende lyd. Jeg ville virkelig ønske, at vi kunne lære ham mere hensigtsmæssige søvnassociationer, men det er altså endnu ikke lykkedes.
Før sommeren talte jeg med vores sundhedsplejerske om søvnproblemerne og hun anbefalede, at vi fjernede amningerne ml kl 23-7. Vi gjorde efterfølgende dette ved at jeg sov på et andet værelse og det gik nogenlunde tåre-frit frem til kl 5, hvilket vi synes var godt nok. Han vågnede til de samme tider om natten men faldt hurtigt i søvn igen ved at ligge på min mands mave til messelyden. Siden jeg flyttede tilbage på soveværelset er vi dog røget tilbage i den gamle rutine, og jeg kan ikke finde ud af at hjælpe ham videre i søvnen på andre måder end ved at amme. Holde i hånd, shhh-lyde, sange og lignende virker ikke det mindste. Jeg har overvejet om jeg skulle sove på et andet værelse i en længere periode, men en gang om ugen sover min mand ude ifm arbejdsrejse, og der vil jeg skulle tage mig af min søn om natten. Jeg starter selv på arbejde igen i næste uge og vores søn er derfor i gang med indkøring i dagpleje. De hyppige urolige nætter begyndte imidlertid før dagplejestarten og han har kravlet i to måneder allerede.
Jeg har de fleste af dine bøger samt et par andre bøger om søvn og har forsøgt at følge rådene deri, heriblandt at lave faste rutiner for dagen. Jeg oplever dog, at min søn ikke vil spise nær så ofte som det anbefales og at behovet for søvn og længden af dagslure er ret uforudsigeligt. Når jeg indimellem tænker, at NU har vi en fast rutine, så ændrer hans rytme sig. Derfor ender det som regel med, at jeg giver ham mad, når han virker sulten og putter ham, når han er træt.
Som mor har jeg en tendens til at overtænke tingene og derved miste overblikket. Desuden bukker jeg hurtigt under for gråd og har samtidig dårlig samvittighed over ikke at kunne lære min søn at få en god god søvn.
Jeg vil meget gerne høre dine tanker om min søvns søvn og ideer til hvornår vi forbedrer kvaliteten af den.
Med venlig hilsen
Majken