Brev:
Lange vågne stræk
9. juni 2018
Alder:
1 mdr.
Lange vågne stræk
Hej Helen,
Min søn er nu ca. 5 uger, jeg synes dagene svinger rigtig meget. Desværre er der flest dage hvor det ikke kører helt. Han har haft nogle enkelte virkelig gode dage hvor han har sovet 2 lure af 3 timer ude i barnevognen.
Men eksempelvis i går og i dag har vi nogle rigtig lange vågne stræk uden reel søvn. Jeg bliver lidt urolig over det - både fordi jeg gerne vil have han skal sove nogle gode lure så han udvikler sig godt, men også fordi jeg har behov for at få ham lidt "væk" fra min favn.
I går ammede han stort set hele dage væk. Vi holdte næsten ingen pauser han blev ved med at give tegn. Ville ikke tage sutten og hver gang han faldt hen i barnevognen vågnede han kort efter (max 10 min.). Det er, ud fra din beskrivelse af REM, ikke mit indtryk at det var REM søvn men at han vågnede op. Jeg har forsøgt at få ham til at sove videre ved at ligge en hånd på brystet, trille ham i barnevognen og holde sutten for ham men det hjælper lige lidt. Ofte bliver han bare mere ked af det. Jeg har også forsøgt med at holde mig helt væk og stå ved siden af for at se om han falder hen selv.
Det samme sker så i dag. Han sov rigtig godt i nat, vågnede kl. 6 og blev ammet hvor han små sov. Da han vågnede stod vi stod op og han fik en amning mere kl 7 (ca. 40 min), så var han vågn og bliver urolig omkring kl 9 bliver ammet (ca. 40 min igen dog fordelt frem til kl 11 da det er inkl. ble skift og gylp).
Med andre ord har han kun "sovet", mens han har lagt ved mit bryst og diet. Jeg har været ekstra opmærksom på om han synker hele tiden og det har han gjort ind til han har givet slip. Men jeg har prøvet at ligge ham 3-4 gange bare idag, hver gang er han vågnet alt for hurtigt (maks 10 min.). Nogle gange virker det som om han tager en powernap mens han spiser også vågner når han bliver lagt.
Jeg er i tvivl om jeg skal lade ham sove videre i mine arme og bare acceptere at jeg ikke når andet og må sidde enormt meget i sofaen og give ham hud mod hud for at skabe ro. Eller om jeg skal vække ham ved brystet før end han virker sovende i hans vejrtrækning? Altså eksempelvis tage ham fra, bøvse ham selvom han ikke skal? Jeg giver ham i forvejen en ren blev under amningen for at vække ham - ofte bliver han også bøvset mindst en gang. Men han er altid meget rolig når han bliver lagt til og falder hurtigt hen i en dvale hvor han dog stadig synker.
Håber du vil dele dine tanker med mig.
Med venlig hilsen
Kris