Lange vågne stræk

9. juni 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Lange vågne stræk

Hej Helen,

Min søn er nu ca. 5 uger, jeg synes dagene svinger rigtig meget. Desværre er der flest dage hvor det ikke kører helt. Han har haft nogle enkelte virkelig gode dage hvor han har sovet 2 lure af 3 timer ude i barnevognen.

Men eksempelvis i går og i dag har vi nogle rigtig lange vågne stræk uden reel søvn. Jeg bliver lidt urolig over det - både fordi jeg gerne vil have han skal sove nogle gode lure så han udvikler sig godt, men også fordi jeg har behov for at få ham lidt "væk" fra min favn.

I går ammede han stort set hele dage væk. Vi holdte næsten ingen pauser han blev ved med at give tegn. Ville ikke tage sutten og hver gang han faldt hen i barnevognen vågnede han kort efter (max 10 min.). Det er, ud fra din beskrivelse af REM, ikke mit indtryk at det var REM søvn men at han vågnede op. Jeg har forsøgt at få ham til at sove videre ved at ligge en hånd på brystet, trille ham i barnevognen og holde sutten for ham men det hjælper lige lidt. Ofte bliver han bare mere ked af det. Jeg har også forsøgt med at holde mig helt væk og stå ved siden af for at se om han falder hen selv.

Det samme sker så i dag. Han sov rigtig godt i nat, vågnede kl. 6 og blev ammet hvor han små sov. Da han ...

Annonce

... vågnede stod vi stod op og han fik en amning mere kl 7 (ca. 40 min), så var han vågn og bliver urolig omkring kl 9 bliver ammet (ca. 40 min igen dog fordelt frem til kl 11 da det er inkl. ble skift og gylp).

Med andre ord har han kun "sovet", mens han har lagt ved mit bryst og diet. Jeg har været ekstra opmærksom på om han synker hele tiden og det har han gjort ind til han har givet slip. Men jeg har prøvet at ligge ham 3-4 gange bare idag, hver gang er han vågnet alt for hurtigt (maks 10 min.). Nogle gange virker det som om han tager en powernap mens han spiser også vågner når han bliver lagt.

Jeg er i tvivl om jeg skal lade ham sove videre i mine arme og bare acceptere at jeg ikke når andet og må sidde enormt meget i sofaen og give ham hud mod hud for at skabe ro. Eller om jeg skal vække ham ved brystet før end han virker sovende i hans vejrtrækning? Altså eksempelvis tage ham fra, bøvse ham selvom han ikke skal? Jeg giver ham i forvejen en ren blev under amningen for at vække ham - ofte bliver han også bøvset mindst en gang. Men han er altid meget rolig når han bliver lagt til og falder hurtigt hen i en dvale hvor han dog stadig synker.

Håber du vil dele dine tanker med mig.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor