Nænsom søvntræning - hvordan?

25. maj 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Nænsom søvntræning - hvordan?

Hej Helen

Tak for en god brevkasse, det er dejligt at vide at man altid kan få råd og vejledning når man føler man rammer muren.

Vores dejlige dreng er nu 1 år, han er startet i vuggestuen og har gjort det i over en måned nu. Han er stadig utrolig ked af det når vi går, men er stort set kørt ind.

Grunden til jeg nævner dette er at vi længe har haft et ønske om at han kan falde i søvn af sig selv, men har holdt det hen da vi ikke ville indføre det på et tidspunkt hvor der skete så meget andet nyt i hans liv. Nu føler vi han er et sted hvor han er gammel nok til gå igennem den overgang.

Normalvis falder han i søvn i vores arme, enten hvor vi bare sidder med ham, eller jeg sidder med ham på pilatesbolden. Jeg ved han er for stor til pilatesbolden, men det er et levn fra et par måneder siden, da jeg trænede ham til at falde i søvn uden at amme. Han er nu dog blevet så lang og tung, at vi skiftevis har fået skulderskader og hold i nakken, så den går nok ikke ret meget længere.

Jeg har din bog om børn og søvn, og jeg har så på baggrund af den gjort et forsøg idag. Må dog så konstatere at hans vilje pt nok er lidt stærkere end min. Efter en 2,5 timers seance med skrig og skrål, og en baby der rejser sig op i sengen og rækker ud efter mig, for så at kaste sig ned i sengen og skrige hysterisk, måtte jeg tage ham op give ham lidt vand og vugge ham blidt på bolden....han faldt så i søvn efter 5 min.

Jeg ved ikke hvad jeg gjorde/gør galt, og jeg ved ikke hvordan vi kommer videre herfra.

Min taktik var egentlig ikke at gå fra ham så han følte sig forladt, jeg vuggede ham blidt i 10 min indtil han blev sløv og lukkede øjnene let i, så lagde jeg ham døsig ned ...

Annonce

... i sengen, og lagde en hånd på ham så han kunne mærke mig der. Han faldt så også lidt hen, men satte sig resolut pludselig op og ville lege. Så gik der en time med blidt at lægge ham ned igen, hvor jeg siger "nu skal du sove min skat"...efter 1 time måtte jeg gå ud to sek for at hente vand til ham, og så blev han hysterisk.

Der blev skreget, slået på eget hoved, rakt ud efter mor og kramme mors arm hysterisk i 1 time. Lad mig slå fast at jeg på intet tidspunkt blev sur eller gik fra ham. Jeg sad der troligt med siden til, så jeg viste ham at jeg var der, men var utilgængelig for leg og snak.

Vi er OBS på at han er træt nok, og strækker ham langt fra hans sidste lur for at han kan falde i søvn. Er det lur nummer to som skal fjernes? Eller gør vi det bare helt forkert det hele?

Vores nuværende søvn rutine er som følgende:
- 6.30/7.30 - står op
- 10.30 - bliver lagt til lur i vuggestuen og sover ca. 1,5-2 timer
- 15.30/16.00 - bliver lagt til lur hjemme og sover ca. 45-60 min
- 20.30 - bliver lagt for aftenen
- 24.00 - vågner let og bliver vugget let videre i sengen (bedrockers)

Som du kan se, sover han ok når han endelig sover, og vi har faste rutiner omkring sengetid: Mælk på kop, børste tænder, sige godnat til solen og far, pakkes ind i dynes og får sutteklud.

Vi er ret konsekvente natrutinen så han er ikke i tvivl om hvad der skal ske, og han blunder allerede lidt når suttekluden rammer hans kind.....det er bare som om han ikke vil give slip.

Hjælp os! For vi ved virkelig ikke hvordan vi kommer videre herfra trods bøger og råd fra venner og bekendte.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Et par semi curling (føler vi selv) forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor