Svar: Nænsom søvntræning - hvordan?
25. maj 2018
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og som jeg ser det, så er der flere ting, som spiller ind hos jer og flere hensyn at tage.
For det første, så har jeres dreng et søvnassociationsproblem, som handler om, at han har lært at falde i søvn i favn og nogle gange blive hoppet med på en pilatesbold. Det er det han forbinder med at skulle sove, det er hans trygge ritual - og det er naturligt meget voldsomt for ham at komme fra favn, hoppende pilatesbold og ned i en stillestående seng, hvor han skal ligge for sig selv...
Det vil ofte være nødvendigt at ændre tingene i etaper. Det vil sige, at I f.eks. starter med at fjerne pilatesbolden, men bibeholder at han gerne må være i favn. Så det I først arbejder på er at fjerne afhængende af bevægelse og hoppen, men han får stadig følelsen af at være holdt.
Dernæst kan det være en god idé at adskille jeres favn fra det at overgive sig til søvnen og her kan man godt gøre det, som I forsøger netop nu - sidde med ham, berolige og betrygge, og så stille og roligt flytte ham over i egen seng - men før han sover. Så han begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover, gradvist lærer at det er okay at falde i søvn i sin seng og stadig oplever, at I er der, ikke forsvinder. Fordi I som nu holder hænderne beroligende på ham osv.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også begynde at tage en puttebamse, putteklud eller lignende til sig, og bruge den bevidst. Jeg kan ud af jeres brev se, at han faktisk allerede har en sutteklud, og den må I gerne dyrke lidt mere :)Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er ham selv der styrer behovet, og at han kan have den med sig, når han også skal puttes andre steder - også i vuggestuen. Det betyder, at den kommer til at fungere som substitut for mor og far og kan hjælpe ham til at finde ro - uden at han behøver jeres favn. Kluden kan nogle gange erstatte følelsen af jeres favn i nærheden, og kluden må gerne dufte af jer og nogle gange kan en klud f.eks. godt være en af jeres aflagte t-shirts, netop fordi den så minder om mor eller far...
Bamse eller putteklud skal følge ham hele tiden, den skal være der om dagen, når I kører i bilen, når han er i sin barnevogn, når han skal i vuggestue, når I sidder derhjemme i sofaen, når han er træt, ked af det osv. Den skal følge med som en fast ven og gradvist på denne måde kunne fungere som substitut for mors og fars favn. I fortæller, at han "blunder allerede lidt når suttekluden rammer hans kind" og det er super godt. Bibehold endelig dette.
Så spiller hans rytme også ind - og nej, det er ikke nogen god idé at fjerne hans ene lur. Det er for tidligt. Han er stadig kun 12 måneder gammel og han har brug for to lure dagligt. Eftermiddagen vil blive alt for lang for ham, hvis han skal holde sig vågen fra han står op af sin første lur og til han kan puttes om aftenen - alternativet vil hans skulle puttes meget tidligt, og så bliver han nattesøvn alt for lang, og det vil ikke hjælpe ham til at sove bedre.
I løbet af de næste måneder, vil han også kunne have glæde af en godnathistorie. han kan starte med at sidde i jeres favn, få læst lidt højt. Derefter blive puttet over i sin seng, hvor I så læser lidt videre. På den måde kan han lære, at det er okay at ligge i sin seng, at I ikke forsvinder men er der, I sidder og læser - det er hyggeligt og trygt - og han kan roligt lægge sig til at sove...
En godnatsang, hvor I sider og holder hænderne på ham, så han kan mærke jer, ligger og lytter til jer synge osv. vil også være rigtig godt. Det vil kunne hjælpe ham til at finde roen, slippe dagen og overgive sig til søvnen stille og roligt.
Udfordringen hos jer er dog, at han sover sent i løbet af dagen. Han sover ofte først formiddagslur kl 10.30 og sover her ofte 1.5-2 timer, og han kan derfor ikke sove sin anden lur før kl. 15.30-16. Det er naturligvis helt okay, men det at lurene ligger så sent kan godt gøre, at han bliver svær at putte om aftenen... Samtidig skal man også se lidt på hans samlede søvnbehov og vurdere om han sover det han har behov for og hvornår. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder vil være 13.5-14 timer og det passer her rigtig fint med det I fortæller. Hvis han sover ca. 10.5-11 timer om natten og 2.5-3 timer i løbet af dagen, så får han den søvn, som han har behov for. MEN det spiller naturligt ind, at han nogle gange sover ½ time mere eller mindre - og derfor kan det godt være, at han nogle dage ikke skal puttes før kl 21, så når han bliver puttet, så er han parat og føler sig parat og kan derfor sove inden for ca 15 minutter...
Det vil være mit umiddelbare forslag, at I forsøger at putte ham lidt senere, de dage hvor han er stået senere op og måske har sovet lidt længere lure i løbet af dagen... For alternativet vil være, at I skal vække ham fra hans formiddagslur, så han ikke sover så lang tid først på dagen, og derfor kan sove sin anden lur tidligere, ligesom den anden lur så vil være længere. Han skal altså stadig gerne sove 2.5-3 timer i løbet af dagen, som han tydligt har behov for, men så der byttes rundt på lurene, så han sover 1 time om formiddagen og to timer til middag - og hvor middagsluren så kommer til at ligge f.eks. mellem kl 14-16 - hvorefter han så kan komme op, være vågen og aktiv hele eftermiddagen og mere parat til at komme i seng omkring kl 19.30-20...
Da han ikke er ældre end han er, og da han tydeligt stadig har svært ved at være adskilt fra jer om dagen, svært ved at skulle være i vuggestue osv. så synes jeg dog ikke, at I skal begynde at ændre på hans søvn og rytme lige nu. Det vil være synd at vække ham. Samtidig trives han jo også med sin rytme, som den er, og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer - så prøv om I kan arbejde lidt på at ændre jeres rutiner om aftenen i stedet. Vænne ham til at det er okay at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse og derefter vænne ham til at det er okay at falde i søvn i sin seng og uden tæt favn... Der sker også rigtig meget med hans rytme de næste måneder, og I risikerer at ændre en masse, bruge en masse kræfter på noget, som så alligevel ikke fungerer, fordi hans udvikling, søvn, nye hverdag osv. alt sammen vil spille ind på de næste måneder...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske