Brev:
Falde i søvn når der skal puttes og om natten
28. januar 2018
Alder:
10 mdr.
Falde i søvn når der skal puttes og om natten
Hej Helen.
Vores datter nærmer sig snart de 11 måneder og hun har det godt og trives. Hun har været i vuggestue i snart 2 måneder nu og det er hun glad for.
Vores udfordring er aftenputning og nattesøvnen. I de første mange måneder faldt hun i søvn ved brystet og sov ved mig i sengen.
For ca. 3 måneder siden fik vi ændret putteritualet, så hun ikke længere bliver ammet i søvne. Dette overtog faderen, hvilket var rigtig godt - udfordringen er bare at metoden så nu er at vi skal gå med hende til hun sover. Hun vågner gerne efter 1-2 timer igen og så skal vi gå med hende igen eller ligge i sengen og amme - dette gentager sig så 3-10 gange i løbet af natten, hvilket bare ikke er holdbart for nogle af os. Om natten vælger vi så oftest at tilbyde brystet da vi alle får mest ro/søvn ved det, men det er ikke godt for hverken mig eller min datter at hun skal til brystet mange gange i løbet af natten.
Jeg har prøvet at putte hende i sengen med sang, kærtegn mm., men hun bliver meget ked af det og kan slet ikke finde ro. Efter 30-45 minutter kan mit mor-hjerte ikke mere og jeg tager hende op og går med hende.
Hun sover i hendes egen seng i starten af natten - den har den ene side af og står op ad min seng. Så når hun vågner kommer hun over til mig.
Jeg ville oprindeligt kun amme til hun var 6 måneder, men hun vil ikke tage sut eller flaske så derfor ammer jeg til hun bliver 1 år. Om dagen bliver hun ikke ammet og det er slet ikke et problem, men frygter lidt når vi skal have hende vænnet helt fra, da hun bruger mig/brystet som sut som natten.
Hvad skal vi gøre så vi alle kan få en bedre nattesøvn? Og hvordan får vi vænt hende fra brystet på den bedste måde?
TAK på forhånd.